צו הריסה מנהלי

צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית, אך גם תוך מקצועיות ומומחיות, כי אין פה זמן לטעויות.

 

מהו צו הריסה מנהלי?

ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).

על מנת להוציא צו הריסה מנהלי כאמור צריך שיתקיימו התנאים הבאים:

 

תנאי ראשון: הצהרת מהנדס

אין ביכולתם של המוסמכים לכך על פי חוק להוציא צו הריסה מנהלי ללא שקיבלו תצהיר חתום של מהנדס הרשות המקומית, כל מהנדס אחר או אדריכל, שבו צוין לפי ידיעתו בניית הבניין כולו או חלק ממנו בוצעה ללא היתר כדין.

 

תנאי שני: מסגרת זמנים

מכיוון שצו הריסה מנהלי הוא צעד דרסטי במיוחד, בו מוטלת על אדם סנקציה כבדה ללא משפט, האפשרות להוציא צו הריסה למבנה מוגבלת במסגרת זמנים קשוחה.

ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה שאינו מאוכלס רק אם בנייתו טרם הסתיימה או שלא חלפו 6 חודשים מסיומה.

כאשר מדובר במבנה מגורים מסגרת הזמנים מצומצמת אף יותר, כך שניתן להוציא צו הריסה רק למבנה שלא אוכלס עדיין או שלא חלפו 30 יום מאכלוסו.

מסגרת הזמנים רלוונטית גם בעניין אכיפתו של הצו, כך שיש לבצעו תוך 60 ימים לאחר הגשת תצהיר המהנדס, או בתוך 60 הימים שלאחר פסיקת בית המשפט בעניין ביטול הצו או עיכוב ביצועו.

 

צו הריסה מנהלי – תיקון 116

תיקון 116 הוא כינוי של תיקון לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף באוקטובר 2017. לעניין צו הריסה מנהלי תיקון זה הרחיב את מסגרת הזמנים בה ניתן להוציא צו הריסה שכזה, כפי שפורט להלן.

בנוסף לכך הוסיף התיקון כלל לפיו ניתן לבצע צו הריסה מנהלי רק בחלוף 4 ימים מהמצאתו, או רק בחלוף 7 ימים, כאשר מדובר על מבנה שבנייתו הושלמה.

תוספות נוספות שנחקקו במסגרת התיקון היא אפשרות הוצאת צו הריסה הכולל גם הוראות בדבר הפסקת שימוש אסור במבנה, והוצאת הריסה צו שיפוטי ללא הליך פלילי, כפי שיפורט בהמשך.

 

צו הריסה שיפוטי

חוק התכנון והבנייה טומן בחובו גם סנקציות פליליות לעוברים על הוראותיו. במסגרת הליך פלילי מכוחו של חוק זה רשאי בית המשפט, על פי שיקול דעתו, להוציא צו הריסה למבנה נשוא העבירה. מדובר בסעד שאינו עונשי בעיקרו, אלא כזה שמטרתו היא לתקן את העוולה שנעשתה כלפי הציבור.

מסגרת הזמנים בצו הריסה שיפוטי נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, שייקבע אותו על פי איזון אינטרסים שונים המתנגשים בעניין זה, בעיקר האינטרס הציבורי המתנגש בזה הפרטי של הנאשם.

 

צו הריסה ללא הליך פלילי

עניין נוסף שהוכנס לחוק במסגרת תיקון 116 הוא אפשרות מתן צו הריסה שיפוטי גם ללא הליך פלילי. זאת ניתן לעשות לבקשת תובע רק אם יש עניין ציבורי מיוחד בכך, ומתקיימים אחד מן התנאים הבאים:

  1. לא ניתן, בשקידה סבירה, למצוא את האדם שביצע את העבירה.
  2. לא ניתן, בשקידה סבירה, למסור לאדם שביצע את העבירה הזמנה לדין.
  3. לא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה.
  4. מי שביצע את העבירה נפטר, אינו בר עונשין, או שחלה התיישנות על מעשיו.
  5. התובע החליט כי נסיבות המקרה אינן מתאימות להמשך חקירה או להעמדה לדין.

 

בקשה לביטול צו הריסה מנהלי

כאשר מקבל הצו סבור שהצו ניתן שלא כדין יש לו אפשרות לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול הצו. את זאת יש לעשות בתוך 15 יום מעת המצאת הצו לבעלי המבנה.

בית המשפט המוסמך לדון בנושא משתנה לפי זהות נותן הצו. כאשר מדובר בבעל תפקיד הקשור לוועדה המקומית יש לפנות לבית משפט לעניינים מקומיים, ככל שיש כזה באזור.

כאשר הצו ניתן על ידי בעל תפקיד אזורי או ארצי, או כאשר אין בנמצא בית משפט לעניינים מקומיים, יש לפנות לבית משפט השלום שבתחום שיפוטו נמצאים המקרקעין נשואי הבקשה.

 

העילות להתערבות בית המשפט בצו הריסה מנהלי

אין בסמכותו של בית המשפט לבטל צו הריסה מנהלי אלא בהתקיים אחת העילות המנויות בחוק, ואלו הן:

  1. הוכח לו שהבנייה או השימוש בוצעו כדין.
  2. הוכח לו שלא התקיימו הדרישות למתן צו הריסה מנהלי, כגון שעברו יותר מ-30 יום מעת אכלוס הבניין.
  3. בית המשפט שוכנע כי נפל פגם חמור בהליך הוצאת הצו, כמו למשל פעולה בניגוד עניינים או בחוסר סמכות.

 

בקשה לעיכוב ביצוע צו הריסה

הדרך לביטול צו הריסה מנהלי היא הגשת בקשה כאמור לבית המשפט, אך בעצם הגשתה של בקשה כזו אין די כדי לעכב את הריסת המבנה.

על מנת לעכב את הריסת המבנה בעת מיצוי ההליכים המשפטיים יש להגיש לצד הבקשה לביטול צו ההריסה גם בקשה לעיכוב ביצועו, לאותה ערכאה שיפוטית המוסמכת לדון בבקשת הביטול.

ניתן להגיש בקשה לעיכוב ביצוע פעם אחת בלבד, ועל כן יש להשתמש בהזדמנות זו בחכמה. בית המשפט דן בעניין על בסיס הבקשה ותגובת הרשות האוכפת בלבד, ועליו לפסוק בעניין בהקדם האפשרי.

בית המשפט רשאי גם לזמן את הצדדים לדיון, ככל שהוא רואה צורך בכך, ואף רשאי לקיים דיון במעמד צד אחד בלבד, מגיש הבקשה, בתנאי שהוא מצהיר בפני בית המשפט שהודיע לרשות האוכפת על הגשת הבקשה.

צו עיכוב שנידון רק בנוכחות צו אחד לא יעלה על 7 ימים, צו אחר יכול שייקבע תקופת עיכוב של עד שישה חודשים.

בית המשפט אינו יכול לעכב ביצוע במקרים הבאים:

  1. העבודה האסורה או השימוש האסור מסכנים את שלום הציבור ואת ביטחונו.
  2. העבודה האסורה אינה תואמת את התוכנית החלה על המקרקעין.
  3. העבודה שלגביה הוצא הצו נמשכה גם לאחר המצאתו של הצו.

 

ככל החלטה של בית המשפט, גם על החלטה בעניין בקשת עיכוב ביצוע ניתן לערער, אך במקרה זה מדובר בערעור ברשות, ולא בזכות.

 

צו הריסה שלא בוצע

צו הריסה שיפוטי שלא בוצע על ידי הנאשם

צו הריסה שיפוטי מטיל פעמים רבות את מלאכת ההריסה על מבצע העבירה בעצמו. מכן עולה השאלה מה ניתן לעשות כאשר אותו עבריין מסרב לציית את צו ההריסה, האם ניתן להעניק את סמכות ההריסה לוועדת התכנון והבנייה המקומית?

בית המשפט דן בשאלה זו בהרחבה במסגרת בקשה כזו שהגישה וועדת התכנון והבנייה המקומית של בני ברק, והתייחס ללקונה בחוק בעניין זה, אך בסופו של דבר קבע שניתן לעשות זאת, שכן לא מדובר בתיקון מהותי של פסק הדין.

 

צו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה

כאשר מדובר בצו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה במסגרת הזמנים שהעמיד להן החוק, הרי שכבר לא ניתן לבצעו. זאת כמובן בתנאי שלא הוגשו על ידי מוציא הצו בקשות להארכת מועד הביצוע.

בשל חלון הזמנים המצומצם בו ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה או שימוש אסור, לא יהיה ניתן להוציא צו מנהלי חדש שכזה, אלא רק לפנות לאפיק הפלילי ולהוצאת צו שיפוטי.

זקוקים לייעוץ משפטי בעניין צו הריסה מנהלי? פנו לעו"ד יוני לוי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
דילוג לתוכן