עורך דין ליטיגציה אזרחית

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

רבים אינם יודעים שליטיגציה היא תחום מומחיות נפרד ומובחן של עריכת דין. מדובר בתחום הדורש מיומנויות אחרות ושונות, כמו גם ניסיון ארוך ועשיר. אם כן, בבואנו לבחור עורך דין ליטיגציה אזרחית עלינו לשים לב לכך. אז מתי אנו זקוקים לליטיגטור אזרחי? כיצד נבחר עורך דין כזה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

המשפט האזרחי

על מנת להבין מהן התכונות והמאפיינים הנדרשים לליטיגטור אזרחי מוצלח, כזה שהייתם רוצים שיעמוד לצידכם בבית המשפט, יש להקדים ולהסביר מהו בכלל המשפט האזרחי.

ככלל ניתן לחלק את תחומי המשפט האישי לשני חלקים עיקריים: משפט פלילי ומשפט אזרחי. בעוד המשפט הפלילי מטרתו להעניש את מי שעבר על חוקיה של החברה, מטרתו של המשפט האזרחי היא ליישב סכסוכים בין פרטים בחברה.

ההבדל הגדול בין המטרות של תחומי משפט אלו מוביל גם להבדל במתדיינים, שכן בעוד במשפט הפלילי אחד מן הצדדים לדיון הוא לעולם המדינה, שהיא משמשת כזרוע הביצוע של החברה כולה, במשפט האזרחי שני הצדדים יהיו אנשים או גופים פרטיים.

התחום הרחב של משפט אזרחי כולל בתוכו מערכות דינים שונות ומגוונות, למשל: דיני צוואה וירושה, דיני מקרקעין ונדל"ן, דיני לשון הרע, דיני הגנת הפרטיות, דיני קניין רוחני, דיני מיסים, דיני משפחה, ועוד.

 

מהי ליטיגציה אזרחית?

לאחר ההקדמה בדבר המשפט האזרחי ניתן לפנות להסבר בדבר ליטיגציה אזרחית. ליטיגציה היא הפעולה אותה מבצע עורך הדין כאשר הוא מייצג בפועל את לקוחו בבית המשפט.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, ולמה שבדרך כלל רואים בסרטים, ליטיגציה איננה חלק אינטגרלי בעיסוקו של כל עורך דין. רבים מעורכי הדין יכולים לעסוק במקצוע שנים ארוכות מבלי להצטרך לפעולות ליטיגציה כלל.

למעשה, במשרדים גדולים ישנה מחלקה נפרדת ומובחנת של עורכי דין שליטיגציה היא תחום מומחיותם, והם היחידים שמייצגים את לקוחות המשרד בבית המשפט. עורכי דין בעלי משרדים קטנים יותר בדרך כלל מתמחים בכמה תחומים יחד, כך שהם משמשים במקביל גם ליטיגטורים.

ליטיגציה אזרחית אם כן, היא פעולת הייצוג של הלקוח בבית המשפט בנושא המשתייך למשפט האזרחי.

 

מתי צריך עורך דין ליטיגציה אזרחית?

כפי שניתן להבין מהסעיפים הקודמים, לא כל פעולה משפטית מצריכה דווקא את שירותיו של עורך דין המתמחה בליטיגציה. כך למשל העברת בעלות במקרקעין בטאבו, טיפול בענייני מיסוי או עריכת חוזים, אינם מצריכים דיון בבית משפט, וממילא אין צורך בייצוג כזה.

עם זאת, חשוב לסייג ולהבהיר שגם עניינים פשוטים יותר, שאינם כוללים לרוב דיון בבית משפט, עלולים להסתבך. במקרה של הסתבכות שירותי הייצוג של עורך הדין עשויים להיות לעזר רב, וזהו דבר שצריך לקחת בחשבון.

לכאורה תמיד אפשר, במקרה של הסתבכות, לפנות לעורך דין נוסף, אם זה שנבחר מלכתחילה איננו ליטיגטור, אך בכך יש חיסרון מובהק. החיסרון נעוץ בכך שכל עורך דין חדש שנכנס לתיק צריך ללמוד אותו לעומק מההתחלה, דבר שניתן לחסוך כאשר מדובר בעורך דין שליווה את העניין מראשיתו.

בכל מקרה, כמובן שכאשר העניין המשפטי שבגינו אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין כולל דיון בערכאה שיפוטית מסוימת, כמו למשל במקרה של תביעת נזיקין, תביעת לשון הרע, תביעת זכויות יוצרים ועוד, יש לפנות מלכתחילה לשירותיו של עורך דין שהוא גם ליטיגטור אזרחי.

 

כיצד בוחרים עורך דין ליטיגציה אזרחית?

על מנת לבחור נכון את הליטיגטור שילווה אתכם בהליך יש לשים לב למספר קריטריונים חשובים:

 

קריטריון ראשון – תחום מומחיות

הקריטריון הראשון הוא כמובן תחום המומחיות של עורך הדין, ובכך אין אנו מתכוונים רק לליטיגציה, שזה כבר אמור להיות מובן מאליו.

כפי שכבר הזכרנו, המשפט האזרחי הוא תחום גג, שתחתיו חוסים תחומי משפט רבים, שונים ומגוונים. אם כן, בבואנו לבחור ליטיגטור אזרחי עלינו לוודא שמדובר בליטיגטור בעל מומחיות ספציפית בתחום בו אנו מעוניינים בייצוגו.

 

קריטריון שני – אחוזי הצלחה

חשוב להבין שבמידת הצלחתה של הליטיגציה תלויים עניינים רבים, שכן לרוב מדובר במוצא האחרון למימוש זכויותיו של התובע. לאחר סיומה של הליטיגציה תתקבל החלטת בית המשפט, והעניין יהפוך למעשה בית דין, ולא תהיה עוד לתובע או לנתבע אפשרות לערער עליו.

מכיוון שכך הוא הדבר יש לחפש ליטיגטור בעל אחוזי הצלחה מוכחים בתחום, אחרי הכל אף אחד לא רוצה שעורך הדין יצבור את ניסיונו על גבו.

 

קריטריון שלישי – מיומנות מתאימה

ליטיגציה איננה תחום משפטי נפרד רק בשל אופיין השונה של הפעולות, אלא גם בשל המיומנויות ותוכנות האופי השונות שנדרשות מעורך הדין.

ליטיגטור טוב צריך להיות מסוגל לנסח טיעונים ברמה גבוהה, הן בכתב והן בעל פה, להיות בעל יכולת שכנוע ויכולת פיצול קשב וריכוז גבוהה. כמו כן עליו להיות יסודי, מסור וחרוץ.

חשוב לבדוק את המיומנויות הללו, ככל האפשר, לפני שכירת שירותיו של עורך דין. את הבדיקה ניתן לעשות גם באמצעות חוות דעת של לקוחות לשעבר, כך אולי תחשפו לדברים שקשה לראות בפגישה אחת או שתיים של היכרות.

 

קריטריון רביעי – היכרות עם סדרי הדין

גם הליטיגציה הטובה ביותר עשויה בסופו של דבר ליפול על עניינים טכניים או פורמליים, או איך שהם נקראים בשפה המשפטית – סדרי הדין.

סדרי הדין הם הכללים לפיהם מתנהל הדיון בבית המשפט. כך למשל הם קובעים סדרי זמנים, חובות הגשה, חובות מענה, אגרות לתשלום ועוד. אי עמידה בסדרי הדין הללו עלולה למוטט את יסודותיה של התביעה, מוצדקת ככל שתהיה.

מכיוון שכך, יש לוודא שעורך הדין מצוי ובקיא בכל סדרי הדין האזרחיים, ושהוא מספיק מסודר ויסודי על מנת לעמוד בתנאים שהם מציבים.

 

זקוקים לעורך דין ליטיגציה אזרחית? פנו לעו"ד יוני לוי, ליטיגטור אזרחי מומחה.

עורך דין ליטיגציה אזרחית
עורך דין ליטיגציה אזרחית

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader