מנהל עיזבון – מהם תפקידיו?

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

כאשר שואלים לגבי מנהל עיזבון מהם תפקידיו, בדרך כלל התשובה תהיה שהוא זה שמסכם את ענייניו הכספיים של אדם שנפטר. הוא האחראי לביצוע רצונותיו של הנפטר כפי שנקבעו בצוואתו, כגון חלוקת נכסים למוטבים. אולם למעשה מנהל העזבון מטפל גם במשימות נוספות הקשורות לסגירת ענייני המנוח, לרבות תשלום לנושים, הוצאת הודעות פטירה והגשת דוחות מס סופיים.

 

מנהל עיזבון מה זה? על מינוי מנהל עיזבון ותפקידיו

לעתים קרובות, בצוואתו של המנוח מפורטים שמות או שם יחיד של מנהל עיזבון. במידה שאין פירוט, לא קיימת צוואה או שהצוואה פסולה, שופט בית משפט יכול למנות מישהו, שהינו בדרך כלל קרוב משפחה שישמש בתפקיד זה. אדם זה ייקרא מנהל או נציג אישי במקום מנהל עזבון, אך התפקיד זהה.

בדרך כלל, בצוואה מפורט שמו של עורך דין לענייני עיזבון, והוא יהיה זה שגם ערך את הצוואה. מבחינה זו יידע עורך דין את החוק לעומקו ואת המשמעות העמוקה של מהו מנהל עיזבון ומהם תפקידיו. גם אם הוטל התפקיד על מי מבני המשפחה, הם אינם חייבים לקחת את התפקיד, מפאת עומס רגשי ומנטלי כבד. אם הם מסרבים ימונה מנהל עיזבון מטעם בית המשפט.

 

תפקידיו של מנהל עיזבון

מנהל עיזבון חייב תמיד לפעול בתום לב, ומשמעות הדבר היא שאחת מחובותיו היא לדעת מתי וכאשר הטיפול בכל ענייני העיזבון הוא מעבר ליכולתו. לפעמים מנהל עיזבון עשוי להזדקק לסיוע של איש מקצוע כגון רואה חשבון או עורך דין מתחום אחר כדי לסייע בהערכת שווי נכסים שונים.

כחלק מתפקידיו של מנהל העיזבון הוא לעסוק בנכסים בעלי בעלות שנויה במחלוקת, באינטרסים עסקיים שונים, תמלוגים לקרובי משפחה או אנשים אחרים. כמו כן התשובה לשאלה מנהל עיזבון – מהם תפקידיו תכלול גם, בין השאר עיסוק בנושאים וסוגיות הקשורות לנכסים מחוץ למדינה, השקעות מורכבות ואף ועזבונות משמעותיים לקטין.

עם זאת, יש לזכור שמנהל עיזבון אינו יכול לעשות דברים שאינם לטובת העיזבון. כך למשל, האור אינו יכול לשים את האינטרסים שלו מעל אלו של העיזבון, הוא אינו יכול לעקוף את הצוואה או לבצע אותה באופן חלקי בלבד וכו'.

 

שאלות ותשובות נפוצות על מנהל עיזבון ותפקידיו

ננסה לסכם ולענות על השאלה של מנהל עיזבון – מהם תפקידיו באמצעות מספר תשובות לשאלות נפוצות.

מנהל עיזבון - מהם תפקידיו?
מנהל עיזבון – מהם תפקידיו?

מנהל עיזבון הוא אדם שמונה לנהל את הצוואה האחרונה של אדם שנפטר. תפקידו העיקרי של מנהל העיזבון הוא לבצע את ההנחיות לניהול ענייניו ורצונותיו של המנוח. מנהל העזבון מתמנה או על ידי המוריש ועורך ההצוואה או על ידי בית משפט, במקרים בהם לא נעשה מינוי שכזה.

מנהל העזבון אחראי לוודא שכל הנכסים בצוואה מטופלים, ולהעביר נכסים אלו לנושים או יורשים. נכסים יכולים לכלול מספר אופציות כמו החזקות פיננסיות, מניות, אג"ח או השקעות בשוק הנדל"ן; השקעות ישירות; או אפילו פריטי אספנות כמו אמנות. על מנהל העזבון להעריך את שווי העיזבון ולטפל בו בהתאם.

יש סיבות שונות לתכנון צוואה, לרבות שמירה על עושר משפחתי, המשך פרנסת בני זוג וילדים, מימון חינוך לילדים ו/או נכדים, השארת מורשת ועוד. למעשה כאשר חושבים על מנהל עיזבון מהם תפקידיו, יש לחשוב על כך שהתפקיד מתחיל החל משלב כתיבת הצוואה והכנסת כל הפרטים הרלוונטיים. 

עורך דין לענייני עיזבון בדרך כלל ועל פי רוב יקבלו תגמול בגין עבודתם, כפי שכל עורך דין מקבל. במקרים בהם אין צוואה, הסכום יכול להשתנות ולעיתים תלוי במדינה בה הנפטר נפטר. אם מינה הנפטר מנהל עיזבון, הצוואה עשויה לכלול הוראות לפיצוי, תגמול ושכר עורך הדין.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader