מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מנהל עיזבון רשאי למכור נכס בבעלות הנפטר, כל עוד אין בעלים משותפים בחיים או סעיפים בצוואה המונעים את מכירת הנכס. למעשה מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון הינה פעולה נפוצה ונדרשת, ובלבד שקיבל המנהל את אישורו של בית המשפט לפעולה זו.

 

מתי נדרשת מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון?

עיזבון הוא המונח הכללי המגדיר את כל מה שהיה בבעלותו של הנפטר, לרבות ביתו וכן חשבונות בנק, פנסיה וכל נכס אחר. במידה וקיים רכוש נדל"ני בעיזבון, על מנהל העיזבון להחליט מה לעשות איתו. הדבר ייקבע במידה רבה על פי האופן שבו החזיק המנוח בנכס.

כך אם דירה צריכה להיות מחולקת בין מספר יורשים, אין זה הגיוני שכל יורש יקבל חדר בדירה, ולכן נדרשת מכירת נכס על ידי מנהל העיזבון, במחיר הגבוה ביותר האפשרי וחלוקתו בין היורשים.

מעבר לכך, יכולות להיות סיבות נוספות אשר יידרשו את מכירת הנכס, כמו למשל הצורך לשלם חובות, או לשלם את שכרו של מנהל העיזבון. מכיוון שמטרתו של מנהל העיזבון היא לדאוג לאינטרסים הישירים של היורשים או הנושים, עליו לנסות להשביח את הנכסים או לקבל את התמורה המקסימלית עבורם.

 

על הליך מכירת הנכס

כאשר עו"ד לענייני עיזבון, אשר הינו מנהל העיזבון מעוניין למכור נכס כלשהו, הוא נדרש לקבל את הסכמת בית המשפט לכך, לאחר שנימק והסביר את מניעיו. אישור זה מבטיח שמנהל העיזבון לא פועל מתוך רגשות אישיים כלשהם ולא נתן להחלטות או שיקולים לא עניינים להעיב על שיקול דעתו. מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון חייב להיות הליך נקי וחף מכל רגשות ורווחים אישיים, מלבד המחשבה על טובת היורשים או הנושים.

הנכס יועמד למכירה בהתאם לכללי מכרז, בדומה לתהליכי הוצאה לפועל. כללי המכרז קובעים שיש לפרסם את הנכס לציבור במקומות ציבוריים כמו עיתונים או אתרים המיועדים לכך, ולמכור אותו לקונה שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר. בדרך כלל, על הקונה יהיה להפקיד שיעור מסוים משווי העיסקה (כ- 10%), כדי לעמוד בתנאים המקדימים להתמחרות בה ישתתפו מספר קונים.

 

לסיכום

מעוניינים בסיוע של עורך דין לענייני עיזבון בנושא מכירת נכסים על ידי מנהל עיזבון? משרדנו כאן למענכם. מלאו את פרטי הקשר שלכם בטופס להלן ונציג ידאג לחזור אליכם לתיאום פגישת ייעוץ בהקדם.

 

שאלות ותשובות נפוצות על מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון

להלן כמה שאלות ותשובות נפוצות לעניין מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון:

מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון
מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון

בעת מכירת נכס על ידי מנהל עיזבון, הוא נדרש לקבל את אישור בית המשפט. את האישור עליו לקבל בטרם חתם על הסכם מכר, אך לאחר קבלת הסכמת היורשים לכך. אישור זה יידרש גם כאשר ישנם מכירת הנכס נעשית לשם כיסוי חובות.

לפעמים נתקל עורך דין דיני עיזבון, בשאלה האם כדאי למכור נכס במחיר גבוה או להשאיר אותו בידי המשפחה, כאשר אחד מהיורשים מעוניין לרכוש. בדרך כלל הנכס מוצע בהתמחרות פומבית, ולאחר מכן יכול היורש להגיש את הצעתו ולהתמחר מול המחיר הגבוה ביותר שהוגש.

מכירת נכס היא רק אחת מהאפשרויות הרבות הקיימות למימוש נכסים, כמו השכרה, חלוקת הנכס בין השותפים ועוד. בדרך כלל, הפעולה תקבע על פי רצונם של היורשים (אם ניתן להגיע להסכמה) ועל פי דרישות נוספות (כמו הצורך לשלם חובות למשל או הצורך בשיפור תזרים המזומנים). 

כדי לקבל את אישור בית המשפט למכירת נכס, חייב עו"ד לענייני עיזבון להוכיח כי קיבל את אישור כלל היורשים. ליורשים ישנה הזכות להתנגד לעסקה, ולנמק את החלטתם. בית המשפט ינסה לתווך ולגשר בין דברי החוק לרצונם של היורשים.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader