ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין נעשה בדרך כלל בהקשר של סכסוכים שונים בבניינים משותפים על ידי עורך דין מקרקעין. מפקח לשכת רישום המקרקעין יכול לקבוע ולשפוט במקרים אלה כאשר סמכויותיו דומות לאלה של שופט בית משפט שלום. הדיון בעניין אל מול המפקח נעשה לאחר הגשת התביעה ותשלום אגרה.

 

מיהו מפקח לשכת רישום המקרקעין ומהם תפקידיו?

מפקח לשכת רישום מקרקעין הינו מינוי משפטי, אשר ניתן על ידי שר המשפטים. המפקח יכול לקבל ולקבוע החלטות משפטיות בכל הקשור לרישום וניהול בתים משותפים. בין שאר תפקידי המפקח, הוא יכול לתת צו לרישום הבית המשותף, לתקן צו ולהכריע בסכסוכים והתנגדויות, לבטל צו ולבטל זכות רשומה. כמו כן המפקח מוסמך לספק חוות דעת לבית המשפט בכל הנושאים הללו ולתת ייעוץ מקצועי לעובדי הרשות.

עם זאת, כאשר נדרשים לשירותיו של מפקח לשכת רישום, יש צורך בסיוע של עורך דין אשר יוכל לספק ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין. המפקח אינו מייעץ בנושאים משפטיים, אלא דן בתיק רק לאחר שהוגשה תביעה על פי נהלים מסודרים.

המקרים בהם נדרש ייצוג מול המפקח בלשכת רישום המקרקעין

בבניין משותף, בו שוכנים לפחות שתי דירות סמוכות, מתגלים פעמים רבות סכסוכים ואי הבנות רבות. ישנם סכסוכים או נושאים בהם רק מפקח יכול להחליט בעניין,  והתביעה אינה יכולה להיות מוגשת לבית המשפט. בעניינים אלה, יידרש, כאמור ייצוג מול מפקח לשכת רישום מקרקעין, והם כוללים, בין השאר:

  • סכסוכים בענייני אחזקת ותחזוקת הבניין
  • סכסוכים בענייני זכויות וחובות הדיירים
  • סכסוכים בענייני הרחבת דירות או אישורים נדרשים לתוכניות תמ"א 38
  • סכסוכים ותביעות בענייני הריסת בניין
  • סכסוכים בענייני התאמת הרכוש או הבניין לבעלי מוגבלויות או שומרי שבת (כמו למשל במקרה של מעלית שבת)
  • סכסוכים בענייני רכוש כמו דודי שמש, מעליות, מערכות הסקה, גז, כבלים

במקרים של הסגת גבול, למשל, ניתן להחליט האם התביעה תתרחש אל מול המפקח או בבית משפט. בדרך כלל, במצבים מיוחדים ייקבע עורך דין מקרקעין היכן כדאי יותר להגיש את התביעה, על פי המצב הייחודי והספציפי ללקוח אותו הוא מייצג.

 

איך מגישים תביעה למפקח לשכת הרישום?

התביעה המוגשת למפקח לשכת הרישום צריכה להיות מפורטת ככל הנדרש. בדרך כלל, היא תכלול את פרטי הסכסוך הקיים, אך גם את פרטי הבית עליו מדובר, מספר הדירות שבו, שמות התובעים והנתבעים ועוד. אם מדובר על תביעה כספית, יש לציין את הסכום הנדרש, דרך החשבון ופירוט ההוצאות וההכנסות, אם קיימות.

לאחר השלמת כל המסמכים הדרושים, יידרשו התובעים לשלם אגרה, בדומה לאגרות המשולמות בבית המשפט. ללא תשלום האגרה, לא ייפתח הדיון בתיק המיועד. כדי לחסוך עוגמת נפש וכדי לייעל את הטיפול בתיק, כדאי ורצוי לחפש ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין על ידי עורך דין הבקיא בנושאים אלה ובעל ניסיון.

 

חשיבות עורך דין מקרקעין בנושאי ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין

ערכו וחשיבותו של עורך הדין בייצוג מול מפקח הלשכה, הינו משמעותי מאוד, בין אם אתם בצד התובע ובין אם אתם בצד הנתבע. מעבר לייצוג בתיק עצמו, תיווכחו לדעת כי גם בעת הדרישה לערעור על ההחלטה הראשונית שנפסקה על ידי המפקח, עורך הדין הוא בעל ערך מוסף.

ככלל, בדומה למשפטים אחרים, גם בנושא מקרקעין יהיה צורך בעורך דין מנוסה, אשר מכיר ויודע את החוק על כל צדדיו ופרצותיו, כך שתוכלו להיות בטוחים כי התיק בעניינכם מטופל באופן המקצועי והמוצלח ביותר.

שאלות ותשובות:

המפקח של לשכת רישום המקרקעין ממונה על ידי שר המשפטים. תפקידיו כוללים קבלת וקביעת החלטות משפטיות הקשורות לרישום וניהול בתים משותפים. המפקח של לשכת רישום המקרקעין יכול להוציא צווים לרישום, לתקן צווים, להכריע במחלוקות והתנגדויות, לבטל צווים ולבטל זכויות רשומות. המפקח יכול גם לתת חוות דעת לבית המשפט ולהציע ייעוץ מקצועי לעובדי הרשות.

ייצוג מול המפקח בלשכת רישום המקרקעין נדרש במקרים שונים הקשורים למבנים משותפים. בין הדוגמאות לסוגי תיקים שדורשים ייצוג בפני המפקח בלשכת רישום המקרקעין ישנן מחלוקות בנוגע לתחזוקת מבנים, זכויות וחובות של דיירים, הרחבת דירות או היתרים לתכניות תמ"א 38, הריסת מבנים, התאמת נכס לאנשים עם מוגבלות או שומרי שבת, ועניינים רכושיים כגון דודי שמש, מעליות, מערכות הסקה, גז וכבלים. עורך דין מקרקעין יכול לקבוע האם יש להגיש את התביעה בפני המפקח או בבית המשפט בהתאם לנסיבותיו הייחודיות של הלקוח.

להגשת תביעה למפקח בטאבו יש צורך במידע מפורט. התביעה צריכה לכלול את פרטי הסכסוך, מידע על הנכס הנדון, מספר הדירות, שמות התובעים והנתבעים ופרטים רלוונטיים נוספים. אם מדובר בתביעה כספית, יש לציין את הסכום הנדרש יחד עם חשבון הוצאות והכנסות. כמו כן, על התובעים לשלם אגרה, בדומה לאגרות בית משפט, לפתיחת הדיון בתיק המיועד. מומלץ לפנות לייצוג מעורך דין מקרקעין בעל ידע רב על מנת להבטיח טיפול חלק בתיק.

עורך דין מקרקעין ממלא תפקיד מכריע בייצוג מול המפקח של לשכת רישום המקרקעין, ללא קשר אם הוא מייצג את התובע או את הנתבע. מלבד ייצוג בתיק עצמו, עורך דין מעניק ערך מוסף בעת ערעור על ההחלטה הראשונית שקיבל המפקח. בענייני מקרקעין חיוני לעבוד עם עורך דין מנוסה, המחזיק בידע מקיף בחוק ומורכבותו. מומחיות כזו מבטיחה שהטיפול בתיק יעשה בצורה מקצועית ומוצלחת, תוך מיקסום הסיכויים לתוצאה חיובית.

 

ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין
ייצוג מול מפקח לשכת רישום המקרקעין

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader