מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

בין אם מכירים אותו בשם "מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים" ובין אם בשם "מכתב התראה לפני תביעה", מדובר באחד מהמסמכים המשפטיים הנפוצים ביותר, זאת על אף שהוא לא ממש מסמך משפטי. מה זאת אומרת? ההסבר המלא במאמר שלפניכם.

 

מהו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים?

מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים הוא מכתב הנשלח מהאדם המתעד להיות תובע, כלומר כזה שיש לו עילת תביעה, אל האדם המתעד להיות נתבע, כלומר זה שעילת התביעה מופנית כלפיו. 

במסגרת המכתב פורט השולח את טענותיו העיקריות כלפי הנמען של המכתב, ומזהיר אותו מפני כוונתו לנקוט בהליכים משפטיים נגדו. ניתן כמובן, ואף רצוי, לכלול במכתב גם נכונות להימנע מהליכים שיפוטיים שכאלה בהתקיימם של תנאים מסוימים. 

 

מהי מטרתו של מכתב התראה?

לאחר שהבנו מהו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים נותר לנו להבין מהי מטרתו של מכתב כזה. חשוב להבין ששליחת מכתב התראה היא אינה חובה חוקית, אך היא בכל זאת שכיחה ביותר בתחומי המשפט האזרחי, ועל כן חייבת להיות לה מטרה מוגדרת.

 

המטרה העיקרית של שליחת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים

אם כן, המטרה העיקרית של שליחת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים היא להניע את הצד שכנגד לנסות ולהגיע לפשרה שתשביע את רצונו של השולח, וזאת כדי להימנע מהליכים שיפוטיים ארוכים ויקרים, שעשויים בסופו של דבר לגרום לו לנזק רב יותר. 

כך למעשה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים הוא בעצם ניסיון אחרון להימנע מהליכים שכאלה. כמובן שזוהי רק המטרה העיקרית והנפוצה ביותר, ובהחלט ייתכנו נסיבות ומקרים בהם מטרתו של המכתב תהיה שונה.

 

הסכנות שבשליחתו של מכתב התראה

המטרה של שליחת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים היא ברורה, אך חשוב לא להשתמש במכתב כזה כסוג של "שיטת מצליח", אלא לתכנן את הצעד ולעשותו באופן מקצועי ומוקפד, וזאת בשל הסכנות הטמונות בו.

נעמוד להלן על הסכנות העיקריות:

 

סכנה ראשונה: מצג של חובבנות

הסכנה הראשונה בשליחתו של מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לא מוקפד ולא מקצועי היא שהוא עלול ליצור מצג של חובבנות, כלומר לגרום לצד השני לחשוב שהעומד מולו הוא אינו איום משמעותי.

מדובר בסכנה רצינית, שכן היא עלולה לשמוט לחלוטין את הקרקע מאחורי מטרתו העיקרית של המכתב, שהיא למלא את מבוקשו של השולח ללא צורך בנקיטת הליכים משפטיים של ממש. 

כאשר נוצר מצג כזה של חובבנות הנמען לא יחשוש מפני הליכים שיפוטיים שכאלה, שכן נראה שאין פה איום גדול, ובכך יידעך התמריץ שלו להגיע לפשרה.

 

סכנה שנייה: החרפת הסכסוך

לעיתים רבות סכסוכים משפטיים מתחילים דווקא בין האנשים הקרובים ביותר, כמו בני משפחה, חברים או שותפים עסקיים קרובים. במקרים האלה מתווסף לצדדים חיסרון נוסף בניהול הליכים משפטיים והוא אובדן של מערכת היחסים בין הצדדים, או לפחות פגיעה בה.

סכסוכים כאלה בראשיתם בדרך כלל נחשבים כדבר שאפשר לפתור בדרכי שלום, ללא עירובם של גורמים חיצוניים, ועל כן שליחתו של מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים עשויה רק להחריף את הסכסוך ולהעצים את הכעס, עד כדי כך שכבר לא יהיה ניתן להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. 

 

סכנה שלישית: חשיפת טענות התביעה בפני הנתבע

כאמור לעיל, מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים כולל בתוכו גם את תמצית טענות התביעה, ולולא זאת הוא חסר תועלת. מן הצד השני, ישנה סכנה בפירוט תמצית טענות התביעה כבר בשלב מקדמי זה, שכן יש חשש שהדבר ייפגע באלמנט ההפתעה.

אלמנט ההפתעה עשוי לשמש ככלי אסטרטגי חשוב בתביעות שונות, ועל כן אין למעט בחשיבותו ולנהוג בו כלאחר יד.

 

לסיכום

כאמור לעיל, מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים הוא איננו מסמך משפטי של ממש, ואין חובה להיעזר בעורך דין בעת עריכתו או שליחתו. ובכל זאת, שליחת מכתב שכזה ללא ייעוץ משפטי עשויה להתגלות כצעד שגוי במיוחד עבור התובע.

הדבר קשור באופן ישיר כמובן לסכנות הטמונות בשליחתו של מכתב כזה, שבהתגשמותה של אחת מהן די כדי שהחסרונות שיצמחו משליחת המכתב יעלו על היתרונות הגלומים בו. על מנת לחמוק מן הסכנות הללו דרוש כמובן ידע מקצועי, יחד עם ניסיון והצלחות מוכחות בתחום. 

 

מכתב בצורה מקצועית ובשפה משפטית

כל אלו יסייעו לעורך הדין לנסח את המכתב בצורה מקצועית ובשפה משפטית, ובכך להימנע מסכנת החובבנות, להבין מהו התיזמון הנכון לשליחת המכתב, ובכך להימנע מסכנת החרפת הסכסוך, ולדייק בפרטים הנחוצים תוך הותרת אלו שאינם נחוצים בחוץ, על מנת לא לחשוף את כל טיעוני התביעה בפני הנתבע בשלב כה מוקדם. 

למידע נוסף בדבר שליחת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים פנו לעורך דין יוני לוי ונשמח לעמוד לשירותכם. 

מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים
מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader