עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אחד מהמסמכים המשפטיים החשובים שנערכים בעת קנייתה של דירה, אך אולי אחד מהפחות מוכרים, הוא זיכרון הדברים. מהו זיכרון הדברים, כיצד הוא מסייע למוכר הדירה, ואיך קשור לכל העניין עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה ובכלל? על כל זאת במאמר שלפניכם.

 

מהו זיכרון דברים?

זיכרון דברים הוא מסמך משפטי המסכם הבנות מסוימות אליהן הגיעו הצדדים עוד לפני החתימה על החוזה הסופי. מדובר במעין "טיוטה" לחוזה עליו מתעדים הצדדים לחתום.

השימוש בזיכרון דברים הוא נרחב במיוחד בעסקאות של מכר דירה, וזאת בשל התמשכותו הפוטנציאלית של המשא והמתן ובשל הצורך בוודאות של שני הצדדים בנוגע לקיומה של העסקה.

 

חשיבותו של זיכרון דברים

עריכתו של זיכרון דברים חשובה במיוחד למוכר בעסקה של מכירת דירה, וזאת בשל החשש מחזרה של הקונה מההסכמות אליהם הגיעו. הליך של מכירת דירה עשוי להיות מתיש ומייגע עבור המוכר, ועד שנמצא קונה מתאים, המוכן לשלם את הסכום הנדרש, לא כדאי שתהיה לו אפשרות יציאה קלה מידי.

 

משמעותו המשפטית של זיכרון דברים

אם כן, זיכרון דברים הוא כלי חשוב, אך יש לזכור כי מדובר בכלי משפטי חזק במיוחד, כזה שלעיתים עשוי להוביל לתוצאות שהצדדים לא התכוונו אליהם.

כך לזיכרון דברים עשויות להיות שתי משמעויות משפטיות מרכזיות, לכל אחת מהן השלכות שונות:

 

משמעות משפטית ראשונה: חוזה

המשמעות המשפטית הראשונה שעשויה להיווצר בחתימה על זיכרון דברים היא משמעות של חוזה לכל דבר ועניין. כלומר, על אף שלא מדובר בחוזה סופי, זיכרון הדברים ייחשב לאחד כזה, ונסיגה של אחד הצדדים ממנו עשויה לחייב אותו בפיצויים כלפי הצד השני.

על מנת שזיכרון דברים ייחשב לחוזה צריכים להתקיים שני תנאים מרכזיים: גמירות דעת ומסוימות. גמירות הדעת היא הכוונה של הצדדים, כלומר האם הם התכוונו להתקשר בחוזה מחייב או לא. חתימה על המסמך היא אינדיקציה לגמירות דעת, אך היא אינה אינדיקציה בלעדית.

המסוימות עוסקת כבר בתוכנו של החוזה, כך שזיכרון דברים לא ייחשב כחוזה אם לא נכללו בו העניינים המרכזיים הכלולים בביצועה של העסקה.

יש לשים לב שאין צורך שיהיו בזיכרון הדברים כללים מפורטים בנוגע לאופן ביצועה של העסקה, ולעיתים די בפרטים החשובים ביותר, כמו התמורה וזהותה של הדירה, על מנת למלא את דרישת המסוימות.

הכרה בזיכרון הדברים כחוזה נושאת בחובה משמעויות משפטיות רבות, כמו זו שהזכרנו בנוגע לאפשרות הנסיגה מההסכמות שבזיכרון הדברים. בנוסף לכך, עם הכרתו של זיכרון דברים כחוזה עשויות להיווצר בעיות משפטיות בשל החוסרים שבו, שכן זיכרון דברים לעולם לא יהיה מפורט כחוזה.

בעיות אלו עשויות לגרור את הצדדים להתדיינויות ממושכות, בבית המשפט ואף מחוצה לו. בנוסף לכך, כאשר מדובר בזיכרון דברים של מכר דירה הדבר מסובך אף יותר, מכיוון שיש צורך לדווח לרשויות המס על העסקה כבר בשלב החתימה על זיכרון הדברים.

 

משמעות משפטית שנייה: לא חוזה

כאשר עורכים את זיכרון הדברים בצורה הנכונה ניתן בהחלט להגיע לתוצאה הרצויה של מסמך הבנות ראשוני, ולא של חוזה מחייב.

על מנת להגיע לתוצאה משפטית זו יש לנקוט במשנה זהירות. קודם כל על הצדדים לוודא שהמסמך אינו עונה על תנאי גמירות הדעת והמסוימות. בנוסף לכך, כדאי להוסיף על גבי זיכרון הדברים הבהרה שמדובר במסמך שאינו מחייב, ושהצדדים מתכוונים לערוך חוזה מפורט בעתיד.

על מנת לתת בכל זאת משמעות חזקה יותר לזיכרון הדברים, אך לא באותה מידה של חוזה, ניתן לכלול בתוכו גם הסדר של פיצוי מוסכם במקרה בו אחד הצדדים מחליט שלא לקיים את ההבנות שהושגו במסגרתו ולסגת מהעסקה.

 

סיכום: עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה

כפי שראינו לעיל, זיכרון דברים עשוי להיות נשק רב עוצמה בעסקת מכר דירה. ככל נשק רב עוצמה אחר, אין להפעיל אותו ללא הכשרה מתאימה, הכשרה שיש רק לאיש מקצוע, ובמקרה הזה – רק לעורך דין מומחה בעסקאות מכר דירות.

חשוב לזכור כי על מנת להרוויח את ההטבות המשמעותיות הגלומות בזיכרון הדברים, אך גם לא להיקלע לתסבוכות משפטיות, יש צורך לפעול בחוכמה ובעדינות רבה.

צורת פעולה זו דורשת היכרות נרחבת עם כל דיני המקרקעין, על חוקיהם ועל פסיקותיהם. בנוסף לכך, רצוי שיהיה לעורך הדין המלווה את העסקה גם ניסיון קודם בעריכת זיכרונות דברים בעסקאות דומות.

הקרבה הגיאוגרפית של עורך הדין ללקוח עשויה גם היא להיות חשובה, אך לא מדובר בשיקול בלעדי. על מנת לזכות ביתרונות המקצועיות והניסיון יש לעיתים להרחיק מעט, אך אין ספק שזה ישתלם, על אף הטרחה שכלולה בדבר לכל הצדדים.

מחפשים עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה? פנו לעורך דין יוני לוי, עו"ד מקרקעין ונדל"ן.

עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה
עורך דין מכירת דירה בפתח תקווה

 

מעוניין למכור דירה? להתיעצות וליווי השאר פרטים כאן.

ברשותך אני רוצה לעבור איתך על מספר פרטים כדי שנוכל לבדוק התאמה לשירות:
מעולה! שנקבע פגישה?

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader