מכתב התראה מעורך דין

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מכתב התראה מעורך דין הוא כלי עזר שבו משתמשים כדי להתריע מפני נקיטה בצעדים חריפים כלפי הצד השני לעסקה מסוימת. במכתב זה מופיעות סנקציות שימומשו, אם לא יבוצעו דרישות שמצוינות באותו המכתב, כמו תביעה משפטית או עיקול בהוצאה לפועל. אך האם מדובר בכלי יעיל? במאמר זה נסקור את סוגיית מכתבי ההתראה על יתרונותיה וחסרונותיה.

 

אפקט פסיכולוגי בלתי רצוי

לאדם הנורמטיבי ושומר החוק, מכתב התראה מעורך דין מהווה דבר מרתיע ומאיים למדי. מכתב זה מכניס לעסקה מסוימת שבוצעה בין שני צדדים, גורם שלישי ומרתיע מעולמות החוק והמשפט. מבחינה פסיכולוגית, הנמען עשוי לפרש זאת כפקפוק בכשרותו האישית ולהסתייג מהמכתב – דבר שעשוי לגרום לו להתעלם מהמכתב ולהתגונן מפניו בכלים משלו, דבר שבכל מקרה לא עומד להואיל לאדם או העסק שמטעמו נשלח המכתב.

כפי שתוכלו להבין כבר עכשיו, לא תמיד שליחתו של מכתב התראה מעורך דין היא המהלך המומלץ והחיובי ביותר ולכן צריך לשקול את דרכי הפעולה האפשרויות לפני שליחתו ולהתאים אותו לתגובתו הצפויה של הנמען שיקבל אותו. לפיכך, חשוב להבדיל בין מצבים שבהם מכתב ההתראה מייצר פעולה חיובית ובין מצבים שהוא עלול לייצר בהם בדיוק את ההיפך.

 

מהו בדיוק מכתב התראה מעורך דין?

מכתב התראה מעורך דין משוגר לצד שני או אחר בעסקה מסוימת, כאשר כלו כל הניסיונות להידברות, ניסיונות להסכמים ולפשרות עם הצד השני וכעת יש לפעול בדרכים קשיחות יותר. ולכן מכתב זה מהווה בראש ובראשונה הצהרה לכך שתמו כעת כל הניסיונות להידברות ישירה וכעת הסוגיה תטופל על ידי עורכי דין בצורה רשמית.

סוגי מכתבי התראה טרם נקיטה בהליכים משפטיים

  1. מכתב ההתראה מתריע כאמור, מפני סנקציות שונות שהנפוצה בהן היא פנייה לערכאות משפטיות. סוגים אלו של מכתבים מקובלים כאשר לאחד הצדדים לעסקה כספית כלשהי יש חוב, או שהוא לא שילם את הסכום שהבטיח (למשל יצר מנוי בחוזה ארוך טווח אך הפסיק לשלם תמורתו בשלב מסוים באופן חד צדדי) או שנותן שירות לא עמד בהתחייבותו (למשל מעצב גרפי שקיבל תשלום מראש ועבודתו מעולם לא סופקה).
  2. סוג אחר של מכתב התראה מעורך דין מהווה שלב מקדים לנקיטת הליכים משפטיים כחלק מחובתו של התובע לעשות כך לפני שיגיש תביעה. למשל, כאשר משכיר מגיש תביעה לפינוי מושכר נגד שוכר שלא עומד בתנאי השכירות שלו ומסרב לפנות את הנכס. במקרה כזה יש חובה בדין להתריע בפני השוכר על כוונה להגיש תביעה לפינוי המושכר.

ומה קורה אם המשכיר לא טורח לשגר מכתב התראה מעורך דין בנושא לשוכר שלו? בית המשפט רשאי לדחות את התביעה שתוגש כאשר די בכך כדי לעשות זאת.  

והנה מקרים נוספים שבהם נהוג לשלוח מכתב התראה מעורך דין לפני נקיטה בהליכים משפטיים:

  • מכתב התראה על הפרת הסכם או חוזה
  • מכתב התראה לנותן שירות/ מוכר/ בעל עסק שלא עמד בהתחייבויותיו
  • התראה לפני הגשת תביעה כספית
  • התראה על הפרת תנאי עבודה מצד המעסיק
  • התראה לפני הגשת תביעה לפירוק שותף
  • ועוד.

 

המקרים הללו מהווים כמובן דוגמאות חלקיות בלבד ובפועל ניתן לשגר מכתבי התראה בשורה של מקרים רבים. מכתבים אלו מייצגים התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים כצעד אחרון, לרבות הליכים שונים בהוצאה לפועל.

 

יתרונות בשליחת מכתב התראה משפטי

מלבד היתרונות שכבר ציינו קודם, ישנם יתרונות נוספים למכתבים אלו שכדאי להכיר. ראשית, זוהי דרך חוקית ואיכותית לתמצת את כל דרישות התובע תוך שהוא ממקד את הסוגיות שברצונו לפתור: חוב כספי, אי מתן תמורה לסכום ששולם, אי הגעה להסדר, רצון ליישב סכסוך, צורך לממש התחייבות חוזית ועוד.

ישנם מצבים רבים שבהם הצדדים מסוכסכים כבר תקופה ומתקשים להגיע לפשרה. לאורך הזמן הם ניהלו התכתבויות, מיילים, שיחות והודעות עד כדי מצב שבו כבר קשה לזכור בדיוק מהי "השורה התחתונה" ומה כל צד היה רוצה לעשות. מכתב התראה מעורך דין מונה את רשימת הדרישות של אותו צד וכך הצד השני יכול גם להתעדכן ולהתוודע אליהן במרוכז.

כמו כן, מדובר ביתרון גם למצבים שבהם בכל זאת יגיע הדבר לכדי תביעה משפטית: מכתב התראה הופך לנספח בר הוכחה וקביל ראייתית, באמצעותו התובע יוכל לטעון שניסה לפתור את הסכסוך כחוק ובתום לב מול הצד השני אך ללא הצלחה.

יתרון נוסף הוא הצהרת כוונות: המכתב משפיע פסיכולוגית על הנמען וגורם לו להבין שתמה הסבלנות כלפיו וכעת אין מנוס מלהפעיל כנגדו פעולות משמעותיות יותר.

 

האם לשליחת מכתב התראה מעורך דין יש חסרונות?

מרגע שמכתב התראה מסוים נשלח, לא ניתן לחזור ממנו ולכן הצדדים כמעט אף פעם לא יוכלו לחזור להידברות משותפת ויאלצו להמשיך אותה דרך עורכי דינם בכל מקרה. בנוסף, ציינו בתחילת המאמר גם מצבי תרעומת והסתייגות שמקבל המכתב עשוי לגלות ולהימנע כעת משיתוף פעולה עם דרישות המכתב.

מצב זה עשוי להיות חיסרון בתביעות חוב, משום שבפועל משגר המכתב רוצה לחסל את החוב ולקבל את כספו אך כעת ייאלץ להמתין זמן רב עד לקבלת התשלום בכפוף לפסיקת בית המשפט. בנוסף, אם מדובר בבעל חוב משמעותי שכעת סובל מעיקולים או חדלות פירעון, משגר המכתב הופך לזוכה בתיק וכעת ייאלץ לקבל את כספו רק על פי תורו בחלוקת סדר הנשייה בתום תהליך מורכב.

התייעצות משפטית טרם שליחת המכתב

מכיוון שהמכתב מנוסח על ידי עורך דין בהתאם לכללים חוקיים מתאימים, תוכלו להיעזר בו לא רק בניסוח ושליחת המכתב, אלא גם בהתייעצות מוקדמת לשאלת כדאיות השימוש במכתב זה. ישנן דרכים נוספות לפעול מול אדם אחר לפני שלב ההתראה לפני נקיטה באמצעים משפטיים וייתכן שבשלב זה לא מוצו עדיין כל האפשרויות.

עורך הדין יכול לנסות להגיע להסכמה או לפשרה עם הצד השני, להידיין עם עורך הדין שלו וגם לתכנן את מהלך פעולותיו מתוך ראייה אסטרטגית את נסיבות המקרה והגישה שבה שני הצדדים נוקטים. אם עורך הדין מבין שמכתב ההתראה לא יצור את האפקט הרצוי מצד הלקוח שלו, הוא יוכל להמליץ על דרכים אלו.

אם הוא מבין שהצד השני צפוי להירתע מתביעה או פתיחת תיק הוצל"פ ויעדיף לסגור במהירות את התיק, ניתן יהיה לנסח את מכתב ההתראה בהתאם ובכפוף לדרישות ומועדי ביצוע קצרים.

כמו כן, ישנם מקרים שבהם צריך לשקול היבטים והשלכות שנובעים משליחת המכתב כמו פרסום שלילי והד תקשורתי, הסיכויים לנהל תביעה שאיננה רצויה מסיבות שונות והכלים שבהם גם הצד השני עשוי להשתמש כדי להתגונן.

 

שלבי שליחת מכתב ההתראה

אם החלטתם ששליחת מכתב התראה מעורך דין היא המעשה המתאים ביותר למקרה, יש לפעול בהתאם לכמה שלבים. ראשית, יש לברר לעומק את נסיבות המקרה: מהי השתלשלות העניינים, מה תרצו להשיג על ידי מכתב זה ומהן העילות המשפטיות שהוא מתבסס עליהן.

שנית, יש לנסח את מכתב ההתראה באופן ברור ושאיננו משתמע לשתי פנים, על פי כל דרישות החוק. מכתב זה אמור לספק הסבר לכך שכדאי לנמען להיענות לדרישות ולפרט את כל ההליכים כנגדו במידה ויסרב.

שלישית, יש לשלוח את המכתב לנמען בדואר רשום ולשמור את אישור המסירה המהווה את קבלתו אצל הנמען. רק כך ניתן לדעת שהמכתב בוודאות נמסר ואם לא ימולאו דרישותיו, הוא יוכל לשמש כתיעוד משפטי במסגרת התביעה.

מכתב התראה מעורך דין
מכתב התראה מעורך דין

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader