פרמטרים לבחירת מיופה כוח

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

ייפוי כוח מתמשך הוא עניין בעל השלכות משמעותיות לגבי המשך חייו של הממנה. מסיבה זאת יש לערכו בקפידה, תוך מתן תשומת לב לפרטים, גם הקטנים ביותר. אך האמת היא שהדבר החשוב ביותר בעריכת ייפוי כוח מתמשך היא בחירת מיופה הכוח. ריכזנו במאמר זה מספר פרמטרים עיקריים שיעזרן לכם לבחור את האיש הנכון.

התנאים החוקיים

החוק העמיד מספר הגבלות בנוגע לזהותו של מיופה הכוח, ואלו הן:

  1. מעל גיל 18.
  2. לא מונה לו אפוטרופוס ואין לו ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף.
  3. מיופה כוח לענייני רכוש – לא הוכרז כפושט רגל ולא ניתן לו הפטר, לא הוכרז כלקוח מוגבל חמור ע"י בנק ישראל.
  4. מיופה הכוח לא מספק לממנה שירות תמורת תשלום מכל סוג שהוא, ולא משכיר לו את דירתו.

מספר מיופי הכוח והיחסים ביניהם

אחד הדברים הראשונים שצריך להחליט בעניין מיופה הכוח זה מספר מיופי הכוח והיחסים ביניהם. המחוקק השאיר בכוונה גמישות רבה בבחירת מספר מיפי הכוח וביחסים ביניהם, עד כדי כך שלמעשה אין שום הגבלה על כך.

בייפוי כוח שכולל הן עניינים כלכליים והן עניינים אישיים ניתן למנות מספר מיופי כוח ולחלקם לתחומי אחריות, כל אחד בהתאם למומחיותו וכשירותו. פעולה שכזאת אף תפחית מהעומס על מיופי הכוח ותאפשר להם לפעול בצורה יותר טובה ולקבל החלטות יותר איכותיות.

היחסים בין מיופי הכוח

מינוי מספר מיופי כוח יכול גם ליצור מנגנון של "פיקוח פנימי" על עבודתו של מיופה הכוח. הממנה יכול לבחור בכל דרך שנראית לו על מנת ליצור מנגנון שכזה. הוא יכול לדוגמה לבחור שכל פעולה תצריך אישור של כל מיופי הכוח או רובם. הוא יכול לתת זכות ווטו על החלטות לאחד ממיופיי הכוח ועוד.

פרמטרים לבחירת מיופה כוח
פרמטרים לבחירת מיופה כוח

לשיחת ייעוץ ראשונית עם עורך דין יוני לוי:

פרמטרים לבחירת מיופה כוח מקצועי

המחוקק הטיל רק מגבלות מעטות על זהותו של מיופה הכוח ועל מהות קשריו עם הממנה. באופן טבעי מיופי כוח הם  פעמים רבות קרוביו של הממנה, אך ניתן גם לבחור דווקא במיופה כוח מקצועי, עליו הממנה סומך שיקבל את ההחלטות הנכונות ביותר בנושא שהוסמך בו.

מיופה כוח מקצוע הוא אדם בעל הכשרה בתחום המסוים שבו הוא הוכרז כמיופה כוח ושנבחר לתפקיד זה כדי שיפעיל את כישוריו. מיופה כוח כזה, בנוסף לחובותיו האחרות ככל מיופה כוח, צריך לפעול במסירות ובמקצועיות כפי שבעל מקצוע היה מפעיל כלפי לקוחו.

תקשורת

אחד הדברים החשובים ביותר בין הממנה למיופה הכוח הוא קיומו של ערוץ תקשורת חופשי ופתוח. הצדדים צריכים להיות מסוגלים לנהל שיחה חופשית ומכובדת ולדעת לתקשר גם בשעת משבר. אם לא קיימת תקשורת טובה בין הצדדים הממנה יתקשה להביע את רצונותיו ודעותיו, ובכך עלול ייפוי הכוח, שהוא ביטוי לעצמאותו ולחירותו של האדם, להפוך לדבר הכובל אותו.

יכולת התקשורת חשובה גם לזמנים בהם ייפוי הכוח המתמשך יהיה בתוקף, כלומר בעת שהממנה כבר אינו מסוגל לקבל את החלטותיו בעצמו. גם אז, כשהבנתו תהיה מוגבלת, צריך מיופה הכוח להצליח לתקשר איתו ולהבין את רצונו, כך שיוכל לפעול לפיו, כפי שמורה סעיף 32ט לחוק.

אמון

ברור הדבר שבין הצדדים לייפוי הכוח צריך לשרור אמון. הממנה מפקיד את גורלו בידיו של מיופה הכוח, ולכן זה חייב להיות אדם שהוא סומך עליו לחלוטין.

אמנם סעיף 32ז לחוק קובע את חיובי מיופה הכוח לממנה, ובהם החובה לפעול במסירות, בשקידה ובתום לב לטובת ענייניו של הממנה, אך זהו כמובן סעיף שקשה מאוד לאכוף. על כן יש למנות כמיופה כוח אדם שיחסי האמון בינו לבין הממנה מובילים לכך שהוא יקיים את חיוביו כלפי ממנהו, ולא בגלל שהדבר נקבע בחוק.

מסירות

על מנת להגשים את רצונו של הממנה בצורה הטובה ביותר יצטרך מיופה הכוח להתמסר לתפקיד. מדובר כאן בכניסה לנעליו של אדם אחר, ובעצם באחריות לניהול חייו, בתחומים מסוימים או בכלל. על מנת שמיופה הכוח יוכל לעמוד בכל התחייבויותיו, הן מכוח החוק והן מכוח ייפוי הכוח, עליו להיות מסוגל להתמסר לתפקיד.

היכולת להתמסר היא גם הסיבה שהחוק מגביל את מספר הממנים שאדם אחד יכול להיות מיופה כוח שלהם לשלושה. החוק מחריג בעניין הזה קרובי משפחה, מתוך הנחה שלהם מראש יש מסירות יותר גדולה כלפי בני משפחתם.

שיקול דעת

מרגע כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח מיופה הכוח יוכל לקבל החלטות בשמו של הממנה. על כן כדאי לוודא כשבוחרים מיופה כוח שאותו אדם אכן מסוגל לקבל החלטות בצורה המיטבית. יש לבחון כיצד הוא מנהל את ענייניו שלו, האם הוא אדם שקול ואחראי והאם ניתן לסמוך על שיקול דעתו.

מיופה כוח מחליף

במקרה בו מינוי של מיופה הכוח פוקע (למשל במקרה של פטירתו) ייפוי הכוח פוקע גם כן. כדי למנוע מצב זה כדאי מראש למנות מיופה כוח מחליף לעת הצורך, שיימנע את פקיעתו של ייפוי הכוח. כמובן שמינוי מספר מיופי כוח יכול גם הוא לספק פתרון לעניין.

למידע נוסף פנו לעו"ד יוני לוי, עו"ד לעניין ייפוי כוח מתמשך.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader