עורך דין מכירת דירה בתל אביב

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מכירת דירה היא לרוב אירוע משמעותי בחייו של אדם, כזה שלא מתרחש בדרך כלל יותר מפעם או פעמיים. חלק בלתי נפרד מהאירוע הזה הוא דווקא עורך הדין. אז מהו תפקידו של עורך דין מכירת דירה בתל אביב? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

הצד המשפטי של מכירת דירה

לפני שנצלול לעומקו של ההסבר על תפקידו של עורך הדין במכירת דירה יש להקדים מספר מילים בדבר הצד המשפטי של מכירת דירה.

מכירת דירה היא לכאורה אירוע עסקי, בו מקרקעין עוברים ידיים תמורת תשלום, אך למעשה יש בו הרבה מאוד מן המשפטי.

הצד המשפטי מתבטא החל מחיפוש הרוכשים הנכונים, המשך בניסוח החוזה, הבטחת התמורה למוכר וטיפול בענייני המס, וכלה בהסדרת הבעלות המחודשת בלשכת המקרקעין.

לכל זאת דרוש עורך דין מקרקעין המתמחה בייצוגם של מוכרי דירות.

 

תפקידו של עורך דין מכירת דירה בתל אביב

לעורך דין המלווה עסקה של מכר דירה מצידו של המוכר תפקידים שונים ומגוונים, בהתאם לשלב בו נמצאת המכירה. נפרט אותם להלן:

 

תפקיד ראשון: בדיקת הרוכשים

התפקיד הראשון של עורך דין מכירת דירה מתבטא כבר בשלב הראשוני ביותר, שלב החיפוש אחרי רוכשים. בשלב זה חשוב לבדוק בדיקות בסיסיות בנוגע ליכולתו הכלכלית של הרוכש הפוטנציאלי ובנוגע לעברו.

בדיקות הרקע הללו חשובות על מנת לוודא שלא מדובר בנוכל, כזה שעשוי שלא לעמוד בתשלומים שהתחייב אליהם ולגרור את המוכר להתעסקויות משפטיות נוספות.

 

תפקיד שני: ניסוח החוזה

התפקיד השני של עורך הדין הוא כמובן ניסוח החוזה. בנוגע לכך חשוב להבין ששימוש בחוזה מכירת דירה גנרי מרחבי הרשת עשוי להיות פתח לבעיות משפטיות לאחר מכן, בשל חוסר התאמתו לנסיבות המכירה הספציפית.

על כן יש צורך בעורך דין מיומן, שינסח את החוזה כך שיגשים בצורה המדויקת ביותר את רצונותיהם של הצדדים. נוסף על כך יכול עורך הדין, לפי בקשתו של לקוחו כמובן, לנהל את המשא ומתן על תנאיו של החוזה עבורו.

כאשר מדובר על עורך דין המייצג את הצד המוכר בעסקה יהיה עליו להבטיח בניסוחו של החוזה את האינטרס המרכזי של לקוחו – לקבל כמה שיותר מהתמורה לפני העברת החזקה והבעלות בנכס. רק כך ניתן להבטיח שהמוכר לא ייצא מהעסקה כשידו על התחתונה.

 

תפקיד שלישי: תכנוני מס

כל עורך דין מקרקעין המלווה הליך של מכירת דירה צריך להכיר גם את דיני מיסוי המקרקעין על בוריים. לא מדובר בעוד פרט זניח ושולי, שכן תשלומי המס על עסקאות מקרקעין עשויים להוות חלק נכבד מעלותה של העסקה.

כחלק מתכנון המס ינחה עורך הדין את מוכר הדירה כיצד לנהוג על מנת להפחית את נטל המס ככל שאפשר. בנוסף לכך, יורה עורך הדין למוכר אילו אישורים עליו להשיג וכיצד להגישם לרשויות המס, והכל על מנת להביא את העסקה לכדי גמר בשלום.

 

תפקיד רביעי: העברת בעלות

התפקיד הרביעי של עורך הדין בליוויה של עסקת מכר דירה הוא העברת הבעלות בטאבו על שמו של הקונה. מדובר בשלב טכני לכאורה, אך אין לזלזל בו מכיוון שהוא תנאי הכרחי לקיומה של העסקה.

עורך דין שלא יבצע את השלב הזה, או לא יבצע אותו כראוי, עלול להכשיל את העסקה כולה ולגרור את המוכר להתדיינויות משפטיות ארוכות עם הקונה.

חשוב לדעת שבכל מקרה מדובר בשלב שלא ניתן לעשותו ללא עורך דין, שכן החוק מחייב את חתימתו על המסמכים, וזאת בשל החשיבות הרבה שנודעה לוודאות מרשם המקרקעין.

 

תפקיד חמישי: הבטחת התשלומים

התפקיד החמישי של עורך הדין המייצג את מוכר הדירה הוא להבטיח את הגעתם של התשלומים עליה ליעדם בשלום. תפקיד זה נצרך בכל השלבים, החל מחתימת החוזה ועד העברת הבעלות, והכל לפי ההסדר בחוזה שנקבע בין הצדדים.

כך למשל מהווה עורך הדין לעיתים נאמן לצורך שמירת הכספים עד שיתבצע שלב מסוים במכירה, לאחריו יזכה המוכר בתשלום. בנוסף, במקרה בו הקונה אינו משלם כנדרש יהיה זה כמובן תפקידו של עורך הדין לנקוט כנגדו בצעדים משפטיים שונים.

 

סיכום: עורך דין מכירת דירה בתל אביב

רבים הם הטועים לחשוב שבעסקה של מכר דירה רק הצד הקונה זקוק לסיוע משפטי, או שניתן להסתפק בליווי משפטי משותף של עורך דין יחיד.

האמת היא  שהליווי המשפטי חשוב במיוחד גם למוכר, ולא ניתן להסתפק בעורך דין יחיד לטובת שני הצדדים, שכן מדובר בשני צדדים עם אינטרסים שונים לחלוטין, ולעיתים גם סותרים.

אם כן, כפי שראינו לעיל, עורך דין המלווה עסקת מכירת דירה צריך להיות בקיא הן בתחום המקרקעין והנדל"ן, הן בתחום מיסוי המקרקעין והן בתחום דיני החוזים. נוסף על כך כדאי שיהיו לו ניסיון קודם בעריכת עסקאות דומות.

כל אלו מנחים אותנו לחפש היטב על מנת למצוא את הסיוע המשפטי הנכון, אך יש מקום להעניק משמעות גם לשיקול הקרבה של עורך הדין, וזאת על מנת לחסוך טרחה וזמני נסיעות לכל הצדדים.

מחפשים עורך דין מכירת דירה בתל אביב? פנו לעו"ד יוני לוי, עורך דין מקרקעין ונדל"ן.

משרדינו נמצאים במגדל מידטאון, קומה 39, דרך מנחם בגין 144, תל אביב.

עורך דין מכירת דירה בתל אביב
עורך דין מכירת דירה בתל אביב

 

מעוניין למכור דירה? להתיעצות וליווי השאר פרטים כאן.

ברשותך אני רוצה לעבור איתך על מספר פרטים כדי שנוכל לבדוק התאמה לשירות:
מעולה! שנקבע פגישה?

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader