רכישת דירה יד שנייה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מספר הדירות החדשות שנבנות כל שנה אינו מספק לצורך מילוי הצרכים של כל הקונים הפוטנציאלים בשוק, כאשר נתון זה מוביל רבים לחפש דירות יד שנייה – שיכולות להיות זולות משמעותית מדירות חדשות. למרות היתרונות הרבים הגלומים ברכישה של דירה מיד שנייה, יש גם לא מעט סיכונים שכלולים בתהליך הרכישה, שחשוב מאוד להכיר ולהתכונן אליהם. במאמר זה תוכלו לקרוא כיצד רוכשים דירה יד שנייה

 

מהי דירה יד שנייה?

"דירת יד שנייה" הוא שם כולל לכל דירה שנמצאת בשוק הדיור ואיננה חדשה. דירות אלו יכולות להגיע במגוון איכויות וגילאים, כאשר הדבר המשותף לכולן הוא שהן נמצאות כבר בשימוש של אדם אחר (ה"יד הראשונה" של הדירה), ונמכרות על ידי שחקנים פרטיים בשוק (ולא על ידי חברות קבלן רשומות).

 

למה תהליך רכישת דירה מיד שנייה שונה מתהליך הרכישה של דירה חדשה?

בהתאם לשני הנתונים המאחדים של כלל הדירות יד שנייה, ישנם שני הבדלים משמעותיים עיקריים בינן לבין דירות מיד ראשונה, המתקשרים להיות המוכר שחקן לא מוכר ופרטי, ולהיות הדירה דירה שאיננה חדשה, ולכן כזאת שחשוב לברר את מצבה.

שני מאפיינים אלו מביאים איתם סיכונים ייחודיים לשוק הדירות יד שנייה – שמתבטאים בעיקר בכך שקיים סיכון משמעותי לטעות בזהות המוכר (טעות שיכולה לעלות לקונה מיליוני שקלים), וכן סיכון לפגמים הנדסיים בדירה (שיכולים גם הם לעלות הרבה מאוד כסף למוכר שלא בדק את המצב כשורה בטרם חתימה על החוזה).

אנו ממליצים לכל אדם פרטי המתקשר בחוזה לקניית נדל"ן לשכור לעצמו עורך דין רכישת דירה שיעזור לו להבין מה נכון לו לעשות.

 

למה חשוב לשים לב כשקונים דירה מיד שנייה?

בשל שני הסיכונים הללו, ישנם מספר דברים שחשוב מאוד לעשות בטרם שרוכשים דירה מיד שנייה, בכדי לצמצם ככל האפשר את ההסתברות להתממשות הסיכון:

1. ווידוא זהות בין המוכר לבין בעל הנכס:

אולי הדבר שהכי חשוב לעשות – ישנה תופעה לפיה רמאים מחפשים דירות ריקות (שבעליהן בחו"ל, למשל), תולים על הדירה שלט "למכירה" ומנסים למכור אותה למרבה במחיר. מצב זה מסוכן מאוד לקונה הפוטנציאלי – שלא יכול לקנות את הדירה ממי שאיננה בעלייה החוקיים, ולכן חשוף לכך שהוא ימצא את עצמו ללא כספו, וללא אפשרות ממשית לתבוע זכות בדירה.

 

2. ווידוא מצבה ההנדסי של הדירה:

חשוב מאוד לא לקנות "חתול בשק" כשקונים דירה. תשלחו שמאי לוודא את מצבה ההנדסי של הדירה, ולהעריך את מחירה בהתאם.

 

3. יצירה של חוזה קנייה המתאים לצרכי הצדדים:

בשל כך שחוזה הקנייה נחתם בין שני אנשים פרטיים (ולא בין חברה מוסדרת לבין אדם פרטי), יש גמישות רבה בתנאי החוזה, שנתונים לחלוטין לרצונותיהם של הצדדים לחוזה. גמישות זו היא טובה (כי היא מאפשרת לכם להתאים את החוזה לצרכיכם), אך גם מסוכנת – כי אנשים רבים לא כל כך יודעים מה צריך לכלול חוזה לרכישת דירה.

 

לסיכום

רכישה של דירת יד שנייה טומנת בתוכה יתרונות רבים אך גם סיכונים לא מעטים, אנחנו ממליצים לעשות את תהליך הרכישה בזהירות המתבקשת.

רכישת דירה יד שנייה
רכישת דירה יד שנייה

שאלות ותשובות:

אנו ממליצים לכל מי שמעוניין לקנות דירה לשכור לעצמו עורך דין. המלצה זו נובעת מכך שאנשים רבים קונים דירה אחת או שתיים במהלך חייהם – ולא יודעים על מה חשוב להסתכל ולמה חשוב לשים לב. בשוק שבו כל טעות יכולה לעלות עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים – עדיף לא להסתבך.

הדרך הכי פשוטה לברר מיהם בעלי הזכות על דירה מסוימת היא להסתכל ברישום הדירה בטאבו – הרישום המחייב של המדינה לגבי בעלות על קרקעות. הרישום בטאבו מספק כראיה בבית המשפט בפני עצמו.

חוזה רכישה של דירה חייב להיערך בכתב, אחרת הוא לא יהיה מחייב. קביעה זו מובילה לכך שאין דבר כזה "סיכומים בעל פה" בחוזה לרכישת דירה, וחשוב שהכול הכול יהיה רשום כדי ששום דבר לא יאבד.

הכי הכי חשוב – לוודא שאתם מדברים עם הבעלים הרשום. טעות בזיהוי המוכר היא הטעות הכי יקרה מכל הטעויות האפשריות – ויכולה לעלות לכם בסכום המלא אותו תשלמו על הדירה, ללא קבלת תמורה כלשהי.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader