מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין?

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

הרבה אנשים שואלים מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין. התשובה לכך היא פשוטה, משמעותו של המושג הוא איחוד וחלוקה מחדש של הקרקע. למעשה, מסדירים את הבעלות על הקרקע באופן הגיוני ומשפטי, כדי שאפשר יהיה לרשום אותה אצל רשם המקרקעין, או בטאבו. ישנן מספר סיטואציות או מקרים בהם נדרשת פרצלציה, אשר תהיה מוסדרת בסיוע ובייעוץ צמוד של עורך דין מקרקעין.

 

מתי נדרשת פרצלציה בשטח?

פרצלציה תידרש בדרך כלל לפני תכנון תוכניות דיור ובנייה, לאחר שהתברר לבעלי הקרקע או ליזמים שהקרקע אינה רשומה באופן נכון בטאבו. כמו כן, סביר להניח כי הם ירצו להתאים את חלוקת הקרקע לתוכנית הספציפית הנדרשת, ולהסדיר זאת באופן הראוי, כדי שערך הקרקע יעלה כמו גם הנכסים שעליה.

מעבר לכך, בעלי הקרקע, ירצו בדרך כלל לבצע פרצלציה, מכיוון שאם הקרקע אינה רשומה על שמם בטאבו, או אינה רשומה באופן נכון וראוי, הם לא יוכלו ליהנות. מהשבחת הנכס, מכירתו או לקיחת משכנתא עליו.

 

נו, אז מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין בפועל ומה משמעותו?

חשיבות השאלה מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין במקרים אלה, טומנת בחובה משמעויות כלכליות נרחבות, הן לבעלי הנכסים על הקרקע, או לבעלי הקרקע, והן לשלטונות המדינה אשר יכולים לחשב על בסיס החלוקה החדשה את המיסים וההיטלים השונים הנדרשים.

לפעמים תידרש רה פרצלציה על השטח, אשר משמעותה היא איחוד כל החלקות ורישומם על שם מספר בעלים. באופן כזה יוכלו בעלי הקרקע לפעול באופן מהיר וקל יותר לפיתוח הקרקע ובניית מיזם גדול ורווחי יותר.

תהליך פרצלציה מבחינה מנהלית ומשפטית

הליך פרצלציה יכול להתבצע ביוזמת בעלי הקרקע או ביוזמת הרשות המדינית (באמצעות העירייה או הרשות המקומית). כך או כך, הקרקע תצטרך להימדד על ידי מודד מוסמך, ותיבדק על ידי המרכז למיפוי ישראל. פרצלציה יכולה להיעשות, כאמור, על ידי איחוד כל החלקות וחלוקתם על פי מספר בעלי הקרקע, עד לתתי חלקות. בדרך כלל המטרה היא לשמר את הערך ושווי הקרקע שהיה, גם לאחר הפרצלציה החדשה, למעט מקרים חריגים.

כל חלקה תקבל את המספר הסידורי שלה, וכך היא תירשם בספרים. למעשה אחת התשובות לשאלה מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין, מתבסס על עובדה זו, אשר מבטאת את הסדר ההגיוני והמשפטי הקיים בתהליך זה. באופן כזה, לא יכולה להיות קרקע אשר אינה משויכת לבעל קרקע מסוים, וכן אין קרקע בעלת מספר סידורי אשר אינה משויכת ליישות מסוימת.

 

מה נדרש כדי לבצע פרצלציה?

כדי לבצע פרצלציה, בעיקר בקרב אנשים אשר אינם מבינים את החוק לעומקו ונוטים לשאול את השאלה מה פירוש פרצלציה בתחום המקרקעין, יש להתייעץ ולהיעזר בשירותיו של עורך דין מקרקעין. כדי לבצע את ההליך, יש להצטייד בנסח טאבו עדכני, בתוכניות הצפויות להיבנות על הקרקע, במסמכי המרכז למיפוי ישראל, בבקשה לרישום (שתיחתם בסופו של דבר על ידי רמ"י) ובעוד מספר מסמכים.

 

לסיכום

כדי לבצע את התהליך באופן מושלם, עד קבלת מספר חלקה ובעלות על הקרקע, כדאי להקפיד ולבצע את ההליך על פי הנהלים. ייצוג של עורך דין מקרקעין מקצועי ובעל מנוסה בתחום הינו הכרחי כאשר מדובר על פרצלציה בתחום המקרקעין, ואף באופן משמעותי יותר כאשר מדובר על פרצלציה ורישום בית משותף.

כמו כן, ישנם עוד נושאים ובעיות שונות אשר עולות מתהליכי פרצלציה, כמו למשל במקרים בהם הקרקע נמצאת בשטחי מושבים או קיבוצים. לכן, כל מקרה צריך להיות מטופל באופן ספציפי, על פי החוקים והנהלים הקשורים אליו.

 

מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין?
מה פירוש המושג פרצלציה בתחום המקרקעין?

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader