מכתב התראה לשון הרע

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מכתב התראה לפני תביעה הוא כלי שימושי במיוחד בתחומי המשפט האזרחי, אך לא מדובר בכלי אחיד לכל התחומים הללו. סגנון המכתב, זמן שליחתו, היתרונות שלו והחסרונות שלו משתנים בהתאם לסוגו, כאשר אחד מן הסוגים המרכזיים הללו הוא מכתב התראה לשון הרע.

 

מהו מכתב התראה לשון הרע?

ראשית נפתח בהסבר קצר לגבי מהותו של מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע. מכתב התראה שכזה הוא מכתב שנשלח מאת האדם שעליו נאמר דבר לשון הרע אל המפרסם. 

מכתב כזה יכלול בדרך כלל את תיאור פרטי המקרה, דרישה למחיקה של הפרסום (במקרה שמדובר בפרסום "חי"), דרישה לפרסום הבהרה או התנצלות, לעיתים דרישה לפיצויים, וכמובן – הודעה שאם לא ננקטו הצעדים הנדרשים יפנה שולח המכתב לערכאה שיפוטית. 

 

היתרונות בשליחת מכתב התראה לשון הרע

לשליחת מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע מספר יתרונות משמעותיים, חלקם ייחודים דווקא לסוג המכתבים הללו. נעמוד על העיקריים שבהם:

 

יתרון ראשון: ראייה מחזקת לטענות הנפגע

על פי הגדרתו של חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק איסור לשון הרע), לשון הרע הוא דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם, לבזותו בשל מעשיו, לפגוע במשרתו או במשלח ידו, או לבזותו בשל מאפיין כלשהו כמו: גזעו מוצאו ודתו.

מהגדרה זו ניתן ללמוד שיש מקום למבחן סובייקטיבי, כלומר האם הדברים שפורסמו אכן השפילו או ביזו את האדם שעליו הם נאמרו. 

 

פנייה מהירה על ידי מכתב

פנייה מהירה על ידי מכתב התראה למפרסם, בדרישה שהפרסום יוסר באופן מיידי או שתפורסם הבהרה או התנצלות, עשויה בהחלט להוות ראייה משמעותית לכך שהדברים שפורסמו פגעו בשולח המכתב והפריעו לו. לעומת זאת, שיהוי בתגובה, תוך התעלמות מהגלים שמכה הפרסום בזמן הזה, עשוי לפעול את הפעולה ההפוכה. 

 

דרך טובה למנוע את התפשטותו של דבר לשון הרע

מכיוון שהגשתה של תביעה עשויה לארוך זמן רב, ועד שיתקבל סעד שיחייב את המפרסם להסיר את הפרסום עלול לעבור זמן רב עוד יותר, שליחת מכתב התראה היא דרך טובה למנוע את התפשטותו של דבר לשון הרע.

 

יתרון שני: ראייה סותרת לטענת הגנה של המפרסם

היתרון השני גם הוא יתרון ראייתי, אך הפעם לא לטובתו של הנפגע אלא לרעתו של המפרסם. מפרסם שקיבל מכתב התראה לפני תביעה, ובו דרישה להסיר פרסום, לפרסם הבהרה או לפרסם התנצלות, ולא פעל כך, עלול להימצא במצב בעייתי בנוגע להגנת תום הלב.

 

הגנת תום הלב

הגנת תום הלב היא אחת מההגנות שמציע החוק למפרסם דבר לשון הרע, בין השאר כאשר המפרסם לא ידע על קיומו של הנפגע או על כך שמדובר מבחינתו בדבר לשון הרע. במצב בו גם לאחר שליחתו של מכתב התראה לא פועל המפרסם לצמצום הנזק, יהיה קשה מאוד בשבילו לטעון להגנת תום הלב כאמור.

 

יתרון שלישי: מניעת הליכים שיפוטיים

היתרון השלישי, ובזה דומה מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע למכתבי התראה אחרים, הוא שהמכתב אכן עשוי לפעול את פעולתו, ובכך לחסוך לשולח המכתב הליכים שיפוטיים ארוכים ויקרים.

כאשר מדובר במכתב התראה לשון הרע להצלחתו של המכתב עשויה להיות משמעות גם בצמצום הנזק, על ידי מניעת התפשטותו של הפרסום, ולא רק צמצום ההוצאות המשפטיות.

 

פיצויים שהתקבלו במסגרת הסדר פשרה

נכון הוא הדבר שסביר להניח שפיצויים שהתקבלו במסגרת הסדר פשרה כזה או אחר יהיו לרוב פחותים מאלו שיתקבלו במסגרתו של הליך שיפוטי, אך אם כוללים בחישוב גם את הוצאות המשפט ואת השנים הארוכות של ההמתנה עד קבלת הסעד, ייתכן בהחלט שמדובר בבחירה משתלמת.

 

יתרון רביעי: סעדים מגוונים

בתביעות לשון הרע יש ביכולתו של בית המשפט להעניק סעדים שונים, אך הם כמובן מוגבלים לאלו הכתובים במפורש בחוק איסור לשון הרע. 

שליחתו של מכתב התראה, והגעה לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, עשויה להצמיח לנפגע סעדים מקוריים אחרים, כאלו שאין ביכולתו של בית המשפט להעניק, וזאת על אף שייתכן שהם דווקא יותר חשובים לנפגע.

 

במקרה של תביעות לשון הרע

במקרה של תביעות לשון הרע ניתן להציג בהקשר הזה את סעד ההתנצלות, שאינו יכול להינתן על ידי בית המשפט, אך הוא עשוי להיות חשוב לנפגעים רבים אף יותר מהפיצויים הכספיים. 

 

החסרונות בשליחת מכתב התראה לשון הרע

כמו בכל תחום משפטי, גם בדיני לשון הרע שליחתו של מכתב התראה איננה חובה חוקית, ואף יותר מכך – היא איננה תמיד מומלצת. נכון הוא הדבר שיש בשליחת מכתב שכזה יתרונות רבים, כפי שפירטנו להלן, אך עשויים להיות לו גם חסרונות.

החסרונות של מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע צצים בעיקר כאשר המכתב אינו ערוך ומנוסח כראוי, ובכך הוא גם מפספס את היתרונות הגלומים בו וגם גורם לנזק ומציג מצג של חובבנות וחוסר רצינות.

 

לסיכום

מסיבות אלו חשוב במיוחד לפנות לייעוץ משפטי איכותי, של עורך דין המתמחה בדיני לשון הרע ובמכתבי התראה לשון הרע, לפני נקיטת צעד שכזה. עורך הדין ימליץ לכם על דרך הפעולה הנכונה, כאשר זו אכן תכלול מכתב התראה, ינסח אותו עבורכם.

למידע נוסף פנו לעו"ד יוני לוי, עורך דין לשון הרע.

מכתב התראה לשון הרע
מכתב התראה לשון הרע

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader