האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה?

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

שוכר שלא מתפנה הוא החשש הגדול ביותר של משכירי דירות. במקרה שהשוכר לא מתפנה מהנכס בתום תקופת השכירות, המשכיר יכול להגיש תביעה לבית המשפט. עם זאת, המשכיר לא יכול לנקוט בפעולות עצמאיות לפינוי השוכר, וגם אם הוא שואל את עצמו האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה – התשובה היא לא. עם זאת, חשוב להכיר את הנושא לעומק.

 

האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה? סוגיה מורכבת

כאשר שוכר נכנס לנכס, הוא חותם על חוזה משפטי מחייב לכל דבר ועניין. במרבית המקרים, בתום תקופת השכירות, השוכר מאריך את החוזה או יוצא מהדירה. עם זאת, ישנם מקרים בהם השוכר לא מוכן להתפנות מהנכס מסיבה כזו או אחרת.

במקרה שהשוכר לא מתפנה מהנכס בתום תקופת השכירות, המשכיר יכול להגיש תביעה לפינוי השוכר לבית המשפט. עם זאת, יש משכירים ששואלים את עצמם האם הם יכולים לעשות פעולות עצמאיות קיצוניות. כך למשל, הם שואלים את עצמם האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה והתשובה לכך היא לא.

 

האם המשכיר יכול לנקוט בפעולות עצמאיות לפינוי השוכר?

על פי החוק, המשכיר לא יכול לנקוט בפעולות עצמאיות לפינוי השוכר, כגון ניתוק חשמל או מים. ניתוק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה מהווה עשיית דין עצמי, אשר אסורה על פי חוק, ואף יכולה להסתכם בעונשים כבדים במיוחד. למרות הרצון העז לבצע פעולת נקם או פעולה שתזרז את הפינוי של הנכס, הרבה אנשים שואלים את עצמם האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה ושוקלים אף פעילויות אחרות. עם זאת, חשוב לשמור על קור רוח ולא לעשות משהו שיכול לפגוע בכם בצורה מהותית.

 

מה אומר חוק המקרקעין בנושא ניתוק מים וחשמל?

חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, קובע כי "שוכר זכאי להחזיק במושכר עד תום התקופה החוזית, ואחריה עד למתן פסק דין לפינוי". כלומר, השוכר זכאי להחזיק בנכס עד למועד בו בית המשפט יכריע בתובענה לפינוי שהגיש המשכיר. בפסיקה נקבע כי ניתוק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה מהווה הפרה של זכותו לשימוש בנכס, וכן מהווה פגיעה באיכות חייו.

בנוסף, ניתוק חשמל או מים יכול להוביל לנזקים לרכוש השוכר, או אף לסכנת חיים. לכן, אנשים ששואלים את עצמם האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה מהנכס, חשוב לדעת כי בסופו של דבר, גם השוכר יכול לתבוע את המשכיר בבית המשפט בגין הפרת חוזה, נזקים ופגיעה בזכויותיו.

 

האם ניתוק חשמל ומים מהווה הפרה של זכויות השוכר?

בפסקי דין רבים נקבע כי ניתוק חשמל ומים לשוכר שלא מתפנה מהווה עשיית דין עצמי, אשר אסורה על פי חוק. לדוגמה, בפסק דין שניתן בשנת 2016, קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי "ניתוק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה מהווה הפרה של זכותו לשימוש בנכס, וכן מהווה פגיעה באיכות חייו.

בנוסף, ניתוק חשמל או מים יכול להוביל לנזקים לרכוש השוכר, או אף לסכנת חיים". בפסק דין שניתן בשנת 2022, קבע בית המשפט העליון כי "משכיר אינו רשאי לנקוט בפעולות עצמאיות לפינוי השוכר, כגון ניתוק חשמל ומים". היינו, פעולות אלו מהוות עשיית דין עצמי, האסורה בחוק.

 

האם ניתוק חשמל או מים יכול לגרום לבעיות משפטיות למשכיר?

ניתוק חשמל ומים לשוכר שלא מתפנה יכול לגרום לבעיות משפטיות רבות למשכיר. השוכר יכול לתבוע את המשכיר בגין הפרת חוזה, נזקים ופגיעה בזכויותיו. במקרה כזה, המשכיר עלול להידרש לשלם פיצויים לשוכר, וכן לעמוד בתנאים נוספים, כגון חיבור מחדש של החשמל והמים לנכס.

בנוסף, ניתוק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה יכול להוביל לנקיטת צעדים משפטיים מצד הרשויות. לדוגמה, המשטרה יכולה להגיש כתב אישום נגד המשכיר בגין עבירה של הפרת הסדר הציבורי. לכן, כאשר אתם שואלים את עצמכם האם מותר למשכיר לנתק חשמל ומים לשוכר שלא מתפנה תדעו שיש לכך השלכות יוצאות דופן בחלק מהמקרים. כדי להשכיל בנושא, מומלץ לקרוא את המאמר שלנו בנושא תביעה לפינוי מושכר.

 

מה צריך לעשות כששוכר מסרב להתפנות מהנכס?

אם אתם משכירים נכס, ותוהים אם מותר לכם לנתק חשמל ומים לשוכר המסרב להתפנות, חשוב שלא להתפתות לעשות זאת. כאשר שוכר לא רוצה לצאת מהנכס, יש לבצע את הפעולות הבאות:

  1. פנייה לשוכר בניסיון לבדוק מה הבעיה
  2. דרישה מהשוכר לצאת מהנכס
  3. איום בפנייה לבית המשפט
  4. פנייה לבית המשפט
  5. תקווה לזכייה במשפט כדי שיבוצעו סנקציות כנגד השוכר

בקצרה, כדי לפעול בצורה נכונה, יש לפנות לבית המשפט במסגרת הגשת תביעה לפינוי השוכר.

האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה
האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה

 

לסיכום

במקרה שהשוכר לא מתפנה מהנכס בתום תקופת השכירות, המשכיר יכול להגיש לבית המשפט תביעה לפינוי השוכר. עם זאת, הליך פינוי שוכר יכול להיות מורכב ומסובך, ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין מקרקעין המתמחה בנושא. עורך דין מקרקעין מסחרי-עסקי יכול לספק ייעוץ משפטי מקצועי בנושאים כמו בדיקת תנאי הסכם השכירות, הכנת כתב תביעה לפינוי וייצוג המשכיר בבית המשפט.

אם הגעתם למצב שבו אתם שואלים את עצמכם האם מותר למשכיר לנתק חשמל או מים לשוכר שלא מתפנה, זה הרגע לפנות לשירותיו של עורך דין נדל"ן ומקרקעין המתמחה בנושא. עורך דין טוב יוכל לסייע לכם להבין את הזכויות שלכם וחובותיכם המשפטיות, ולגבש אסטרטגיה משפטית שתגדיל את הסיכויים שלכם לקבל פסק דין לטובתכם.

למידע נוסף בנושא זכויות משכירים ושוכרים – פנו כעת אל משרד עו"ד יוני לוי.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader