ייפוי כוח מתמשך שכר טרחה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

ייפוי כוח מתמשך הוא אחד מהמסמכים המשפטיים החשובים ביותר עליו יכול אדם לחתום בימי חייו. החשיבות הגדולה של מסמך ייפוי הכוח מחייבת רצינות, מקצועיות וכובד ראש בעריכתו, וזוהי כנראה הסיבה שהחוק מחייב את מייפה הכוח להיעזר בעורך דין לצורך זה. אז כמה ייפוי כוח מתמשך שכר טרחה יעלה? על כל זאת ועוד במאמר הבא.

 

ייפוי כוח מתמשך – הקדמה כללית

על מנת להבין לעומק את תפקידו החשוב של עורך הדין בעריכת ייפוי כוח מתמשך, וכנגזרת ישירה מכך – את גובה שכר הטרחה שהוא גובה, יש להקדים ולהסביר בקווים כלליים מהו ייפוי כוח מתמשך. ייפוי כוח מתמשך הוא מעין "אפוטרופוסות ברצון", כלומר הסכם משפטי במסגרתו מייפה הכוח ממנה אדם או מספר אנשים שיטפלו בענייניו במקרה בו הוא כבר לא יהיה כשיר מבחינה משפטית לעשות זאת בעצמו. ייפוי הכוח יכול שיכלול עניינים מכל סוג שהוא, הן אישיים, הן כלכליים והן רפואיים. בנוסף לכך ניתן לכלול במסגרתו תנאים לכניסתו לתוקף, הסדרי קבלת החלטות ומנגנוני פיקוח על מיופי הכוח.

 

תפקידיו של עורך הדין בעריכת ייפוי כוח מתמשך

אם כן, לייפוי כוח מתמשך עשויות להיות השלכות קריטיות על האופן בו ייראו חייו של מייפה הכוח, הממנה. עתה נפרט היכן נכנס עורך הדין לעניין ומהם תפקידיו השונים:

תפקיד ראשון: ניסוח ייפוי הכוח

התפקיד הראשון של עורך דין המלווה הליך של ייפוי כוח מתמשך הוא ניסוחו של ייפוי הכוח. אין חובה חוקית שדווקא עורך דין הוא שינסח את המסמך, אך יש לכך יתרונות ברורים ובלתי מבוטלים.

היתרונות נעוצים בכך שעורך הדין הוא בעל ניסיון רב בניסוח משפטי בכלל, ובניסוח של ייפויי כוח מתמשך בפרט. ניסיון זה מאפשר לו להבין את המצב המשפטי לאשורו, לצפות את העתיד לבוא, ולכסות כמעט כל מקרה אפשרי.

 

תפקיד שני: עריכת פגישה אישית עם הממנה

התפקיד הראשון של עורך דין העורך מסמך ייפוי כוח מתמשך הוא לערוך פגישה אישית עם מייפה הכוח. במסגרת פגישה זו על עורך הדין לוודא שהממנה מבין את משמעויותיו המשפטיות של ייפוי הכוח, וכי החתימה עליו נעשית ברצון חופשי, ללא שהופעלו עליו לחצים מכל סוג שהוא, וללא שאיש ניצל את מצוקתו או את חולשתו של הממנה. בנוסף לכך יבהיר עורך הדין לממנה את החלופות האפשריות לייפוי הכוח המתמשך ואת העניינים שביכולתו לכלול במסגרת ייפוי הכוח.

 

תפקיד שלישי: מגישה עם מיופה הכוח

תפקיד חשוב נוסף שמבצע עורך הדין הוא קיומה של פגישה עם מיופה הכוח, או מיופיי הכוח – במקרה שיש מספר אנשים כאלו. במסגרת פגישה זו על עורך הדין להבהיר להם את המשמעויות המשפטיות של ייפוי הכוח, ולבחון האם הם אכן מוכנים לשאת באחריות הזאת.

 

תפקיד רביעי: הפקדת ייפוי הכוח המתמשך

הפקדת ייפוי הכוח המתמשך במשרדי האפוטרופוס הכללי היא תנאי מקדים לכניסתו לתוקף. הדרך הקלה והפשוטה ביותר לבצע את ההפקדה היא בעזרת "הכרטיס החכם" שברשותו של עורך הדין. כרטיס זה מעניק גישה למערכת האלקטרונית של משרד המשפטים וכך ניתן לבצע את ההפקדה באופן מקוון. כל שיש לעשות לאחר הפקדה מקוונת זו, הוא לשלוח בדואר רשום העתק מקורי של ייפוי הכוח למשרדי האפוטרופוס הכללי המחוזי תוך 14 יום. ממנה שייבחר שלא להיעזר בעורך דין לצורך הפקה מקוונת ייאלץ לכתת רגליו בעצמו למשרדי האפוטרופוס הכללי ולבצע הגשה ידנית, תוך הזדהות באמצעות תעודה מזהה.

 

עורך הדין שרשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך

בשלב זה חשוב להבהיר שלא כל עורך דין רשאי, על פי החוק, לשמש כעורך דין ייפוי כוח מתמשך. על מנת שיהיה הדבר בסמכותו על עורך הדין לעמוד בשני תנאים מצטברים:

 

תנאי ראשון: הסמכה

התנאי הראשון שחייב להתקיים על מנת שלעורך הדין תהיה את הסמכות ללוות הליך ייפוי כוח מתמשך הוא תנאי ההסמכה. הסמכה זו ניתנת על ידי האפוטרופוס הכללי, וזאת רק לאחר שעורך הדין עבר הכשרה מיוחדת וספציפית לצורך העניין.

 

תנאי שני: היעדר עניין אישי

תנאי חשוב נוסף הוא התנאי בדבר היעדר עניין אישי בייפוי הכוח. מכיוון שהמחוקק רוצה להבטיח שהאינטרסים היחידים שיעמדו לנגד עיניו של מלווה התהליך יהיו האינטרסים של הממנה, נאסר על עורך דין שיש לו כל עניין אישי בייפוי הכוח לעסוק בעניין. עניין אישי כזה יכול שיהיה בהתקיימה של קרבת משפחה, בהתקיים אינטרסים כלכליים שונים, ועוד.

 

ייפוי כוח מתמשך – שכר טרחה

להיעזרות בעורך דין בעת כינונו של ייפוי כוח מתמשך יתרונות רבים, אך מעבר לכך – ללא ליווי שכזה ייפוי הכוח המתמשך פשוט לא ייכנס לתוקף. ועל כן, כל המעוניין בעריכת מסמך משפטי שכזה יזדקק לשירותיו של עורך דין ייפוי כוח מתמשך. שכר הטרחה שנהוג לגבות בעבור שירות משפטי שכזה משתנה, אך ניתן לומר שהוא נע בין 2,000 ₪ ל-6,000 ₪. הסכום המדויק תלוי במספר פרמטרים:

 

פרמטר ראשון: מורכבותו של ייפוי הכוח

באופן טבעי, ככל שייפוי הכוח המתמשך אותו מבקש הממנה לערוך מורכב יותר כך שכר הטרחה שיגבה עורך הדין יגדל בהתאם. רמת המורכבות משתנה בהתאם למספר הנושאים שעתידים להיכלל בייפוי הכוח, ההסדרים הרצויים אותם מבקש הממנה להטמיע ועוד.

 

פרמטר שני: זמן העבודה

ניסוח ייפוי כוח וחתימה עליו דורשים קיומן של מספר פגישות עם הממנה, עם קרוביו ואף עם מיופיי הכוח. כל זאת, בשילוב עם הזמן שיש להקדיש לניסוח המשפטי עצמו, מתרגם לשעות עבודה של עורך הדין ששוות לא מעט כסף. אם כן, סביר להניח שככל שיידרש עורך הדין לעבוד יותר שעות עבור ייפוי כוח מסוים כך גם יגדל סכום שכר הטרחה שידרוש.

 

פרמטר שלישי: מקצועיותו וניסיונו של עורך הדין

כבכל תחום אחר, גם בתחום עריכת הדין המקצועיות והניסיון של נותן השירות הם בעלי השפעה ישירה על שכר הטרחה שהוא גובה. עם זאת, במקרה של ייפוי כוח מתמשך בהחלט לא מומלץ להתפשר על הזול ביותר, אחרי הכול חייו של הממנה הם שמונחים על הכף.

 

סיכום

ייפוי כוח מתמשך איננו עניין זול במיוחד, אך הוא בהחלט לא נמצא רק בהישג ידם של בעלי ממון. רבים הם היכולים לאפשר לעצמם את תשלום שכר הטרחה הנדרש, אילו רק ישכילו להבין עד כמה הדבר חשוב. כמו בכל דבר בחיים, גם כאן עלות המוצר איננה נמדדת בחלל ריק, אלא ביחס לתועלת שהאדם הרוכש את המוצר מפיק ממנו. במקרה של ייפוי כוח מתמשך מדובר בתועלת לא מבוטלת – החירות של הממנה להחליט כיצד ייראו חייו, ובאיזה אופן יתנהלו, בשעה שהוא כבר לא יוכל לבטא את רצונו בעצמו. כאשר מבינים זאת, ואת העבודה הרבה שנדרש עורך הדין לבצע במסגרת ייפוי כוח מתמשך, שכר הטרחה נראה הוגן במיוחד.

לייעוץ פרטני בנוגע לשכר טרחה בייפוי כוח מתמשך פנו לעו"ד יוני לוי, עו"ד מומחה לענייני ייפוי כוח מתמשך.

 

ייפוי כוח מתמשך שכר טרחה
ייפוי כוח מתמשך שכר טרחה

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader