מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה?

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

רכישת או מכירת נכס הם צעדים מאוד משמעותיים בחייו של מישהו, במיוחד כשבמציאות הישראלית של היום עסקאות נדל"ן מגיעות למיליוני שקלים אפילו בעבור נכס שנחשב יחסית פשוט. טרם ניגשים לעסקת נדל"ן כדאי לברר מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה על מנת לוודא שכול העסקה תהיה כמה שיותר מיטבית ותשרת את האינטרסים שלכם כמה שאפשר.

 

חשוב שתדעו – אתם לא לבד

אנשים רבים לפעמים מעדיפים להתמודד עם דברים בכוחות עצמם ולהימנע מתשלום לאיש מקצוע אשר מתמחה בתחום שבו הם נזקקים לסיוע מתוך אמונה שהם יכולים רק מלקרוא באינטרנט. אם אתם שואלים מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה ברור כי קודם כול חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין אשר ילווה בכול הליך, מדובר בסופו של דבר בחוזים משפטיים ואתם חייבים איש מקצוע לכך.

 

חשוב שתדעו – מה נכנס תחת העסקה

כאשר מוכרים דירה ברור כי הדירה נכנסת תחת העסקה וברור כי סביבה היא סובבת אך בפועל, לא תמיד הדבר כול כך ברור לשני הצדדים וישנן פרצות קטנות אשר עשויות להפתיע. גם דברים אשר נראים לכם מובנים מאליהם יכול להיות כי לא כך הדבר בעבור הצד השני ועל כן כדי למנוע מחלוקות עתידיות כדי לוודא שאתם יודעים לענות על השאלות בדברים הללו. חשוב שתדעו טוב סביב מה העסקה שלכם זאת יכול להיות בכול מיני היבטים כדוגמת:

  1. חנייה
  2. מיטלטלין
  3. הסכמי שכירות
  4. משכנתא

 

הסכמי שכירות המועברים במכירה

יכול להיות שהנכס שבגינו מבוצעת העסקה כבר מושכר לדיירים או למשרדים. במקרה זה, חשוב לברר ולהתייחס לעומק לנושא הסכם השכירות שיש לבעל הנכס המוכר עם השוכרים, יכול להיות כי הוא כבר קיבל מקדמה דוגמא על תקופה שבה השכירות כבר תהיה שייכת לקונה ובנוסף, יכול להיות כי הסכם השכירות שלו לא מקובל על הקונה. בכול מקרה, אסור לשכוח להתייחס גם לנושא העברת הבעלות על השכירות כי היא מן הסתם תהיה מאוד משמעותית לקונה.

 

משכנתא

אנשים אשר לוקחים משכנתא ולא מסיימים לשלם עליה עדיין יכולים למכור את הכנס שבבעלותם. בהליך זה חשוב להבין מה קורה עם המשכנתא, האם הם מתכוונים להעביר את הבעלות כך שהקונה יצטרך, האם הם מתכוונים להשלים את המשכנתא עם הכסף מהמכירה ובאופן כללי, הסבר על השלב של הליך המשכנתא וההתנהלות מול הגוף הלווה. הקונה חייב להיות מודע לכול הנושאים הללו והמוכר חייב להיות בטוח שהכול ייסגר בעת המכירה.

 

חשוב שתדעו – אילו פערים היו טרם המכירה

סעיף זה חשוב גם למוכר וגם לקונה. שני הצדדים בעסקה צריכים להצהיר ולהסכים על המצב של הדירה טרם המכירה. במקרה ובו הקונה יהיה מופתע מפער בדירה הוא יכול להתלונן שרימו אותו ולכן חשוב ליישב את כול הפערים מראש גם כדי שאם יתפתח פער בהמשך לא יוכל יותר הקונה להאשים את המוכר כי הכול יהיה מתועד ומוצהר על ידי שני הצדדים. בנוסף, על הקונה להבין בדיוק מה הוא קונה במסגרת העסקה, כולל כול הפערים שבנכס לצורך העניין.

 

חשוב שתדעו – יכול להיות תהליך ארוך

קניית נכס היא לא כמו קניית ירקות שוק או חולצה בקניון, מכיוון שמדובר בעסקה מאוד רחבה ומשמעותית היא יכולה לקחת המון זמן. על כן, התאזרו בסבלנות וסמכו על עורך הדין שלכם שהוא עושה את הכי טוב בשבילכם. כול הליך המכירה מעוגן על ידי חוזה אשר צריך לספק וליישב את שני הצדדים ולכן יכול לקחת הרבה זמן להגיע למצב כזה בהקשר החוזה. היו סבלניים והמשיכו בינתיים לבדוק מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה.

 

התכוננו לשינויים וחזרות

סביר מאוד כי עברתם הרבה מאוד קונים או מוכרים פוטנציאלים טרם הגעתם למעמד החתימה ולניסוח החוזה, אך עדיין, הכינו את עצמכם לכך שדברים משתנים ויכול להיות כי אחד מצדדי העסקה יתקפל עוד טרם החתימה. על כן, יהיו מוכנים לשינויים ולחזרה של אחד הצדדים מהעסקה. זכרו כי אתם תמצאו מישהו אחר או נכס אחר והעיקר שלא נכנסתם לחוזה עם מישהו שלא היה בטוח בכך.

 

תכננו את העתיד הקרוב

אנשים אשר מוכרים או קונים נכס נתונים בכול מיני מצבים אשר לא תמיד עיכוב של עסקה יכול להיות מתאים עבורם. על כן, חשוב לתכנן את העתיד הקרוב במקרה והעסקה תתעכב יותר מהצפוי בגלל בעיה של אחד מהצדדים. מבחינת מה חשוב לדעת לפני רכישה או נכס יכול להיות שיהיו לצד השני הרבה דברים חשובים אשר יגרמו לכך שזה ייקח זמן רב יותר מהצפוי.

 

חשוב שתדעו – נדרש לשלם מקדמה

ברור כי מי שנכנס לעסקה של קניית נכס יודע כי עליו לשלם על הנכס, מן הסתם, אך לא תמיד ברור מתי משלמים ואיך. בכול מקרה, חשוב ששני הצדדים ידעו שמגיע למוכר לקבל מקדמה מהקונה ועליו להעביר אותה לקונה בעת מעמד החתימה על החוזה. כדאי לדבר על נושא המקדמה עוד טרם הרגע שבו היא אמורה להיות משולמת כדי למנוע עיכובים נוספים בהליך שגם ככה יכול להימשך רבות.

מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה? ראשית, כול דבר אשר מעניין אתכם! בדקו לעומק שאתם אכן מבינים את כול הצדדים בעסקה. לאחר מכן, ודאו שאתם מסכימים על תוכן העסקה מבחינת מה כלול במכירה או בקנייה על מנת שלא יהיו פערים בין תכולת הדירה ולדברים הנלווים לעסקה שאחד מהצדדים חושב שכלולים ואחד לא. כדאי לנהל הכול, משלב החיפושים אפילו, עם עורך דין מקרקעין על מנת למנוע פערים ואי הבנות.

מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה
מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה

כאשר בעלי הנכס אשר על תקן המוכרים בעסקה מחזיקים אותה ועדיין לא סיימו לשלם את המשכנתא עליה, חשוב לדעת מה יהיה בדבר המשכנתא לאחר ביצוע העסקה.

המיטלטלין של הבית לא בהכרח כלול בעסקה, אם אחד מהצדדים רוצה להכניס זאת לעסקה הוא צריך לעמוד על כך ולוודא שהוא נמצא בחוזה ושברור האם נדרש לשלם כסף נוסף על כול התכולה או שמא היא לא חלק מהמכירה גם אם הדירה מרוהטת לחלוטין.

לעיתים יכול להיות כי נראה שהעסקה קרובה לסיום אך זכרו כי יכול להיות שאחד מהצדדים יבחר לבצע שינויים מהותיים אשר יפרקו את העסקה או אפילו להחליט שהוא יורד מהרצון שלו. על כן, כדאי להיות מוכנים למקרים כאלו ולא לבנות, כמידת האפשר, על כניסה מהירה וקרובה של כסף, או קבלת נכס בהכרח קרוב.

לכול התהיות המתקשרות לשאלה מה חשוב לדעת לפני רכישת נכס או מכירה יהיו תשובות אצל עורך דין מקרקעין אשר אמון על ליווי קונים ומוכרים של נכס בהליכי רכישה ומכירה. מומלץ להתייעץ עמו ולוודא שיש לכם מישהו שאתם סומכים עליו לכול ההליך.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader