מכתב תגובה למכתב התראה: המדריך המלא

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

כמו לרוב מוחלט של המכתבים, גם למכתב התראה לפני תביעה יש גם נמען, ולא רק שולח. באפשרותו של נמען שכזה לשלוח מכתב תגובה למכתב התראה, אך חשוב לדעת כיצד לעשות זאת נכון ומאילו מוקשים להיזהר בדרך. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, עם המדריך המלא.

 

מהו מכתב תגובה למכתב התראה?

ראשית יש להקדים ולומר, כמו שאין חובה חוקית לשלוח מכתב התראה לפני תביעה, אין כמובן חובה חוקית לשלוח תגובה מכל סוג שהוא למכתב שכזה. 

כמובן שלשליחתו של מכתב תגובה שכזה עשויים להיות יתרונות מסוימים, אך גם חסרונות, ועל כן יש לשקול בזהירות ובכובד ראש את הצעדים הבאים לאחר קבלתו של מכתב התראה לפני תביעה, ולא להגיב עליו באופן אוטומטי.

 

היתרונות של שליחת מכתב תגובה למכתב התראה

לשליחתו של מכתב תגובה מספר יתרונות מרכזיים עליהם נעמוד להלן:

 

יתרון ראשון: העדה על תום לב

בדומה למכתב התראה, גם למכתב תגובה יש תפקיד חשוב כעד על תום הלב, הפעם של הנתבע. שכן מכתב תגובה המזמין את שולחו של מכתב ההתראה לדון בלב שלם ובנפש חפצה באפשרויות הפשרה השונות, מעיד על כך ששולחו היה נכון למצוא פתרון לסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט.

לעומת זאת, שתיקה רועמת כתגובה למכתב התראה, או גרוע מכך – תגובה השוללת מכל וכל אפשרות לכל פשרה שהיא, עשויות בהחלט לפגוע בניסיון של הנתבע להוכיח בבוא העת כי פעל בתום לב בכל שלביו של הסכסוך בין הצדדים. 

 

יתרון שני: מניעת הליכים משפטיים

יתרון שני הוא ששליחת מכתב תגובה ראוי עשויה בהחלט לפתוח פתח לפשרה אמיתית, זאת גם אם מלכתחילה שולחו של מכתב ההתראה לא היה נכון לגשת למשא ומתן.

עצם שליחתו של מכתב התראה לפני תביעה מראה על נכונות כלשהיא להתגמשות, ועל כן לעיתים רבות כדאי לנצל את הפתח הזה ולסיים את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט. כך יחסכו לשני הצדדים זמן וכסף רב.

 

חסרונותיו של מכתב תגובה למכתב התראה

למכתב תגובה למכתב התראה ישנם גם חסרונות, ואלו העיקריים שבהם:

 

חיסרון ראשון: חשיפת קווי ההגנה

שמירת קווי ההגנה העיקריים של הנתבע בסוד מפניו של התובע היא אחד מהכלים האסטרטגיים החשובים ביותר בתביעות מסוימות, ועל כן אין להקל בה ראש.

שליחתו של מכתב תגובה למכתב התראה עשויה פעמים רבות לחשוף פרטים מהותיים מההגנה, אפילו ללא שתהיה כוונה לעשות כן. מכיוון שכך, יש להיזהר בניסוחו של המכתב ולהיוועץ בעורך דין מומחה לעניין לפני שליחתו.

 

חיסרון שני: פעולה לא מחושבת

מכתבי התראה עשויים להיות מסמכים מאוד לא פשוטים לקריאה עבור הנמנעים שלהם, במיוחד כאשר מדובר באנשים שאינם מורגלים בקבלתם של מכתבים כאלו.

אחרי הכל, מדובר בכלי המשמש את התובע הפוטנציאלי, ובהתאם לכך הוא עשוי להיות מוגזם לחלוטין, וזאת כמובן במטרה לייצר תמריץ משמעותי לנמען להגיע לפשרה שתטיב עם שולחו של מכתב ההתראה.

מאפיין זה של מכתבי ההתראה עשוי להוביל לכך שהנמען יפעל בצורה לא מחושבת, וישלח מכתב תגובה שעשוי רק לסבך אותו עוד יותר, למשל על ידי חשיפת פרטים עובדתיים שאינם ידועים לנתבע ועשויים לסייע לו בתביעתו.

פעולה בקור רוח ובמחשבה תחילה חשובה במיוחד בהקשר הזה, ועל כן לעולם אין להגיב על מכתב התראה לפני תביעה באופן מיידי וללא ייעוץ וליווי משפטי צמוד. 

 

תפקידו של עורך הדין במכתב תגובה

שקילתם של היתרונות בשליחת מכתב תגובה למכתב התראה אל מול היתרונות מעלים מסקנה אחת ברורה – על מנת להנות מאלה ולהימנע מאלה, יש צורך בליווי מקצועי של עורך דין שעוסק בתחום המשפט העומד על הפרק.

בעניין כזה יהיו לעורך הדין מספר תפקידים מרכזיים:

 

תפקיד ראשון: החלטה על שליחת מכתב תגובה

התפקיד הראשון הוא כמובן להחליט, יחד עם הלקוח, האם בכלל יש עניין בשליחתו של מכתב תגובה. זאת יעשה עורך הדין על בסיס פרטי המקרה אותם הוא ישמע מהלקוח, ועל בסיס מכתב ההתראה.

אם יסבור עורך הדין כי ללקוחו לא תצמח שום תועלת משליחתו של מכתב כזה, מכתב כזה לא יישלח, גם במחיר של פניית השולח אל ערכאה שיפוטית.

 

תפקיד שני: ניסוח המכתב

שאלת שליחתו של מכתב תגובה קשורה בקשר הדוק לאופן ניסוחו של המכתב, שכן מכתב שאינו מנוסח טוב או שאינו כולל את הפרטים הנצרכים ומסתיר את או שאינם נצרכים, מוטב לו שלא יישלח מאשר שיישלח. 

ניסוח מכתב בשפה משפטית ראויה ונאותה הוא גם מפגן כוח בפניו של שולח מכתב ההתראה, כך יכול הנמען להראות לו שגם הוא מוכן לעמוד על שלו אם יזדקק לכך, שהוא מצויד בסיוע משפטי איכותי לצורך העניין.

 

תפקיד שלישי: ייצוג בערכאה השיפוטית

כמובן שככל שהעניין יגיע בסופו של דבר לערכאה שיפוטית, ואם ירצה בכך הלקוח, עורך הדין שליווה אותו בכתיבת מכתב התגובה יוכל לייצג אותו גם בפני בית המשפט.

בכך יש לו יתרון משמעותי על פני עורכי דין אחרים, שכן הוא כבר מכיר את התיק ומצוי בו לעומקו.

לפרטים נוספים פנו לעו"ד יוני לוי.

מכתב תגובה למכתב התראה המדריך המלא
מכתב תגובה למכתב התראה המדריך המלא

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader