ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

ייפוי כוח ואפוטרופסות הם כלים שמאפשרים לאדם לקבוע מראש את זהותו של אדם אחר שיוכל לפעול בשמו, במקרה בו יאבד את כשירותו הפיזית ו/או המנטלית לדאוג עצמאית לענייניו הוא. כאשר מנסים להבין את ההבדלים בין ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות, ניתן להבחין שההבדל העיקרי הוא שייפוי הכוח ניתן למי שתבחרו שייצג אתכם, ואילו בהליך אפוטרופסות בית המשפט בוחר מי ישמש כנציג. עוד על כך בסקירה שלפניכם.

 

המשמעות של ייפוי כוח ואפוטרופסות

ייפוי כוח הוא מסמך המאפשר לאדם שאתם ממנים לפעול במקומכם, בין אם מדובר על הרשאות רישום, העברה או כל מטרה אחרת בנושאי מקרקעין ואחרים. ייפוי כוח מתמשך הוא כלי שמאפשר לכל אדם בגיר שלו דעה צלולה לקבוע מי יגן על האינטרסים והזכויות שלו בעתיד, כאשר לא תהיה לו עוד האפשרות לנהל את ענייניו בעצמו. בעוד ייפוי הכוח ניתן לבחירה אישית, אפוטרופסות ניתנת על ידי בית המשפט כאשר ישנה בעיה מנטלית או אחרת של המבוגר לקבל את החלטותיו בעצמו.

 

על המורכבות הכרוכה בהבנת המשמעויות הנלוות למינוי מיופה כח או אפוטרופוס

הדמיון בין שני המושגים נובע מכך שממש עד לאחרונה (2017), כאשר בריאותו הנפשית של האדם החלה להידרדר עד שהגיע למצב של חוסר יכולת לנהל את ענייניו, הפתרון המשפטי הסטנדרטי והיחידי היה פתיחת הליך משפטי בו התבקש בית המשפט למנות אפוטרופוס.

לאחר מינוי אפוטרופוס, הוא זה שהיה אמור לקבל את ההחלטות הנדרשות לאותו אדם. אך מכיוון שאפוטרופסות כרוכה באובדן החופש של האדם, היא טומנת בחובה בעיות וקשיים שונים, כך שהמושג של ייפוי כוח מתמשך אמור לפתור אותם ולהציע חלופות טובות ונוחות יותר. כך, שיש מי שמגדיר את ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות כאפשרות גמישה וחדשנית יותר למושג מיושן וארכאי.

מה יכלול ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות?

הן ייפוי כוח מתמשך והן החלטת אפוטרופוס עשויים לכלול מגוון נושאים, על פי הרלבנטיות לאדם המבקש. לרוב, ייפוי כוח מתמשך לענייני רכוש, ייתן סמכות לקבל החלטות ולבצע פעולות הקשורות בנכסים, כספים והתחייבויות, לרבות אופן השקעת כספים, ניהול מקרקעין או נכסים מסחריים, מימוש זכויות עבור מנהלת ועוד.

בדרך כלל יידרש עו"ד לעריכת ייפוי כוח מתמשך שכזה, אשר מבין בנושא מקרקעין ומנוסה בכך. ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף אם וכאשר האדם לא יוכל עוד להבין ולקבל החלטות בנושאים הכלולים בייפוי הכוח (עניינים אישיים או ענייני מקרקעין), בהתאם לתנאים הקבועים בייפוי הכוח המתמשך.

יש לזכור כי אין הבדל בין ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות ביכולתו של בית המשפט להכריע בסוגיות השונות (למשל כניסה לתוקף של ההסכם או פקיעת תוקפו), אלא אך ורק בקביעת ובחירת המייצג. מעבר לכך, פעמים רבות, כאשר מדובר על עסקאות בסכומים גבוהים, יידרש בית המשפט להתערב ולהכריע הן, כאשר מדובר על ייפוי כוח והן כאשר מדובר על החלטת אפוטרופוס.

 

הליך ניסוח ייפוי כוח מתמשך

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא להיפגש עם עורך דין ייפוי כוח מתמשך. בשלב זה, ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות יהיה הברור ביותר, מכיוון שבאפטרופסות, כאמור, אין שום צורך בתכנון שכזה. רק עורך דין, המודע לכללים ולחוקים ועבר את ההסמכות הנדרשות יוכל לבצע שלב זה, ולארגן את ענייניו החוקיים של המיוצג. עליו להקפיד שהניסוח יהיה ספציפי ומפורט מחד אולם יעמוד בדרישות בית המשפט מאידך.

 

לסיכום

לאור כל האמור לעיל, מידת ניסיונו של עורך הדין בניסוחים מעין אלו יהיה הגורם החשוב ביותר, כך שיש להקפיד על בחירת עורך הדין המתאים ביותר לעריכה של ייפויי כח מתמשכים. מומלץ גם שכל הנוגעים בדבר ישתתפו בפגישה זו, כדי לקבל החלטות משותפות אשר יוכלו למנוע בעיות או שאלות עתידיות.

שאלות ותשובות:

ההבחנה בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות היא משמעותית. בעוד שיפוי כוח מתמשך מאפשר ליחידים לייעד באופן יזום את נציגם הנבחר, האפוטרופסות כרוכה בפנייה לבית המשפט לקבלת החלטה זו עבור הפרט. הבדל מהותי זה מסמיך אנשים לממש את האוטונומיה שלהם ולעשות בחירות משלהם לגבי מי שיפעל בשמם אם יאבדו את כשירותם – באמצעות עריכת ייפוי כח מתמשך. לעומת זאת, משום שקביעת האפוטרופסות מטילה את האחריות לבחירת הנציג בידי בית המשפט, הדבר עלול לגרום לכך שההחלטות שיתקבלו בשם הפרט יהיו פחות מותאמות אישית לרצונותיו.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מקיף המעניק סמכות לאדם בו תבחרו לפעול כנציגכם במגוון רחב של עניינים. זה כולל לא רק עסקאות נדל"ן אלא גם החלטות מכריעות הקשורות לכספים, ענייני בריאות ורווחה אישית. עם ייפוי כוח מתמשך, לנציג הממונה על ידכם יש את היכולת המשפטית לטפל במשימות כגון תשלום חשבונות, קבלת החלטות בתחום הבריאות שלכם וטיפול בעניינים משפטיים בשמכם. כלי רב ערך זה מבטיח שהאינטרסים שלכם יישמרו והעניינים שלכם ינוהלו בצורה חלקה, גם בזמנים שבהם אתם עלולים להיות חסרים את היכולת הפיזית, הקוגניטיבית או הנפשית לטפל בהם באופן עצמאי.

גם ייפוי כוח מתמשך וגם החלטת אפוטרופסות יכולים להקיף מגוון נושאים המבוססים על הרלוונטיות שלהם לאדם שעבורו הם מבוקשים. למשל, ייפוי כוח מתמשך לענייני רכוש מעניק סמכות על נכסים, כספים, התחייבויות והיבטים קשורים אחרים כגון ניהול נדל"ן והחלטות השקעה. ניתן להגדיר ייפוי כח מתמשך שיסמיך את המיופה לדאוג לקבלת החלטות רפואיות עבור המייפה, וכך גם בנושאים אישיים מסוגים אחרים.

השלב הראשוני והמכריע לעריכת ייפוי כוח מתמשך כרוך בהתייעצות עם עורך דין המתמחה בענייני ייפוי כוח מתמשכים. כאן מתברר ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות. בניגוד לאפוטרופסות, ייפוי כוח מתמשך מחייב תכנון קפדני וניסוח ספציפי כדי לעמוד בדרישות החוק. בחירת עורך דין מנוסה היא חיונית כדי להבטיח מסמך מקיף המתאים לסטנדרטים של בית המשפט ושל המייפה כאחד.

 

ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות
ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader