מכירת דירה שהתקבלה בירושה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

נכון למועד כתיבת שורות אלו, במדינת ישראל לא נהוג מס ירושה בכלל ועל מקרקעין בפרט. בהתאם לזאת, הורשה אינה מהווה מכירה לעניין חוק מיסוי מקרקעין ורק מכירה מקימה אירוע מס. מכאן, אנו למדים כי בשלב ההורשה לא משולם מס שבח. מכירת דירה שהתקבלה בירושה עשויה לזכות את היורש בפטור ממס שבח בהתקיים מספר תנאים מצטברים. דהיינו, מדובר בפטור מדומה, בדחיית תשלום המס.

 

התנאים לפטור מתשלום מס שבח ע"י היורש

סעיף 45ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין קובע מספר תנאים מצטברים שבהתקיימותם יחול פטור מתשלום מס שבח בעת מכירת הדירה על ידי היורש – המוכר:

  1. המוכר הוא בן זוגו של המוריש או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא המוריש. לתשומת לב, הורשה של דירה מילד להורה לא מזכה בפטור.
  2. לפני פטירתו של המוריש, המוריש היה הבעלים של דירת מגורים אחת בלבד. שימו לב כי אם למוריש יש חלק כלשהו נוסף בדירה אחרת מלבד דירת ההורשה אזי הדבר יביא לביטול הפטור ממס שבח ליורש.
  3. אילו המוריש היה בחיים, האם בעת מכירת דירת המגורים, הוא היה פטור מתשלום מס שבח? במידה שלמוריש לא קמה עילת פטור ממס שבח במותו, היורש זכאי להמתין את הזמן שנותר עד למועד שבו היה המוריש זכאי לפטור בעת מכירת הדירה, לו היה בחיים.

במילים אחרות, הפטור ניתן בגין דירה אחת בלבד שהתקבלה בירושה.

עוד חשוב לציין כי שימוש בפטור זה יכול שיעשה בכל זמן, ללא קשר לשימוש בפטורים ו/או בהטבות בעבר.

 

קביעת יום הרכישה ושווי הרכישה

קביעת יום הרכישה ושווי הרכישה מתבססת על השאלה האם שולם מס עיזבון או לאו. ככל ולא שולם מס עיזבון אזי היורש נכנס לנעלי המוריש לעניין קביעת יום הרכישה ושווי הרכישה.

 

תשלום מס עיזבון

עד ליום 01/04/1981 היה נהוג לשלם מס עיזבון ולכן יש לעשות הבחנה שנעוצה במועד פטירתו של המוריש ביחס למועד זה.

ככל והמוריש נפטר לפני ה-01/04/1981, אזי בעת חלוקת העיזבון שולם מס עיזבון ולכן יקבע כי שווי רכישה בעת מכירת הדירה על ידי היורש הוא שווי הרלוונטי ביום הפטירה.

ככל והמוריש נפטר לאחר ה-01/04/1981, אז בעת חלוקת העיזבון לא שולם מס עיזבון ולכן היורש יכנס לנעלי המוריש ויקבע כי יום הרכישה ושווי הרכישה יהיו זהים לאלו שהיו נקבעים לו היה המוריש מוכר את הדירה, דהיינו השווי המקורי.

 

הורשה של סוגי נכסים שונים

הורשה של נכס מסחרי / קרקע / הורה שאינה דירת מגורים

נשאלת השאלה מה הדין למקרה בו מועבר נכס בהורשה שאינו דירת מגורים מזכה ואינו עונה עומד בתנאים המצטברים כפי שפורטו לעיל. המחוקק סבור כי במידה ומדובר בנכס מקרקעין שאינו דירה מגורים מזכה אזי ישולם בגינה מס שבח.

שווי הרכישה ויום הרכישה ייקבעו לאחר בדיקה האם המוריש שילם מס עזבון, דהיינו אם הנכס נקנה לפני ה-01/04/1981 או לאחריו.

בעניין זה, עוד ראוי לציין כי בחישוב מס שבח לנכס (שאינו דירת מגורים מזכה) שהתקבל בירושה, ניתן לזקוף הוצאות הוצאות שהוציא המוריש ו/או היורש לשווי הנכס ולשבח שנוצר.

 

הורשה של דירת יוקרה

כמו כל פטור ממס שבח אחר, גם בפטור ממס שבח במכירת דירת הורשה, ישנה תקרת שווי לפטור בסך של 4,522,000 ₪ (נכון לשנת 2020). עד לסכום זה יינתן פטור כמפורט לעיל והשווי מעל לתקרה ימוסה באופן יחסי על פי כללי חישוב מס שבח לינארי מוטב.

בהקשר הזה ראוי לציין כי במקרה שאחד היורשים מעוניין למכור את חלקו בדירת היוקרה שהתקבלה בירושה, אז בהקשר לחישוב מס השבח היורשים נכנסים לנעלי המוריש ולכן חישוב התקרה ייעשה פעם אחת בעבור כל זכויותיו של המוריש בנכס (לו היה הוא מוכר את הנכס) ולא יבוצע חישוב לכל יורש בנפרד.

באותה נשימה נדגיש כי על החלק היחסי בשווי שמעל התקרה, יכול כל יורש לבצע חישוב מס לינארי מוטב ואף להיכנס לנעלי המוריש לעניין זה.

 

מכירת דירה שהתקבל בירושה לאחר תמ"א 38/2 / פינוי בינוי

בפרויקט תמ"א 38/2 או פינוי בינוי, לרוב הדיירים מקנים ליזם את הזכות לעשות שימוש בכל הפטורים מתשלום מס לו הם זכאים וזאת כחלק מהעסקה בניהם.

אי לכך, מכירת דירה שהתקבלה בירושה לאחר שנהרסה ונבנתה מחדש במסגרת פרויקט כאמור לא מזכה את היורש לעשות שימוש בפטור מתשלום מס שבח של דירת ירושה.

למידע נוסף וייעוץ משפטי ראשוני, צרו קשר עם עורך דין יוני לוי.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה

כעיקרון, כן. ישנם מספר תנאים מצטברים, שכאשר הם מתקיימים ניתן לפטור את המוכר של הדירה מתשלום מס שבח, בגין דירה שאותה הוא קיבל בירושה.

התנאים מפורטים בסעיף 45ב(א) לחוק מיסוי מקרקעין, והם שהמוכר הוא בן זוגו של המוריש או צאצא של המוריש, ושהמוריש היה הבעלים של דירת מגורים אחת בלבד לפני פטירתו. כלומר, הפטור מתקבל כאשר מדובר בדירה אחת בלבד שהתקבלה בירושה.

כן. נכון לשנת 2020, התקרה שקיימת לפטור ממס שבח כאשר מדובר על מכירת דירה שהתקבלה בירושה עומדת על 4,522,000 ₪. במידה ומס השבח עומד על סמך גבוה יותר, תשלום המס יהיה באופן יחסי לפי כללי חישוב מס שבח לינארי מוטב.

כעיקרון לא. אם אדם מוכר דירה שהתקבלה בירושה, אך הדירה עברה הליך של תמ"א 38/2 או פינוי בינוי, הוא לא יהיה זכאי לפטור ממס שבח, כיוון שבמרבית המקרים היזם מקבל את הזכות לעשות שימוש בפטור זה.

 

מעוניין למכור דירה? להתיעצות וליווי השאר פרטים כאן.

ברשותך אני רוצה לעבור איתך על מספר פרטים כדי שנוכל לבדוק התאמה לשירות:
מעולה! שנקבע פגישה?

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader