עורך דין נדלן

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אחד החלומות הגדולים של כל ישראלי ממוצע הוא רכישת דירה משלו. אנו חוסכים לצורך זה במשך שנים ארוכות, ולרוב גם זה לא מספיק, ובדרך להגשמת החלום הגדול אנחנו גם לוקחים על עצמנו הלוואות ומשכנתאות מסוגים שונים. הרבה מונח על הכף בעסקה כזאת, שבשביל אדם ממוצע היא כנראה העסקה המשמעותית ביותר שיעשה בחייו, לכן כדאי שתגיעו אליה מוכנים ומצוידים בעזרתו של עורך דין נדלן.

 

טיפים עוצמתיים:


 

במה מתעסק עורך דין נדלן?

כשאנו אומרים עסקאות נדל"ן אנו מתכוונים לעסקאות הקשורות לקנייה ומכירה של מבנים שונים, לרוב דירות מגורים. עורך דין נדלן שמלווה הליך כזה צריך לדאוג לאינטרס של לקוחו, כך שהעסקה תתבצע על הצד הטוב ביותר בשבילו.

בגלל החשיבות הרבה של עסקאות נדל"ן, וההשלכות המשמעותיות שלהן על האדם היחיד, החוק הישראלי יצר מנגנונים שונים וסבוכים בדרך לביצועה. מטרתם של מנגנונים אלו היא להגן על זכויות הקניין של המעורבים בדבר, ליצור וודאות בשוק החשוב הזה, ולשמור על האדם הפרטי כך שלא ימצא את עצמו בסופו של התהליך חסר כל.

המטרות הללו חשובות כמובן, אך כפי שכבר נאמר, הן הופכות את ההליך הזה למורכב ומסובך הרבה יותר, אחד שמצריך ליווי צמוד של איש מקצוע. במאמר זה ננסה להבין ביחד מה תפקידו של עורך הדין בסוגים נפוצים של עסקאות נדל"ן, במטרה שבסופו של מאמר זה תבינו שלא כדאי לנסות לחסוך בעלויות דווקא בתחום הזה.

 

רכישת דירה מקבלן

ההבדל בין הרוכש למוכר

כשאדם פרטי רוכש דירה חדשה מקבלן הוא תמיד נמצא בעמדת נחיתות. הקבלן הוא שחקן חוזר במגרש, אחד שעשה זאת כבר פעמים רבות ויודע את החוקים על בוריים. בדרך כלל לא חסרים לו אמצעים, והוא מלווה מהרגע הראשון בייעוץ משפטי צמוד שמטרתו להשיא את התועלת שלו בלבד.

לעומתו, האדם שבא לרכוש את הדירה הוא בדרך כלל חדש לגמרי בתחום. לרוב מדובר בדירה הראשונה שהוא קונה בחייו. רכישת דירה היא לרוב מעשה שמושקע בו רוב הונו, ויש לו הרבה מאוד מה להפסיד.

לאחר שהבנו את כל זה המסקנה המתבקשת היא שאסור לקונה לוותר על ליווי משפטי משלו. רבים חושבים שניתן להסתפק בעורך הדין של הפרויקט, שכן הוא גם מבצע שירותים מסוימים למען הקונים (רישום זכויות, רישום בית משותף וכו'). אך כפי שכבר הסברנו, מי ששכר אותו הוא הקבלן, והאינטרסים שלו הם שעומדים בראש מעייניו.

 

תפקידו של עורך הדין בעסקה מקבלן

תפקיד ראשון: בדיקת חוזה המכר

לעורך דין שמלווה עסקת רכישת דירה מקבלן צפויה עבודה רבה. כך למשל יהיה עליו לבדוק את חוזה המכר המוצע על ידי הקבלן ואת נספחיו. החוזים הללו הם לרוב אחידים לכל רוכשי הדירות בפרויקט, ולכן עלולים לא לבטא את הצרכים המיוחדים לכם. למרות זאת רבים נוטים לקבלם כמובן מאליו, כי אכן קשה מאוד לשנותם. אך אם תצטיידו בעזרה המשפטית המתאימה, הסיכויים שלכם יהיו טובים בהרבה.

 

תפקיד שני: הבטחת חובת הגילוי

המחוקק הישראלי מכיר בפערי הכוחות הטבועים בין הרוכש לקבל ולכן קבע בחוק המכר (דירות), שיש על הקבלן חובות גילוי נרחבות. במסגרת חובות אלו חייב הקבלן למשל לפרט באופן ברור בדיוק מהי התמורה הנכללת ברכישה. תפקידו של עורך הדין בהקשר הזה הוא לבדוק שאכן כל חובות הגילוי של הקבלן מולאו, דבר שהרוכש הפשוט לא ידע לבדוק בעצמו אך עלול להשפיע על כדאיות העסקה.

 

תפקיד שלישי: הבטחת הבטוחות

חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות), קובע כי על הקבלן לבחור באחת הבטוחות המפורטות בחוק כדי להבטיח את כספו של הרוכש. הבטוחות האפשריות הן: ערבות בנקאית, ביטוח, שיעבוד, הערת אזהרה, בעלות. עורך הדין המלווה את הרוכש יצטרך לבדוק באיזו בטוחה הקבלן בוחר, לוודא שהיא אכן מבוצעת ובמקרה הצורך אף לקיים דין ודברים כדי לבחור בבטוחה שתהיה יותר טובה ללקוחו.

בנוסף לכל עורך הדין יצטרך גם לבדוק את העסקאות הנלוות לעסקת המכר, כמו למשל העסקה עם בעל הקרקע או הבנק המלווה, את אישורי הבנייה, את התב"ע ועוד. זאת עבודה במשרה מלאה הדורשת ידע ומומחיות, אל תיקחו אותה על עצמכם ואל תתפתו לתת אותה לעורך דין שלא מומחה בתחום רק בשל שכר הטרחה הנמוך שהוא גובה.

 

רכישת דירה מיד 2

למה צריך עורך דין?

לכאורה בעסקה של רכישת דירה מיד שנייה אין את פערי הכוחות המובנים שנמצאים בעסקה מקבלן, אך בכל זאת גם עסקה כזאת דורשת ליווי אישי של עורך דין מהתחום. נכון, רוב הסיכויים שלא תפלו על נוכל גמור, אבל לא שווה לקחת את הסיכון כשכל כך הרבה כסף וציפיות מונחים על הכף. בנוסף, גם אם כוונות הצדדים טהורות לגמרי, כשגם המוכר וגם הקונה הם שחקנים חד פעמיים במגרש שלא מבינים הרבה בתחום, התוצאות עלולות קצת להתעקם.

אל תתפתו לקחת עורך דין משותף לשני הצדדים לשם ביצוע העסקה. בעסקה כה חשובה אתם צריכים איש מקצוע שידאג אך ורק לצד שלכם. כי גם אם המוכר של נראה בן-אדם טוב, בסופו של יום הוא מחפש להשיא את הרווח שלו ולא את שלך. גם פה חסכון קל בשכר טרחה לעורך דין עלול לעלות לכם הרבה אחר כך.

 

תפקידיו של עורך הדין בעסקה יד 2

תפקיד ראשון: בירור הבעלות

כדי לוודא את הבעלות על הדירה אין זה מספיק שהמוכר יציג את עצמו כבעלים הבלעדיים שלה. עורך דין נדל"ן יסודי שיודע אעות עבודתו יצטרך לבדוק טוב את נושא הבעלות בטאבו, כדי לוודא שאין עוד אף אדם שטוען לזכויות קנייניות על הדירה כמו בעלות, הערת אזהרה או אפילו זיקת הנאה. עורך הדין יצטרך לבדוק בנוסף שאין בן/בת זוג שגם להם יש בעלות על הדירה, על אף שזה לא מצוין בלשכת המקרקעין. במקרה כזה לבן או בת הזוג תהיה קדימות ברכישת חלקו של בן או בת הזוג השני, ואם לא נהגו על פי דין הקדימות המכירה עלולה להשתבש.

 

תפקיד שני: בדיקת ההיבטים התכנונים

בנוסף להיבטי הבעלות עורך הדין לבחון את כל ההיבטים התכנונים של הדירה, שהיא אכן נבנתה על פי היתר, שאין בה חריגות בנייה ושלא הוטל עליה צו הריסה. חוסר בבדיקה מעמיקה של ההיבטים התכנונים עלולה ליצור בעיות רבות לקונה, שכן מרגע שנקנתה הדירה נקנו גם כל הבעיות התכנוניות שבה, על כל ההשלכות שבכך.

 

תפקיד שלישי: טיפול בענייני המיסוי

מכירת וקניית דירה כוללים גם ענייני מיסוי מסובכים. עורך דין נדל"ן יתעסק גם בפן הזה של העסקה על ידי מגעים עם רשויות המס בנוגע למס רכישה, היטל השבחה, מיסי עירייה ועוד. תפקידו של עורך הדין במקרה הזה הוא לייצג את לקוחו בצורה הטובה ביותר מול רשויות המס השונות, ולהקל עליו את נטל המס ככל האפשר.

 

תפקיד רביעי: הבטחת זכויות הקונה

התפקיד הכי חשוב של עורך הדין במהלך קניית דירה מיד 2 היא הבטחת זכויותיו הקנייניות של הקונה במהירות האפשרית. מטרת הבטחת זכויותיו הקנייניות של הקונה היא למנוע ממנו ליפול למקרה הונאה, כך שאחרי הקנייה הוא עלול למצוא את עצמו במצב בו הוטל עיקול על הדירה או שהמוכר נעלם עם הכסף. במקרים רבים כאלה הקונים מוצאים את עצמם בפני שוקת שבורה, בלי הכסף ובלי זכויות קנייניות על הדירה, כי הם לא יוצגו בידי עורך דין או שעורך הדין לא עשה את עבודתו נאמנה. עורך דין מומחה בתחום יעזור לכם להבטיח את זכויותיכם על ידי רישום הערת אזהרה כבר בזמן התשלום הראשון.

 

התחדשות עירונית

רובכם כנראה מכירים את הנושא יותר בשם פינוי-בינוי או תמ"א 38. מדובר בפרויקטים שמטרתם שיקום או בנייה מחדש של בניינים ישנים. העסקה לרוב מורכבת כך: הדיירים מקבלים בניין משופץ ודירות חדשות וגדולות, והקבלן מקבל את הרווחים ממכירת הדירות הנוספות שנבנות עקב הגדלת הבניין.

למעשה תחום ההתחדשות העירונית דומה באופנים מסוימים לרכישת דירה מקבלן, וגם בו יש פערי כוחות מובנים בין הדיירים לבין הגוף הפרטי שמבצע את הפרויקט. הפערים הללו עלולים לגרום לניצול של בעלי הדירות, שהם פעמים רבות אנשים מבוגרים שלא מבינים בתחום הנדל"ן, לצורך השאת רווח הגוף מבצע הפרויקט.

 

תפקידו של עורך הדין בפרויקטים של התחדשות עירונית

המלצתנו החמה היא לשכור עורך דין שייצג אתכם הדיירים החל מהשלב הראשוני ביותר, כך גדל הסיכוי שתשיגו עסקה טובה באמת, ושהתהליך יסתיים על הצד הטוב ביותר. בכל זאת, מדובר פה כנראה בנכס החשוב ביותר שיש ברשותכם, דירת המגורים שלכם.

תפקידו של עורך הדין משתנה כמובן בין הפרויקטים השונים, פינוי בינוי או תמ"א 38. אך יש ביניהם גם מן המשותף. בשני סוגי הפרויקטים יצטרך עורך הדין לבדוק טוב את הקבלן, את הצעתו, ואת היכולת שלו להשלים את העבודה. בנוסף ילווה עורך הדין את הדיירים כדי לוודא שהם אכן מקבלים את כל זכויותיהם בהליך. עורך הדין יעזור גם במשא ומתן מול הקבלן ומול דיירים סרבנים, ועוד.

 

תכונות פירוט
ידע וניסיון מוכחים. עורך דין נדל"ן חייב להיות בקי במספר נושאים כגון: מיסוי נדל"ן, ענייני תכנון ובניה, עריכת חוזים, טאבו, ירושה (נכסים שהועברו מתוקף צו ירושה).
מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. בכל שנה מוגשות תביעות רשלנות רבות מאוד בתחום הנדל"ן ולכן, חשוב מאוד שעורך הדין שתבחרו יהיה מומחה בתחום הנדל"ן, ולא כזה שעוסק גם בכך.
אסרטיביות, יצירתיות והשכלה בתחומי כלכלה שונים. יצירתיות והכרה מעמיקה של עולם המיסוי בתחום הנדל"ן, עשויה להביא לכך שהלקוח ישלם שיעור מס מופחת ולא את המקסימום שדורשת רשות המיסים. היכולת לבצע תכנון מס מיטיב לעסקה היא אחד הדברים החשובים שיכול להציע עורך דין מתחום הנדל"ן ללקוחותיו.
יחסי אנוש טובים במיוחד. עסקאות נדל"ן אינן זבנג וגמרנו ולכן, קחו בחשבון, מערכת היחסים שלכם עם עורך הדין בו תבחרו תהיה למשך מספר חודשים. אי לכך, חשוב שיהיה זה אדם נעים הליכות ובעל תודעת שירות גבוהה.
כישורי ניהול משא ומתן. בדומה לכל תחום אחר בו נערכים חוזים, לכל חוזה שני צדדים, ועל מנת להגיע להסכם חתום, בו שני הצדדים יוצאים בתחושת שביעות רצון, צריך עורך דין בעל מיומנויות ניהול משא ומתן משובחות.
עורך דין שאינו סובל מטכנופוביה. וודאו מראש שעורך הדין שלכם שולט היטב באמצעים טכנולוגיים שונים, בסיסיים, לטובת זמינות תקשורתית וקיצור תהליכים. שירותים מוסדיים רבים ניתנים כיום און ליין, דבר המייצר חיסכון בזמן ומשאבים ולכן, חשוב שעורך הדין שלכם ידע לתפעלם כראוי.

סיכום

עסקאות נדל"ן הן דבר מסובך ומורכב. רובנו מקווים שנזכה לבצע לפחות אחת כזאת בחיינו, כשנרכוש את בית המגורים הפרטי שלנו. בבואנו לעשות זאת עלינו להבין שמדובר בתחום שמיועד לאנשי מקצוע, ואם איננו כאלה עלינו לדאוג שיהיה כאלו לצידנו.

מדובר בעסקאות גדולות ויקרות, שמלוות בהוצאות רבות ולכן הרצון לחסוך ככל האפשר הוא הגיוני לחלוטין. לאורך מאמר זה הצגנו בפניכם סיבות רבות ומגוונות לכך שהמקום לחיסכון הוא לא בהתפשרות על הייצוג המשפטי שלכם, כי חיסכון שולי זה עלול פעמים רבות לעלות לכם ביוקר רב. בעסקאות נדל"ן ייצוג משפטי איכותי הוא לא מותרות, הוא הכרח.

מוזמנים לפנות לשאלות נוספות או לייעוץ אישי לעורך דין מקרקעין יוני לוי.

עורך דין נדל_ן
עורך דין נדל"ן

עורך דין נדל"ן - שאלות ותשובות

עורך דין נדל"ן מלווה עסקאות מקרקעין על כלל ההיבטים המשפטיים בעסקה. זאת, החל מניסוח חוזים, התנהלות אל מול הרשויות, רישום זכויות בטאבו ועד לתכנון מס בעסקה. כמו כן, עורך דין נדל"ן מלווה עסקאות מקרקעין עסקיות, שכירות עסקית, הליכי פינוי בינוי והתחדשות עירונית ועוד.

עורך דין מקרקעין מלווה את הלקוח בכל הליך רכישת הדירה. עורך הדין יוודא כי הדירה אכן בטוחה לרכישה וכי הזכויות בה מוסדרות, ינסח חוזה מכר תוך ניהול מו"מ אל מול המוכרים, ילווה משפטית את הליך רישום המשכנתא ולבסוף ידאג לרישום הדירה על שמכם.

הערת אזהרה היא הערה הנרשמת בטאבו, המעידה על התחייבות הצדדים לערוך עסקת נדל"ן. לעיתים, חולפות שנים עד להשלמת רישום הזכויות בנכס על שם הקונה. כדי למנוע מצב של ביצוע עסקאות סותרות או של עיקול הנכס על ידי נושים, הקונה יוכל לרשום הערת אזהרה לטובתו, בעזרת עו"ד נד"ן, אשר תמנע ביצוע של עסקאות סותרות בנכס. הערת האזהרה אף תעניק לקונים קדימות בסדר הנשייה, ככל שהמוכר יפשוט רגל.

חוק מיסוי מקרקעין קובע כי רוכשי נדל"ן ישלמו מס רכישה והמוכרים ישלמו מס שבח. סכום המס שישולם תלוי בנסיבות הספציפיות של כל עסקה ועסקה. בעזרת עו"ד נדל"ן המתמחה במיסוי מקרקעין, תוכלו להפחית את תשלומי המס למינימום ההכרחי בעזרת תכנון נכון של העסקה.

כאשר מדובר במכירת או קניית דירה, התמחור המקובל יהיה גלובלי – כ-0.5% פלוס מע"מ. בשאר עסקאות הנדל"ן, התמחור צפוי להיות שעתי, לעיתים תוך רכישת מספר מסוים של שעות מראש. התעריף השעתי נקבע בהתאם למידת מומחיותו של עורך הדין, ניסיונו, ובעיקר הביקוש לו הוא זוכה. ביקוש גבוה יותר, יוביל לשכר טרחה גבוה יותר.

עו"ד פינוי בינוי מלווה הליך פינוי בינוי מראשיתו ועד סופו. ראשיתו של ההליך בהתקשרות אל מול יזם אשר יבצע את העבודות בשטח. לאחר מכן, עורך הדין ידאג לשינוי התב"ע ותוכניות הבנייה אצל הרשות העירונית ורשויות התכנון. בשלב הבא, עורך הדין יקדם הסכם בין היזם לבין הדיירים לגבי התמורה שיקבלו בשנות העבודות. לבסוף, עורך הדין ילווה את הבנייה עצמה, את חזרת הדיירים לבתיהם ואף את מכירת הדירות החדשות לצדדים שלישיים.

פעמים רבות אנשים שונים בעלים של מקרקעין במשותף. חוק המקרקעין קובע כי לכל אחד מהם תהיה זכות, בכל רגע נתון, לדרוש את פירוק השותפות במקרקעין. עם זאת, החוק מתיר לשותפים לקבוע תניה בהסכם השיתוף לפיה השיתוף לא יפורק. כעבור 3 שנים מיום כריתת ההסכם ביהמ"ש יוכל להורות על פירוק השיתוף, לבקשת אחד השותפים, אם ראה שהדבר צודק בנסיבות העניין. זאת, על אף ההסכמה בין השותפים בדבר אי פירוק השיתוף.

מחפשים עו"ד נדלן מומלץ? פנו אל עו"ד יוני לוי. עו"ד יוני לוי מתמחה בעסקאות נדל"ן ובעל ניסיון רב בתחום. עורך דין לוי ליווה מאות עסקאות נדל"ן מוצלחות, מקדם שלל הליכי פינוי בינוי, מנהל הליכים וסכסוכים משפטיים סביב נדל"ן של לקוחותיו, והכל – בהצלחה רבה ובמומחיות יוצאת דופן, לצד זמינות מקסימלית ללקוחותיו. צרו קשר עם עו"ד לוי והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו המשפטיים.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader