עורך דין רכישת דירה בתל אביב

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

רכישת דירה היא עניין מרגש ומורכב לרוב האנשים, אחרי הכול מדובר בדרך כלל בעסקה הגדולה ביותר אותה עושה אדם בחייו. במסגרת ההליך נעזר הרוכש באנשי מקצוע שונים, כאשר אחד מהחשובים שבהם, אם לא החשוב ביותר, הוא עורך הדין. אם כן, במאמר זה נתרכז בתפקידו של עורך דין רכישת דירה בתל אביב ובכלל.

 

הצד המשפטי של רכישת דירה

לפני שנצלול לתפקידו של עורך דין רכישת דירה יש להקדים מספר מילים בדבר הפן המשפטי המתלווה לכל רכישת דירה. חשוב לדעת כי רכישת דירה איננה אירוע עסקי בלבד, בו עוברת תמורה מידיו של הקונה לידיו של המוכר, אלא הוא גם אירוע משפטי משמעותי. היותה של עסקת רכישת דירה אירוע משפטי מתבטאת כמעט בכל שלב בה, החל מהבדיקות המקדימות, דרך ניסוח החוזה, ועד העברת הבעלות בטאבו. לאור תפקידו המרכזי של המשפט בעסקת רכישת דירה, ניתן להבין גם את תפקידו המרכזי של עורך הדין בעסקה כזו.

 

תפקידו של עורך דין רכישת דירה בתל אביב

בהתאם לרב גוניותו של הצד המשפטי של עסקת רכישת דירה, כך גם תפקידו של עורך דין רכישת דירה הינו מגוון ומשתנה בהתאם לשלב בו נמצאת העסקה.

נפרט להלן את התפקידים המרכזיים של עורך דין רכישת דירה:

 

תפקיד ראשון: ביצוע בדיקות מקדימות

תפקידו הראשון של עורך דין מטעמו של הרוכש בעסקת מכר דירה היא ביצוע בדיקות מקדימות. כאשר מדובר בדירה יד 2 על עורך הדין לבדוק במסגרת בדיקות אלו את מצב הבעלות על הנכס – האם מי שמציג את עצמו כבעלי הדירה הוא אכן בעליה, ואת מצבו המשפטי והתכנוני של הנכס – האם בוצעו חריגות בנייה או שיש חובות המוטלים על הנכס. גם כאשר מדובר ברכישת דירה מקבלן יש לבצע בדיקות מקדימות שונות, ובהן בדיקת מצב הבעלות במקרקעין עליו נבנית הדירה, בדיקת הערובות המוצעות וביצוען, בדיקת המפרט והחוזה המוצע, ובדיקת יכולותיו של הקבלן והמוניטין שלו.

 

תפקיד שני: ניהול משא ומתן

לאחר שהרוכש מחליט, על בסיס תוצאות הבדיקות המקדימות, שהוא אכן מעוניין ברכישתה של הדירה, מגיע שלב המשא והמתן. גם בשלב זה לעורך הדין תפקיד חשוב, לעיתים אף מכריע. תפקידו של עורך הדין הוא כמובן לנהל את המשא והמתן בשמו של לקוחו, עניין שיש לו בו יתרון משמעותי בשל מקצועו וניסיונו. היעזרות בעורך דין לצורך ניהול המשא והמתן חשובה במיוחד כאשר גם המוכר מיוצג על ידי עורך דין מטעמו. אחרי הכול, מול איש מקצוע מיומן יש להציב איש מקצוע מיומן לא פחות.

 

תפקיד שלישי: ניסוח חוזה המכר

תפקיד מרכזי שלישי של עורך הדין מטעמו של הרוכש בעסקת מכר דירה הוא ניסוחו של חוזה המכר. יש הטועים לחשוב שלצורך כך מספיק עורך דין אחד, שייצג הן את המוכר והן את הקונה, אך למעשה צעד כזה כלל אינו מומלץ. לרוכש ולמוכר אינטרסים שונים לחלוטין בעסקת המכר, לעיתים אף אינטרסים נוגדים. ייצוג משותף מוצלח לא יכול להתקיים במצב כזה, ובוודאי שאין לסמוך באופן בלעדי על עורך הדין מטעמו של המוכר.

בניגוד לתפיסה הרווחת, תפקיד זה של ניסוח חוזה המכר רלוונטי גם ברכישת דירה מקבלן, ולא רק ברכישה של דירה יד 2. נכון הוא הדבר שברכישה מקבלן מוצע לכל הרוכשים חוזה אחיד שנוסח על ידי עורכי הדין של הקבלן, אך לא מדובר בגזירת גורל. בהחלט ניתן, ולעיתים אף הכרחי, להתמקח על תנאיו.

 

תפקיד רביעי: העברת הבעלות

התפקיד הרביעי, ואולי החשוב ביותר, של עורך הדין המלווה את רוכש הדירה בעסקת מכר דירה הוא לדאוג לרישום בלשכת המקרקעין, או בשמה המוכר יותר – הטאבו. חשיבותו המכרעת של תפקיד זה קשורה בכך שעל פי החוק עסקת מקרקעין שלא הושלמה ברישום אינה תקפה. כלומר, אם עורך הדין יתרשל בתפקידו זה כל שיישאר בידיו של לקוחו היא התחייבות לקיומה של עסקה, ולא זכות קניינית שהיא מטבעה חזקה יותר.

אם כן, את התפקיד הזה לעולם אין לתת בידיו של עורך דין שאינו עורך דין מטעמו של הרוכש, שכן לצדדים האחרים בעסקה השלמתו של הרישום אינה כה חשובה, ואולי אף איננה חשובה כלל. מחפשים עורך דין רכישת דירה בתל אביב? פנו לעו"ד יוני לוי, עורך דין מקרקעין ונדל"ן מומחה.

עורך דין רכישת דירה בתל אביב
עורך דין רכישת דירה בתל אביב

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader