עורך דין רכישת דירה ברחובות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אחד מהשלבים בהם מתבטא הפן המשפטי שבעסקת רכישת דירה הוא שלב הבדיקות המקדימות, שלב שיש לערוך באופן יסודי על מנת לברר את מידת כדאיותה האמיתית של העסקה.אז מה כוללות הבדיקות המקדימות, וכיצד קשור לעניין עורך דין רכישת דירה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

בדיקות מקדימות לפני רכישת דירה

כלל מספר אחת לפני ביצועה של כל עסקת רכישת דירה היא ביצוע בדיקות מקדימות מעמיקות. לעולם אין לסמוך על דבריו של המוכר בהקשר הזה, ובעקבותיהם לוותר על הבדיקות, ולא רק מפני חשש מרמייה, אלא גם כי לעיתים אפילו המוכר הישר ביותר לא יכול לספק תשובות לכל השאלות.

את שלב הבדיקות המקדימות יש לערוך תוך התייעצות וליווי של עורך דין רכישת דירה מומחה. זאת מכיוון שדרוש ידע של בעל מקצוע על מנת להכיר את כל הבדיקות שיש לעשות, את הדרכים לערוך אותן, ואת המאפיינים שצריכים לעורר את חשדו של הקונה. אופיין של הבדיקות המקדימות משתנה בהתאם לשאלה האם מדובר ברכישת דירה יד 2 או ברכישתה של דירה חדשה מקבלן, ועל כן מעתה נעסוק בכל סוג דירה כזו בנפרד.

 

רכישת דירה יד 2

כאשר הדירה הנרכשת היא דירה יד 2, כלומר דירה שבעליה הקודמים הם אנשים פרטיים, יש לבצע מספר בדיקות. נפרט להלן את העיקריות שבהן:

 

בדיקה ראשונה: מצב הבעלות

הבדיקה הראשונה שיש לבצע היא בדיקה בדבר מצב הבעלות על הנכס, זאת כדי לבדוק שמי שמציג את עצמו כבעליה של הדירה הוא אכן בעליה. נוסף על כך יש לבדוק שאין לאף אדם אחר זכויות כלשהן על הנכס, בין אם בדרך של שיעבוד, זכות קדימה, זיקת הנאה או הערת אזהרה. את הבדיקות הללו יש לבצע בלשכת המקרקעין, שם מפורט רישום הבעלות והזכויות המיוחדות על כל נכס ונכס.

 

בדיקה שנייה: מצבו התכנוני של הנכס

הבדיקה השנייה שיש לבצע קשורה למצבו התכנוני של הנכס. במסגרת בדיקה זו יש לוודא שניתנו לבנייתו של הנכס אישורי בנייה כראוי, שהבנייה בנכס לא חרגה מן המותר, ושאין בנכס הרחבות שלא דווחו או שבוצעו שלא כחוק מכל סיבה שהיא.

חשוב להדגיש שמרגע שהבעלות על הנכס עוברת לרוכש גם הבעלות על הליקויים התכנונים עוברת אליו, בעלות שעשויה להסב לו צרות רבות בהמשך. בנוסף לכך, במסגרת בדיקת מצבו התכנוני של הנכס יש לבדוק גם את זכויות הבנייה הבניה האפשריות בו, ואת תוכניות התב"ע לאזור כולו. זאת מכיוון שלתוכניות אלו עשויה להיות משמעות אדירה לכדאיות הכלכלית של העסקה. את כל האמור לעיל יש לברר בוועדת התכנון והבנייה המקומית.

 

בדיקה שלישית: חובות לרשות המקומית

הבדיקה השלישית, והאחרונה עליה נעמוד במסגרת זו, היא בדיקה האם ישנם חובות שרובצים על הנכס. חובות כאלו יהיו בדרך כלל חובות לרשות המקומית, למשל בשל אי תשלום ארנונה או היטל השבחה.

 

רכישת דירה מקבלן

כאשר רוכשים דירה מקבלן הבדיקות המקדימות שיש לערוך הן שונות. נעמוד להלן על העיקריות שבהן:

 

בדיקה ראשונה: זהותו של הקבלן

הבדיקה הראשונה שיש לבצע כאשר רוכשים דירה מקבלן היא בדיקה בנוגע לזהותו של הקבלן. זהותו של הקבלן חשובה מאוד מכיוון שהוא זה שבסופו של דבר בידיו מוטל הפרויקט כולו, כך שנפילה שלו תפיל לרוב גם את הפרויקט. אם כן, יש לוודא שהקבלן הוא בעל רישיון ובעל סיווג מקצועי וכספי מתאים לביצועה של העבודה שהוא נשכר לבצע. בנוסף לכך, חשוב לפנות ללקוחותיו הקודמים של הקבלן ולשמוע את חוות דעתם על אופן ההתנהלות שלו. ככל שמדובר בקבלן ותיק יותר ובעל מוניטין חיובי יותר כך הסיכוי שהעבודה תושלם לשביעות רצונו של הרוכש גדול יותר.

 

בדיקה שנייה: מצב הבעלות של המקרקעין

בדומה לעסקה של רכישת דירה יד 2, גם ברכישת דירה מקבלן יש לוודא מיהם בעלי הקרקע שעליה עתיד להיבנות הפרויקט. כאשר מדובר בפרויקט בנייה רגיל בעליה הרשום של הקרקע צריך להיות הקבלן עצמו. כאשר מדובר בפרויקט שנבנה במסגרת עסקת קומבינציה בעליה של הקרקע לא יהיו הקבלן עצמו, אך יש לוודא כי לקבלן הערת אזהרה רשומה על הקרקע, ולבדוק האם ישנה אפשרות שגם לרוכשים תהיה את האופציה לרשום הערת אזהרה שכזו, זאת על מנת להבטיח את זכויותיהם כראוי.

 

סיכום: עורך דין רכישת דירה ברחובות

ניתן לראות אם כן כי רכישת דירה היא עניין מסובך, הכולל בתוכו בדיקות מקדימות רבות ומתישות, במיוחד עבור מי שאינו מומחה לעניין. חשוב להבין כי ביצוע רשלני, אפילו של אחת מבין הבדיקות המוצגות לעיל, עשוי למוטט את העסקה כולה במקרה הטוב, ולהשאיר את הרוכש ללא כספו, אך גם ללא הדירה, במקרה הרע. זאת הסיבה העיקרית שממש לא מומלץ להיעזר בעורך דין רכישת דירה רק לעניינים מסוימים, אלו המחויבים על פי חוק, כמו העברת הבעלות בטאבו. כי גם כאשר החוק אינו מחייב היעזרות בעורך דין רכישת דירה, השכל הישר והניסיון של אנשים רבים בהחלט מחייב זאת.

מחפשים עורך דין רכישת דירה ברחובות? פנו לעו"ד יוני לוי, עורך דין מקרקעין ונדל"ן מומחה.

עורך דין רכישת דירה ברחובות
עורך דין רכישת דירה ברחובות

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader