ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אם נתקלתם במונח "ייפוי כח מתמשך" ואתם תוהים האם מדובר בפתרון רלוונטי עבורכם, חשוב שתדעו כי כמו בכל דבר, גם לייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר, לפני שמחליטים אם לערוך מסמך כזה ולחתום עליו. 

 

ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות בהשוואה למינוי אפוטרופוס

לנוכח העלייה המתמדת בתוחלת החיים בעולם המודרני, כמות האנשים המתמודדים עם מחלות שונות וליקויים האופייניים לגיל הזקנה, רק גדל והולך. בין אם מדובר באירוע מוחי, אלצהיימר, דמנציה או ליקויים גופניים אחרים המובילים לפגיעה בתפקודנו הקוגניטיבי, לא ניתן לשלול את האפשרות שבבוא היום נאבד גם אנחנו את צלילות דעתנו ויכולתנו לקבל החלטות באופן אוטונומי.

במצב כזה, אדם הופך ממילא תלוי באנשים אחרים למילוי צרכיו היומיומיים ולביצוע פעולות שונות למענו. כאשר אנשים בישראל הגיעו למצב כזה לפני שנת 2017, המדינה נהגה להכנס לתמונה ולמנות עבורם אפוטרופוס רשמי שינהל את ענייניהם. לרוב מדובר היה באחד מקרובי משפחתו של הקשיש או החולה הסיעודי. אולם לא אחת, מונו לצורך כך גם גורמים מחוץ למשפחה כדוגמת עורכי דין שסיפקו שירותי אפוטרופסות בתשלום, או חברות לאפוטרופסות האמונות על מתן שירותים מסוג זה.

הבעיה הייתה ועודנה, שמינוי של אפוטרופוס אינו הליך פשוט מבחינה משפטית, הגם שאינו חף מסיכונים. כאשר ממונה אפוטרופוס על אדם שאיבד את כשירותו לקבל החלטות למען עצמו, הדבר מוביל אפקטיבית לשלילת עצמאותו של אותו אדם, מה שלא אחת, גורם לפגיעה גסה בכבודו של הפרט ועומד בניגוד לרצונותיו. מסיבות אלו ואחרות, בשנת 2017 נוסף אל חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תיקון מספר 18, שבמסגרתו ניתן פתח ליישום פתרון חלופי למינוי האפוטרופוס. פתרון זה הוא מה שאנו מכירים כיום בתור "ייפוי כח מתמשך". על היתרונות והחסרונות הגלומים בי, נפרט בהרחבה בהמשך.

 

ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות שחשוב לתת עליהם את הדעת מראש

כשאדם בישראל מחליט לערוך ייפוי כח מתמשך, הוא ממנה אדם אחר / אנשים אחרים, שעליהם הוא סומך, סמכות עתידית לקבלת החלטות בשמו. מדובר בסמכות שצפויה להיכנס לתוקפה, אם וכאשר יתממשו תנאים ספציפיים שאותם הגדיר אותו אדם בייפוי הכח המתמשך שערך. אולם כאמור לעיל, לייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות שחשוב לתת עליהם את הדעת מראש על מנת שהמסמך יספק את המענה הרצוי מבלי להזיק לאדם העומד מאחוריו.

להתייעצות ראשונית עם עו"ד יוני לוי:

 

ייפוי כח מתמשך יתרונות

היתרון העיקרי במתן ייפוי כח מתמשך, טמון בתכליתו של המסמך והיא להכשיר גורם מקצועי או אדם מסוים, לדאוג לענייניו של אדם ספציפי במידת הצורך. שני השימושים המקובלים ביותר במסמך זה, הם בהקשרים פיננסיים ורפואיים. הידיעה שהוסמך אדם שיוכל לדאוג לטפל בענייניו של פלוני במקומו בעת צרה, מקנה לרבים מהאנשים שקט נפשי רב.

להלן כמה מן היתרונות הייחודיים לעריכת ייפוי כח מתמשך ביחס למינוי אפוטרופוס:

  1. עריכת ייפוי כח מתמשך מאפשרת לממנה (האדם שעורך את המסמך מטעמו) לקבוע בעצמו מי יהיה אחראי על ענייניו. זאת בניגוד למינוי אפוטרופוס המתבצע על ידי בית המשפט ובהתאם לשיקול דעתו, כאשר זהותו של האפוטרופוס הממונה נתונה לבחירתו.
  2. בעריכת ייפוי כח מתמשך קיימים מנגנוני פיקוח ובקרה אחר מיופי הכוח, המגבילים את טווח פעולותיו, מחייבים אותו לדווח על פעולותיו לבית המשפט וכן לקבל אישור מבית המשפט על צעדים מסוימים שבכוונתו לבצע בהקשר לממנה.
  3. ייפוי כח מתמשך בניגוד למינוי אפוטרופוס מטעם בית המשפט, מאפשר לאדם לקבוע מה מידת השליטה שתינתן למיופה הכוח על חייו וניהול ענייניו, ובאילו תחומים יוכל מיופה הכוח לפעול בשמו.
  4. עריכת מסמך מסוג זה מסייעת גם במניעת סכסוכים משפחתיים, הנלווים פעמים רבות למינוי אפוטרופוס ביוזמת בית המשפט.
  5. ההליך של מתן ייפוי כח מתמשך, הוא פשוט לאין ערוך ביחס לתהליך של מינוי אפוטרופוס בבית המשפט.
  6. עריכה וחתימה על מסמך ייפוי כח מתמשך, כמו גם תיקוף המסמך המתבצע מול האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, היא תהליך חד פעמי וזול יותר מן התהליך של מינוי האפוטרופוס בבתי המשפט.
  7. יתרון מרכזי ומשמעותי מאוד הנוגע לעריכת ייפוי כח מתמשך, הוא עצם השמירה על כבוד האדם, והבטחת ההתנהלות בהתאם לרצונותיו בעתיד.

 

ייפוי כח מתמשך חסרונות אפשריים

חרף היתרונות הרבים בייפוי כח מתמשך בהשוואה לפתרון של מינוי אפוטרופוס, עדיין מדובר על מסמך משפטי ברמת מורכבות גבוהה, אשר תהליך יצירתי יכול להימשך לא מעט זמן. מלבד זאת, קיים החשש שגם ייפוי כח מתמשך המוענק לאדם הלא נכון, עלול להזיק דווקא לאותו אדם שיזם את עריכת המסמך כדי להגן על עצמו בעתיד.

יעניין אתכם גם: ייפוי כח מתמשך – המדריך המקיף והמלא

ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות: כיצד ניתן להתמודד עם הסיכונים הגלומים בעריכת ייפוי כח מתמשך?

כאמור מעלה, ייפוי הכוח המתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר למישהו אחר לטפל עבורכם בענייניכם האישיים, הבריאותיים, הרכושיים או הכספיים. אין עוררין על כך כי מדובר על תחומי אחריות בעלי משקל רב. לכן חשוב להכיר את האפשרות להגביל את ייפוי הכח המתמשך כדי למזער את הסיכון הגלום בו. ייפוי כוח כזה יכול להינתן כסמכות כללית או סמכות המוגבלת בהיקפה. היינו, המסמך עשוי לכסות את כלל ההיבטים בחיי הממנה, או תחום ספציפי בלבד, תוך כדי הגדרת הגבלות, תנאים וסייגים שונים.

 

לייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות – אז איך מחליטים אם כדאי?

בסקירה זו ראינו כי לעריכת ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות כאחד. מחד, מסמך זה מספק שקט נפשי אדיר עבור האדם שעורך אותו (הממנה).זאת בזכות הידיעה שמישהו יהיה אחראי לדאוג לענייניו באם יקרה הגרוע מכל. לדוגמא ליפוי כוח: במצב של אובדן כשירות מנטלית בשל פציעה בתאונה, מחלה, או הזדקנות, ליקוי נפשי או כל מצב אחר העלול להוביל להידרדרות ביכולתו של אדם לקבל החלטות למען עצמו.

יחד עם זאת, ניצול לרעה של ייפוי כח מתמשך עדיין יכול לקרות וחשוב להתגונן מפני אפשרות כזו מבעוד מועד. מאחר שמתן ייפוי הכח המתמשך מאפשר לאדם לנהל את ענייניו האישיים, הקנייניים, הבריאותיים, הכלכליים או האחרים של זולתו עד ליום מותו של הממנה (וייתכן שאת כולם גם יחד) – אסור לייפות את כוחם של אנשים מבלי להבין לעומק מהן ההשלכות הנגזרות מההחלטה למנות מיופי כח.

 

יתר על כן, גם מיופי הכוח עצמם, חייבים להבין מראש מהן המשמעוית והאחריות החלות עליהם בעקבות קבלת ייפוי כח כדלקמן, ולהיות בעלי כשירות, נכונות ומסוגלות לקבלת אחריות בסדרי גודל כאלו על עצמם. בד בבד, נדרש הממנה מצידו, לקבוע בזהירות מה תהיה מידת השליטה שתוענק למיופה הכוח באשר לקבלת ההחלטות למענו בהקשרים שונים.

כל הנושאים הללו, מחייבים בחינה מדוקדקת וחשיבה לעומק ממספר אספקטים, לרבות האספקט המשפטי. לכן חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין ייפוי כח מתמשך, כדי להעריך את התועלות בעריכת מסמך מסוג זה, אל מול הסיכונים האפשריים והדרך להתמודד עמם בתבונה.

 

למי ניתן לפנות לייעוץ בנושא ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות?

אם אתם זקוקים לייעוץ בנושא המורכב של עריכת ייפוי כוח מתמשך, זה הזמן לפנות למשרדנו המתמחה בניסוח ייפויי כח מתמשכים באופן מקצועי, אמין ואחראי. אנו נשמח להסביר לכם בפרוטרוט מהן המשמעויות הנגזרות מכתיבת ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות הנוגעים לתהליך ולבחון יחדיו את הפתרונות הרלוונטיים ביותר עבור הצרכים שלכם.

ייפוי כח מתמשך יתרונות וחסרונות - עורך דין יוני לוי

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader