תביעת לשון הרע בפייסבוק

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

פייסבוק או בשמה העדכני – 'מטא', היא בין הרשתות החברתיות הכי מצליחות בעולם, נכון להיום. אולם חרף יתרונותיה הרבים, פייסבוק עלולה להפוך בנקל גם לקרקע פורייה להפצת לשון הרע או הוצאת דיבה כנגד אנשים, עסקים וארגונים שונים. תופעות מסוג זה זכו לכינוי "שיימינג" בלעז, שפירושו הוא "ביוש" ברבים.

ללשון הרע המופצת במרחב הדיגיטלי ובפייסבוק בפרט, יש נטייה להתפשט כאש בשדה קוצים ולגרום לנזקים בלתי הפיכים. לכן החוק בישראל מאפשר את הגשתה של תביעת לשון הרע בפייסבוק, כפי שיוסבר במאמר זה.

 

האפשרות לקבלת פיצויים ללא צורך בהוכחת נזק בהגשת תביעת לשון הרע בפייסבוק

בחוק לשון הרע במדינת ישראל נקבע כי לבית המשפט הדן בתביעת לשון הרע בפייסבוק (כמו גם בכל תביעה אחרת בגין הוצאת דיבה או פרסום לשון הרע), ישנה הסמכות לפסוק תשלום של פיצוי כספי לטובת התובע, ללא צורך בהוכחת נזק, עד לסכום של 70,000 שקלים.

 

נשאלת אם כן השאלה: מדוע מאפשר המחוקק את קבלתו של פיצוי כדלהלן ללא הוכחת נזק? התשובה לשאלה זו נובעת מן הקושי הרב בהוכחת קיומם של נזקים מדידים, בעקבות מקרי לשון הרע או שיימינג המתרחשים במרחב הקיברנטי. זאת חרף העובדה שאין עוררין על עצם קיומם של נזקים כאלו.

בהתאם לכך, די ביכולתו של התובע בתביעת לשון הרע בפייסבוק, להוכיח בבית המשפט שלמפרסם דברי הבלע ברשת החברתית אכן הייתה כוונת זדון כלפיו, על מנת שבית המשפט יפסוק לטובתו (קרי, לטובת התובע) קבלת פיצויים בסכום שיכול להגיע ל- 140,000 קלים.

 

שיקול דעתו של בית המשפט בהכרעה בתביעות לשון הרע בפייסבוק

למותר לציין שאף שחוק לשון הרע בישראל מעניק לשופטי בתי המשפט את הסמכות להכריע באם ישנה הצדקה לפסיקת פיצויים לטובת התובע בלא צורך בהוכחת נזק – אין מחובתו לפסוק בהכרח כי אכן ישולם פיצוי כספי, מבלי שהוכח דבר קיומו של נזק ממשי לתובע.

 

מהם השיקולים העומדים לנגד עיניו של בית המשפט בתביעת לשון הרע בפייסבוק?

בתביעות לשון הרע בפייסבוק או הוצאת דיבה בפייסבוק (שיימינג) הסוגיה הראשונה עליה נדרש בית המשפט לתת את הדעת היא: האם האירועים שבהם דן כתב התביעה הם אכן בבחינת לשון הרע כהגדרתה בחוק. מרגע שבית המשפט נוכח להכיר בכך שהאקט שהתבצע בפייסבוק הוא אכן ביטוי להוצאת לשון הרע כנגד התובע, להגנה תינתן הזדמנות להציג את טענותיה כנגד ההכרה בזכות התובע לקבלת פיצוי כספי. יתרה מכך, בתי המשפט בישראל מתייחסים לפייסבוק, על שלל מאפייניה יוצאי הדופן כרשת חברתית, באופן ספציפי בתביעות מסוג זה.

 

מהי הגנת "אמיתות הפרסום" וכיצד היא נוגעת לתביעות לשון הרע בפייסבוק?

"אמיתות הפרסום" או "אמת הפרסום" היא טענת הגנה שעליה נשענים לעיתים נתבעים שהוגשו כנגדם תביעות לשון הרע בפייסבוק. קו הגנה זה נסוב סביב הטענה שהדברים שהתביעה טענה שהם לשון הרע בפייסבוק, הם למעשה אמת לאמיתה, שהיה טעם בפרסומה בפורום האמור מטעמי עניין לציבור.

כך או כך, כל תיק לשון הרע או הוצאת דיבה בפייסבוק, המגיע לטיפולו של בית המשפט, נבחן לגופו הוא, כך שאין תביעה לשון הרע בפייסבוק הדומה לקודמתה.

 

כך תערכו להגשת תביעת לשון הרע בפייסבוק

אם נפגעתם מהוצאת דיבה בפייסבוק או שיימינג בפייסבוק, עליכם לפעול במהירות מחד, אך באותה העת – עליכם להקפיד גם לנקוט משנה זהירות.
להלן הפעולות שמומלץ לנקוט לקראת הגשת תביעת הוצאת דיבה בפייסבוק:

 

  1. תעדו את הפרסומים המכילים לתחושתכם היבטים של שיימינג, דיבה או לשון הרע, באמצעות צילומי מסך.
  2. אספו נתונים בנוגע לתפוצת הפרסום והשפעתו. למשל, מספר העוקבים בקבוצת הפייסבוק במועד שבו הפוסט הבעייתי עלה, כמות התגובות לפוסט זה, כמות השיתופים, אופי התגובות לפוסט וטיבן, וכיוצא באלו. הדבר חיוני להוכחת מאפיינים של לשון הרע שיש להם משמעות בהליך של תביעת שיימינג בפייסבוק, ובכללם: היקף החשיפה, הויראליות, המעורבות מצד משתמשי הפייסבוק לפוסט, וכן הלאה. זאת ועוד – משום שכחלק מתביעות לשון הרע בפייסבוק, נדון גם האופן שבו הדברים פורשו על ידי הציבור, תיעוד של התגובות לפרסטן הפייסבוק יכול בהחלט להעניק תוקף לטענת התביעה לפגיעה בשמו הטוב של התובע, שהיא למעשה לשון הרע.
  3. בקשו את הסרת הפוסט הפוגעני ממנהל קבוצת הפייסבוק שבה הוא פורסם ותעדו באמצעות צילומי מסך גם את התכתובת מולו (אולם לא לפני שהקפדתם לתעד את הוצאת הדיבה בפייסבוק בצילומי מסך ששמרתם כראיות עבור תיק ההוכחות בתביעה שלכם!). הקפידו לפנות למנהל קבוצת הפייסבוק הרלוונטית ללא דיחוי ולבקש באופן מיידי עד כמה שניתן להסיר את הפוסט שמכיל לשון הרע כנגדכם. הדבר קריטי להוכחת טענותיכם בתביעה היות וככל שבקשת ההסרה מוגשת בסמוך יותר למועד גילוי הוצאת הדיבה בפייסבוק, כך מתחזקת טענת התובע למצוקה שנגרמה לו בתור מושא הפרסום השלילי.
  4. במידת הצורך שלחו מ

 

איך מגישים תביעת לשון הרע בפייסבוק?

עינינו הרואות כי הגשת תביעות לשון הרע בפייסבוק היא תהליך מורכב למדי המחייב היערכות מיוחדת מצד התובע. לכן אם ברצונכם להתמודד עם המצב באופן יעיל חשוב לפנות בהקדם האפשרי להכוונה משפטית מקצועית של עו"ד לשון הרע העוסק באופן ספציפי בהגשת תביעות לשון הרע באינטרנט. בעזרת עורך דין העוסק בתביעות מסוג זה, ייבדקו בעין מקצועית נסיבות המקרה, ותוערך הכדאיות להגשת תביעת לשון הרע בפייסבוק. עו"ד לשון הרע בפייסבוק יוכל גם להכווין אתכם לנקיטת צעדים שיסייעו בניהול המשבר וביצוע בקרת נזקים מיידית, לצד המלצה לפעולות שיסייעו בשיקום שמכם הטוב שסביר שניזוק בעקבות השיימינג במדיה החברתית.

כך תפעלו במידה והוגשה כנגדכם תביעת לשון הרע בפייסבוק

במידה והוגשה כנגדכם תביעת דיבה בפייסבוק, הפנייה לשירותיו של עורך דין תביעות לשון הרע באינטרנט היא חיונית לא פחות, מאחר ואתם עלולים לשאת בתשלום פיצויים בסכומים גבוהים, לו תוכח אשמתכם. עו"ד בעל ניסיון בייצוג נאשמים בתביעות הוצאת דיבה בפייסבוק, יידע לסייע לכם באיסוף ראיות ובניית קו הגנה שיסייע לכם להדוף את טענות התביעה שהוגשה כנגדכם בטענה כי ביצעתם שיימינג בפייסבוק.

 

מה ההבדל בין תביעת לשון הרע בפייסבוק לתביעת לשון הרע אחרת?

ייחודה של תביעת שיימינג או דיבה בפייסבוק, טמון בכך שפייסבוק מאפשרת הפצה של לשון הרע במגוון דרכים – בין אם בכתב במסגרת פוסטים, תגובות ושיתוף שלהם – ובין אם בוידאו באמצעות סרטונים או שידור בזמן אמת (live או פרסום סטורי). לכן הוכחת טענות התביעה מחייבת התייחסות לאופי הפרסום. כמו כן, ישנה משמעות גם למוטיב ה- "ויראליות" של הפרסום, וכן לאמצעים המשמשים להפצתו (למשל בוטים ו / או פרופילים פיקטיביים). כל המושגים הללו אינם בהכרח רלוונטיים להוצאת דיבה המתבצעת בערוצים דיגיטליים אחרים וודאי שלא ללשון הרע המופצת במדיה המסורתית או "בעולם האמיתי" בדרכים המסורתיות יותר.

 

בשורה התחתונה

תביעות לשון הרע הן מטבען תביעות מורכבות יחסית והדבר נכון אף יותר כאשר עסקינן בתביעות לשון הרע בפייסבוק ובערוצי מדיה חברתית נוספים באינטרנט. לכן אם נפגעתם משיימינג בפייסבוק או בכל ערוץ דיגיטלי אחר, או שאתם נחשדים כמי שהיו מעורבים בהפצת לשון הרע בערוצים אלו – זה הזמן לפנות להתייעצות מול עו"ד לשון הרע באינטרנט עם ניסיון בייצוג נתבעים ותובעים בתביעות לשון הרע בפייסבוק ובכלל.

 

תביעת לשון הרע בפייסבוק - עורך דין יוני לוי

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader