ההבדל בין "מיודעים" לאפוטרופוס הכללי

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

ייפוי כוח מתמשך הוא אחד המסמכים המשפטיים המשפיעים ביותר על חייו של אדם. למעשה, יש בו את הפוטנציאל לתת לאדם אחד שליטה מוחלטת על החיים של אדם אחר, כאשר הוא כבר לא יכול לנהל את ענייניו בעצמו. מסיבה זאת המחוקק מעמיד גם מנגנוני פיקוח על הכלי העוצמתי הזה. במאמר זה נעסוק לעומק באחד מהם – "חובת היידוע".

 

מנגנוני פיקוח בייפוי כוח מתמשך

המחוקק העמיד לרשות הממנה שתי דרכים עיקריות לבצע פיקוח על יישומו של ייפוי הכוח:

 

הדרך הראשונה: מינוי מספר מיופי כוח

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: החוק), שעוסק גם בנושא ייפוי הכוח המתמשך, לא מגביל את מספר מיופי הכוח שניתן למנות ולא את חלוקת הסמכות ביניהם.

החירות של הממנה להחליט הסדרים אלו בעצמו יכולה ליצור מנגנוני פיקוח פנימיים איכותיים. כך למשל ניתן לקבוע כי כל החלטה תתקבל רק ברוב קולות של מיופי הכוח, וכך מצטמצם החשש לניצול לרעה. אפשרות נוספת היא מינוי מספר מיופי כוח, כל אחד בעל סמכות לעניין מסוים, וכך הממנה יכול להיות בטוח שכל מיופה כוח עוסק רק בתחום שבו הוא מתמצא ומבין.

 

הדרך השנייה: חובת יידוע

הדרך העיקרית השנייה ליצור מנגנון פיקוח על מנגנון הכוח היא יצירת "חובת יידוע". חובת יידוע יוצרת חובת דיווח של מיופה הכוח כלפי אנשים מסוימים, לפי בחירתו של הממנה, וכך נוצר מנגנון פיקוח חיצוני. גם מועדי הדיווח, התדירות שלו והאופן בו הוא מתבצע נתונים להחלטת הממנה.

מיהם "המיודעים"?

"המיודעים" הם אותם אנשים שנבחרו על ידי הממנה במסגרת ייפוי הכוח לשמש כמנגנון פיקוח על יישומו. מיופה הכוח חייב בדיווח לאותם מיודעים, שהם בדרך כלל קרוביו של הממנה, והכול לפי ההסדרים שקבע הממנה בייפוי הכוח המתמשך.

 

תפקידו של המיודע

תפקידו של המיודע, כפי שכבר נאמר לעיל, הוא פיקוח על מיופה הכוח. הפיקוח הנדרש הוא מסועף ונוגע בכמה תחומים, כמובן הכול לפי שיקול דעתו של הממנה הקובע את היקף הפיקוח, אלו העיקריים שבהם:

 

תחום ראשון: פעולות מיופה הכוח

החוק מגביל את הפעולות שיכול לבצע מיופה הכוח בשמו של הממנה. ישנן פעולות שלא ניתן לבצע כלל כמיופה כוח (למשל: המרת דת או השתתפות בבחירות), ישנן פעולות שניתן לבצע רק אם הממנה נתן הוראה מפורשת בעניין בייפוי הכוח עצמו (למשל: מתן תרומות או מתנות בסכום מסוים), וישנן פעולות שניתן לבצע רק באישורו של בית המשפט (למשל: עסקה במקרקעין). מיודע שעל פי הסמכות שניתנה לו בייפוי הכוח זכאי לקבל דיווח לפני כל פעולה של מיופה הכוח צריך לוודא לאיזו מסוגי הפעולות שייכות פעולה זאת, והאם מיופה הכוח עושה אותה על פי החוק.

למאמר: האחריות של מיופה הכוח בייפוי כוח מתמשך לחצו כאן >>>

תחום שני: חובות מיופה הכוח כלפי הממנה

ס' 32ז(א) לחוק מפרט רשימה של חובות מיופה הכוח כלפי הממונה בעת ביצוע פעולות בשמו. בין השאר, על מיופה הכוח לנהוג בתום לב, בשקידה, במיומנות, במסירות וללא התרשלות לטובת ענייניו של הממנה ולא לטובת ענייניו שלו. החובות על מיופה הכוח כוללות גם דרך מסוימת בה מותר לו לקבל החלטות בשמו של הממנה.

בתחום זה תפקידו של המיודע לבדוק את מיופה הכוח, את כוונותיו ואת פעולותיו, ולוודא שהן אכן נעשות תחת החובות החלות עליו מכוח החוק. על המיודע להיות מוכן לפעול נגד מיופה הכוח במקרים מסוימים, ואף להיות מוכן להגיע עם העניין לערכאה שיפוטית.

 

מיהו האפוטרופוס הכללי?

האפוטרופוס הכללי הוא אגף מיוחד במשרד המשפטים, שבראשו עומד האפוטרופוס הכללי. מלבד ענייני אפוטרופוסות, אגף זה עוסק גם בהליכי חדלות פירעון ובענייני ירושות.

 

תפקידו של האפוטרופוס הכללי

בהקשר בו עוסק מאמר זה לאפוטרופוס הכללי יש תפקיד מיוחד נוסף. על פי החלטת הממנה, ניתן למנות את האפוטרופוס הכללי כ"מיודע" במובנו בעניין ייפוי כוח מתמשך, בנוסף למיודעים נוספים שהם קרוביו של הממנה, או במקומם.

אחד מתפקידיו העיקריים של האפוטרופוס הכללי הוא פיקוח על אפוטרופוסים על פי מינוי, כלומר כאלה שמונו על ידי בית המשפט ואינם אפוטרופוסים טבעיים של החוסה. תפקיד זה הוא זהה למעשה לתפקיד הנדרש ממיודע בייפוי כוח מתמשך, שכן ייפוי כוח מתמשך הוא מעין אפוטרופסות על פי מינוי, רק שבמקרה הזה מדובר במינוי של האדם עצמו.

 

ההבדל בין "מיודעים" לאפוטרופוס הכללי

תפקיד זה של האפוטרופוס הכללי הופך אותו למועמד טבעי להפוך למיודע בייפוי כוח מתמשך. ניתן לומר שהוא הגורם המקצועי ביותר לתפקיד זה, זוהי מיומנותו. זהו ההבדל העיקרי בין בחירה באפוטרופוס הכללי כמיודע ובין בחירה בקרובו של הממנה.

עם זאת, לבחירה באפוטרופוס הכללי כמיודע יש גם חיסרון, והוא היעדר קשר אישי. האפוטרופוס הכללי הוא איש מקצוע, וככזה אין לו בדרך כלל היכרות אישית קרובה עם הממנה ועם רצונותיו, מה שיכול להקשות על ביצוע תפקיד הפיקוח ביעילות ובמסירות.

מסיבה זאת, גם במקרה בו הממנה בוחר באפוטרופוס הכללי כמיודע, כדאי להוסיף כמיודעים נוספים גם אנשים הקרובים לממנה, וכך ניתן להרוויח הן את הפן האישי והן את הפן המקצועי. לכל שאלה בנושא והתייעצות פנו  ליוני לוי, עורך דין ייפוי כוח מתמשך

 

ההבדל בין ''מיודעים'' לאפוטרופוס הכללי
ההבדל בין "מיודעים" לאפוטרופוס הכללי

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader