רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

עסקאות נדל"ן, עבור אנשים מסוימים, עשויות להיות מאוד מבלבלות ועקב כך לא פעם ולא פעמיים מוצאים עצמם אנשים בעסקאות שהם לא באמת מבינים מה קורה בהן ועל כן, גם לא באמת יודעים שהם יוצאים מורווחים. בכול הקשר לעסקאות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין, לפעמים שיטת המיסוי והתקנות במדינה הופכות זאת אפילו ליותר מסובך. ננסה לעשות קצת סדר בעסקאות אלו.

 

מגרשי נדל"ן ומקרקעין

רוב האנשים, כאשר חושבים על עסקאות נדל"ן, ודאי חושבים על רכישה ומכירה של דירות או נכס בנויים, העברת הבעלות עליהם מאחד לאחר. כאשר מדובר בעסקאות של רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין העסקה סובבת סביב מגרש ריק אשר הוא פוטנציאל עתידי לבנייה בו. ישנם כמה סוגים של מגרשי נדל"ן מקרקעין כך שכול אחד מביא עמו תקנות וחוקים אחרים במדינה.

  • מגרשים לחקלאות – מגרשי נדל"ן מקרקעין אשר ייעודם הוא לחקלאות. אנשים אשר רוכשים מגרשים לחקלאות יכולים אך ורק לפתח גידולים חקלאיים על הקרקע ועל מנת להפוך אותה לקרקע למטרה אחרת, צריכים אישור מהמדינה.
  • מגרשים לבנייה – בשונה ממגרשים לחקלאות, בעלות על מגרשים לבנייה מאפשרת לבעל המגרש לבנות בו. זאת יכול להיות קרקע לצורך בניין מגורים או צורך בית פרטי אך בכול מקרה, יש לבנות בקרקע רק לפי מה שמאושר ומוגדר לה.
  • מגרש בהליך הפשרה – על מנת להפוך קרקע חקלאית לקרקע לבנייה יש לעבור הליך הפשרה אשר מבוצע על ידי המדינה. כאשר מבצעים רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין אשר נמצאים בהליך הפשרה חשוב לקחת בחשבון כי אין זה בהכרח אומר שיהיה ניתן לבנות שם בקרוב, התהליך גם יכול לקחת שנים רבות.

 

רכישה של קרקע יחד עם מאפייניה

עסקאות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן סובבות סביב המגרש ועל כן, על הקונה לוודא טוב טרם הקנייה מה המאפיינים של הקרקע שהוא קונה. מעבר לסוגי הקרקעות אשר משנים את המחיר ואת האפשרויות שיש בקרקע, מכיוון שסביר שהקונה ירצה לעשות משהו עם הקרקע לאחר העסקה, כדאי לברר מה האפשרויות שלו אל מול הרשות המקומית ולחפש מאפיינים נוספים אשר עתידים להשפיע על הבעלות על הקרקע. בין היתר מומלץ לבדוק:

  1. היתרים ותקנות על הקרקע שניתנו מהרשות
  2. צווים אודות הקרקע כדוגמת צווי הריסה של מבנים בה
  3. פערים ובעיות בקרקע כדוגמת קווי ביוב או חשמל סמוכים
  4. תכנון עירוני באזור אשר משפיע על הקרקע ועל כדאיות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין

מיסוי על מגרשי נדל"ן מקרקעין

כמובן שכמעט ואי אפשר במדינה שלנו לבצע עסקה אשר פטורה לגמרי ממס וגם בעסקאות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן המס משחק תפקיד חשוב בעסקה. על כול אחד מהצדדים מוטל מס – עבור הרוכש מס רכישה ועבור הקונה מס שבח.

 

מס רכישה

המס העיקרי אשר משולם בעסקאות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין הוא כמובן מס הרכישה. מס זה נע סביב 6 אחוזים כתלות בכול מיני הטבות מס ואפשרויות לצמצם אותו. את מס הרכישה משלם כמובן הרוכש וזאת בעצם מעין מייקר לו את העסקה. על כן, אם אתם הצד הרוכש זכרו לחשב גם את מס הרכישה שתשלמו על המגרש במידה והמוכר לא חישב זאת מראש בנקיבת המחיר של המגרש.

 

מס שבח

במקביל לכך שהקונה משלם מס רכישה, בכול עסקת רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין גם המוכר משלם מס על העסקה וזאת נקרא מס שבח. הרעיון במס זה הוא לשלם מס יחסי על הרווחים שעשה המוכר מהערך של המגרש כשהוא קנה אותו אל מול המחיר שבו מכר את הנכס. גם בהקשר מס שבח ניתן למצוא כיצד לצמצם אותו במידת האפשר שכן ישנה התחשבות לדוגמא בהוצאות שהיו למוכר על מנת להשביח את הנכס.

 

עורך דין נדלן

נושא המיסוי של רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין משפיע מאוד על ההליך ועל הכסף אשר על הרוכש לשלם ובהתאמה המוכר מקבל. מעבר לכך, ישנם הרבה סעיפים קטנים וחובות שאנשים לא כול כך מכירים אשר פשוט חובה לשים לב אליהם כאשר מעבירים בעלות על מגרש, במיוחד כאשר מדובר במגרשים שמשמשים לבנייה וסביר כי כבר מאופיינים בהיתרים מהרשות או בתכנון כללי של מה לעשות עם המגרש.

 

ניסוח חוזה ועריכתו

עורך דין נדלן מקרקעין מעבר לכך שמתנסה ומקצועי בתחום העסקאות, הוא גם זה שמנסח בעבור רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין את החוזה אשר עתידים לחתום עליו הרוכש והמוכר. אין ציפייה כי אחד מהצדדים ידע לנסח בצורה משפטית ומקצועית חוזה לעסקה וזאת כמובן שמור לעורך הדין. בנוסף לכך, עורך הדין גם יבצע כול שינוי אשר נדרש בחוזה על מנת להביא את שני הצדדים להיות מרוצים ולוודא שכול מה שצריך נכלל בתוכן החוזה.

 

סיוע במיסוי וצמצומו

מי לא רוצה לשלם פחות מס, במיוחד כשמדובר במס יחסי שיכול להיות מחושב מערך של מיליוני שקלים. עורך דין נדלן מקרקעין מכיר טוב את שיטת המיסוי בעסקאות רכישה ומכירת מגרשי נדל"ן מקרקעין והוא בדיוק הכתובת לבקשה לסיוע בצמצום גובה המס אשר נקבע, תופתעו לדעת כמה אפשר לצמצם מס שבח לדוגמא אם עובדים מסודר ועל פי התקנות של רשות המסים.

רכישת מגרש נדל"ן היא לא דבר כול כך פשוט, במיוחד עבור אנשים שאין להם רקע בתחום או ידע משפטי ולכן אתם פשוט חייבים לצדכם עורך דין נדלן מקרקעין אשר ינהל את כול העסק עבורכם. יתרה מכך, תמיד טוב שיש צד אובייקטיבי אשר מנהל בשביל הצדדים את העסקה, מנסח את החוזה ומסייע להפחית מס כמה שניתן בעבור הרוכש וגם בעבור המוכר. זכרו שאתם לא לבד ומומלץ להתייעץ בכול שלב בהליך עם איש מקצוע.

רכישה ומכירת מגרשי נדל_ן מקרקעין
רכישה ומכירת מגרשי נדל_ן מקרקעין

מגרש במדינת ישראל יכול להיות למטרת בנייה או למטרת חקלאות. כול מגרש מוגדר בצורה אחרת ובהתאם לכך לא ניתן לבנות בקרקע חקלאית. בנוסף לכך, ישנן קרקעות אשר נמצאות בהליכי הפשרה במעבר בין קרקע לחקלאית לקרקע לבנייה – זה הוא תהליך שיכול לקחת הרבה שנים.

מגרשי נדל"ן מקרקעין, בדומה לכול עסקת נדל"ן מקרקעין אחרת, חייבים במס רכישה לרוכש ובמס שבח לקונה. מס הרכישה מחושב מתוך המחיר הכולל של הנכס אשר משלם הרוכש, ואילו מס שבח מחושב מהשבח, כלומר מהרווח, אשר עשה המוכר בעסקה.

עסקאות והליכים של מכירה ורכישת מגרשים הן תחת תחום אחריותו של עורך דין נדל"ן מקרקעין. תפקידו יהיה החל מניסוח החוזה ועד לליווי בכול שלבי העסקה כולל חישוב המס לדוגמא וסיוע בתחום זה.

כול עסקה בגופה אך בעיקרון בהחלט אפשר למנות עורך דין יחיד אשר ינהל את העסקה בעבור שני הצדדים ויהווה מנהל הפרויקט אך גם צד אובייקטיבי בעסקה שמטרתו לשרת את האינטרסים של שני הצדדים.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader