מכתב התראה לפני תביעה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

שליחתו של מכתב התראה לפני תביעה היא איננה חובה משפטית, אך היא עשויה לסייע לשולח בדרכים שונות, הן בתוך ההליך השיפוטי והן מחוצה לו. אז מהם יתרונותיו של מכתב כזה? מהם חסרונותיו? כיצד עושים זאת נכון? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

יתרונותיו של מכתב התראה לפני תביעה

כאמור, אין בנמצא חובה משפטית לשלוח מכתב התראה לאדם המתעד להיות נתבע, ובכל זאת הדבר נהוג, במיוחד בתחומי המשפט האזרחי. כמובן שמנהג כזה לא מתפתח אלא אם יש בו תועלת לשולח המכתב, תועלת עליה נעמוד להלן באמצעות מניית היתרונות שבכך:

 

יתרון ראשון: העדה על רצינות כוונות

לשליחתו של מכתב התראה תפקיד חשוב במיוחד כעד על רצינות כוונותיו של שולחו, וזאת במיוחד כאשר מדובר במכתב התראה מסודר שנערך על ידי עורך דין. 

פעמים רבות הגורמים מולם אנו מתנהלים עשויים לחשוב שאנו לא באמת מתכוונים לפתוח כנגדם בהליכים משפטיים, ועל כן הם אינם לוקחים את אזהרותינו ברצינות הראויה, דבר שפוגע כמובן ביכולת שלנו להשיג את הרצוי לנו. 

שליחת מכתב התראה מעידה על רצינות כוונותינו ועשויה להניע את הגורם אליו נשלח המכתב לפעולה. כך למעשה יכול המכתב לפעול את פעולתו גם מחוץ לכותלי בית המשפט, ולחסוך לנו את ההליך השיפוטי היקר והארוך. 

 

יתרון שני: ראייה להוכחת תום הלב של התובע

גם כאשר מכתב ההתראה לא פועל את פעולתו בחיסכון ההליך השיפוטי, הוא עשוי לסייע בהליך כזה, בעזרת היותו ראייה תומכת להוכחת תום הלב של הנתבע.

תום הלב הוא עיקרון משפטי החל על כל תחומי המשפט האזרחי, ומשמעותו היא שיש לנהוג ביושר ובהגינות כלפי הצד השני. 

שליחתו של מכתב התראה לפני תביעה עשויה בהחלט להוות הוכחה לתום לב שכזה, שכן הדבר מראה שאין פה תביעה קנטרנית, שהתובע באמת ובתמים רצה וניסה להגיע לפתרון בדרכי שלום, מחוץ לכותלי בית המשפט. 

 

חסרונותיו של מכתב התראה לפני תביעה

כמובן שכל אחד מן היתרונות שהוצגו לעיל עשוי גם להיות חיסרון, במיוחד כאשר לא משתמשים נכון בכלי הנקרא מכתב התראה לפני תביעה. נדגים זאת להלן על ידי הצגת החסרונות העיקריים בשליחת מכתב התראה לפני תביעה:

 

חיסרון ראשון: החרפת המחלוקת

אחד הדברים החשובים ביותר בשליחתו של מכתב התראה לפני תביעה הוא התזמון. זאת מכיוון ששליחה מוקדמת מידי עשויה לגרום להחרפת המחלוקת, ואילו שליחה מאוחרת מידי עשויה להיות חסרת תועלת לחלוטין.

כאשר שולחים מכתב התראה לפני תביעה בראשיתו של הסכסוך, ללא מתן הזדמנות לפתור את העניין בדרכי שלום, מקבל המכתב עלול לפרש זאת בצורה של הכרזת מלחמה, מה שכמובן ירחיק אותו מכל פתרון שהוא ויגרום לו להתבצר בעמדתו. 

 

חיסרון שני: חשיפת טענות התביעה

מכתב התראה כולל בתוכו את תמצית טענותיה של התביעה. עניין זה עשוי להוות חיסרון בתביעות שיש בהן עניין באלמנט ההפתעה, שכן מכתב ההתראה מאפשר לנתבע העתידי להיחשף לטענות התביעה זמן רב מידי לפני תחילתו של ההליך השיפוטי.

 

תפקידו של עורך הדין בשליחת מכתב התראה

הצגתם של יתרונותיו וחסרונותיו של מכתב התראה לפני תביעה מובילה למסקנה אחת ברורה: מדובר בעניין לבעלי מקצוע, כלומר עורכי דין מאותו תחום משפט בו עוסק מכתב ההתראה ושיש להם ניסיון בניסוח מכתבים שכאלו. 

עורך דין כזה מספר תפקידים חשובים:

 

תפקיד ראשון: קבלת ההחלטה האם לשלוח מכתב התראה

התפקיד הראשון של עורך הדין הוא לקבל את ההחלטה, בשיתוף מלא של הלקוח כמובן, האם בכלל לשלוח מכתב התראה לפני תביעה. כאמור, שליחת מכתב שכזה היא נוהג מוכר ומקובל במשפט האזרחי, אך אין זה אומר שהיא מתאימה לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה.

על מנת לקבל הכרעה כזאת יישמע עורך הדין מהלקוח את נסיבות הסכסוך המשפטי ואת הצעדים שננקטו עד כה. וכך רק לאחר שקילת היתרונות שעשויים לצמוח משליחת המכתב לעומת החסרונות שבכך, יעניק עורך הדין את חוות דעתו המקצועית בעניין.

 

תפקיד שני: החלטה על תזמון השליחה

כפי שכבר הוזכר לעיל, גם במקרים בהם נכון להשתמש בכלי הנקרא "מכתב התראה לפני תביעה", צריך לדעת מתי לעשות זאת, וזוהי החלטה הדורשת ידע וניסיון מקצועי.

תפקיד זה של עורך הדין מדגיש לנו עד כמה חשובה הפנייה לייעוץ משפטי כבר בתחילתו של הסכסוך, וזאת על מנת לא לפספס את התזמון המדויק של כלים משפטיים שונים העשויים לסייע לנו בתהליך.

 

תפקיד שלישי: ניסוח המכתב

התפקיד השלישי, ואולי החשוב ביותר, הוא ניסוח המכתב. במסגרת תפקיד זה על עורך הדין לשקול כמה לגלות, על מנת שהנמען יבין שיש ללקוחו עילת תביעה רצינית, כמה להסתיר, על מנת לא לחשוף את כל טענות התביעה כבר בשלב כל כך מקדמי. זוהי כמובן הכרעה שדורשת מיומנות רבה, כזו שיש רק לבעלי מקצוע.

 

לסיכום

היעזרות בעורך דין בשלב הניסוח חשובה גם על מנת להראות רצינות ולהפגין כוח אל מול הנתבע, שכן מכתב שנוסח ללא עזרת עורך דין בהכרח יראה פחות רציני, וממילא יש לו פחות סיכוי להצמיח יתרונות שיפוטיים ואסטרטגיים לשולח.

לפרטים נוספים פנו לעו"ד יוני לוי.

מכתב התראה לפני תביעה
מכתב התראה לפני תביעה

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader