עורך דין לשון הרע בראשון לציון

רבים אינם יודעים זאת, אך לשון הרע איננה רק עוולה אזרחית, אלא היא עשויה להיות גם עבירה פלילית של ממש. באילו תנאים, מהו העונש המקסימלי, וכיצד עורך דין לשון הרע בראשון לציון קשור לכל העניין? על כל זאת במאמר שלפניכם.

 

לשון הרע כעבירה פלילית

כמעט כל אזרח בישראל יודע שניתן להגיש תביעה אזרחית לפיצויים בגין פרסומו של לשון הרע, אך רבים הם שאינם יודעים שפרסומו של לשון הרע עשוי להיחשב גם לעבירה פלילית שדין העובר עליה יכול להגיע לשנת מאסר אחת.

על מנת שפרסום כזה ייחשב לעבירה פלילית צריכים להתקיים היסודות הבאים:

 

יסוד ראשון: לשון הרע

היסוד הראשון הוא כמובן עצם קיומו של לשון הרע, כאשר סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע התשכ"ה-1965 (להלן: חוק איסור לשון הרע) מגדיר מהו בדיוק לשון הרע על פי החוק.

לפי הגדרה זו לשון הרע הוא דבר שיש בכוחו להשפיל אדם בעיני הבריות, לבזות אותו בשל מעשים המיוחסים לו, לפגוע בעיסוקו, או לבזותו בשל גזעו, מוצאו, דתו, גילו, מינו, נטייתו המינית, מקום מגוריו או מוגבלותו.

 

יסוד שני: פרסום

על מנת שתתקיים עבירת לשון הרע אין זה די שייאמרו או ייכתבו הדברים, אלא יש צורך בפרסומם. על פי חוק איסור לשון הרע פרסום לצורך הגדרתה של העבירה הפלילית הוא מצב בו הדברים הגיעו לשני אנשים נוספים, זולת הנפגע.

בכך למשל שונה העבירה הפלילית של לשון הרע מהעוולה האזרחית, שכן על מנת שתתקיים האחרונה מספיק שדברי הלשון הרע יגיעו לאדם אחד זולת הנפגע.

יסוד שלישי: כוונה לפגוע

עוד הבדל משמעותי בין העוולה האזרחית של לשון הרע לעבירה הפלילית הוא הצורך בקיומה של כוונה לפגוע. זאת מכיוון שעבירה פלילית היא אולי הסנקציה החמורה ביותר שיכול המחוקק להטיל על אזרח המדינה, והמעשה הנדרש להתקיימותה צריך להיות חמור יותר.

 

קובלנה פלילית

עבירת לשון הרע היא אחת מהעבירות המיוחדות לגביהן קובע סעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי שניתן להגיש אותן כקובלנה.

 

מהי קובלנה?

קובלנה היא הליך פלילי, שבניגוד לשאר ההליכים הפלילים, מוגשת על ידי אדם פרטי לבית המשפט, בדומה לתביעה אזרחית רגילה. מדובר בשינוי משמעותי, שכן כל שאר ההליכים הפלילים מתנהלים אך ורק על ידי המדינה באמצעות שליחתה – הפרקליטות.

אפשרות הגשת הקובלנה מיועדת לעבירות ייחודיות, כמו עבירת לשון הרע, שיש בהן עניין מועט לציבור, אך עניין רב לאדם שנפגע. במקרה כזה, כדי להימנע ממצב בו התיק ייקבר מתחת לערמות של תיקים חשובים ודחופים יותר, ניתנת לנפגע האופציה לנהל את ההליך לבדו.

 

איך מגישים קובלנה?

קובלנה מוגשת לבית משפט שלום, כאשר עם הגשתה ניתנת לפרקליטות אפשרות להודיע בתוך 15 יום שהיא לוקחת על עצמה את התיק, ואז תוחלף הקובלנה בכתב אישום.

במקרים מסוימים, וזאת בניגוד לרוב ההליכים השיפוטים, בית המשפט יכול לחייב את מגיש הקובלנה לשכור את שירותיו של עורך דין, ואם הוא לא עושה זאת תוך הזמן המוקצב הוא עשוי להיחשב כתובע שלא התייצב לדיון.

 

מהן תוצאותיה של קובלנה?

לקובלנה פלילית שמתקבלת עשויות להיות שתי תוצאות. התוצאה הראשונה כבר הוזכרה לעיל, והיא הטלת עונש על הפוגע. העונש יכול שיגיע עד לשנת מאסר אחת, אך בית המשפט רשאי כמובן, לאור שיקולים מסוימים, להפחית את העונש.

בנוסף לכך, ניתן לפסוק בקובלנה פלילית בדין לשון הרע גם פיצוי לנפגע. מדובר בפיצוי ללא הוכחת נזק, שתקרתו עומדת על 50,000 ₪. חשוב לדעת כי קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק במסגרת ההליך הפלילי שוללת אפשרות לקבלת פיצוי ללא הוכחת נזק בהליך האזרחי.

 

תפקידו של עורך דין לשון הרע בראשון לציון

נראה אם כן שלעורך דין לשון הרע תפקיד חשוב גם במקרה בו בוחר הנפגע לפנות אל ההליך הפלילי, שכן בניגוד להליכים אחרים, במקרה שלנו הנפגע הוא גם התובע, ואם הוא לא ישכור את שירותיו של ליווי משפטי אף אחד אחר לא ייעשה זאת במקומו.

אך מעבר לשאלת הייצוג הפשוטה של הנפגע, לעורך הדין תפקיד חשוב גם בהחלטה האם בכלל לפנות אל המשפט הפלילי ובאיזו צורה לעשות זאת. על מנת להכריע בשאלה כזו, שהיא שאלה משפטית טהורה, יש צורך בידע ספציפי בתחום דיני לשון הרע ובניסיון בעבודה עם תיקים דומים.

לאור כל האמור לעיל, ניתן להבין שאיכותו של הייצוג המשפטי בתביעות לשון הרע, הן אזרחיות והן פליליות, הוא דבר שפשוט לא כדאי להתפשר עליו.

מחפשים עורך דין לשון הרע בראשון לציון? פנו לעו"ד יוני לוי, עורך דין לדיני לשון הרע.

 

עורך דין לשון הרע בראשון לציון
עורך דין לשון הרע בראשון לציון

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader