רכישת דירה עם פינוי ארוך

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

לא כל מי שמוכר דירה מעוניין לפנות אותה מיד עם חתימת החוזה, כאשר יש כאלו עם נסיבות מיוחדות שמובילות לכך שהם לא מסוגלים או רוצים לפנות את הדירה לחודשים ארוכים. סיבות אלו יכולות להיות מגוונות ולכלול בתוכן מעבר מתקרב לחו"ל, המתנה לדירה שמתעכבת מקבלן ועוד, כשהמשותף לכלל המקרים הוא בקשה למכירת הדירה עם פינוי ארוך, תצורת חוזה מכירה מוקבלת.

 

מהי דירה עם פינוי ארוך?

דירה עם פינוי ארוך היא דירה שנרכשה על ידי הקונה זמן ניכר לפני תקופת הזמן שבה המוכר מתכוון לפנות את הדירה. תקופת זמן זו יוצרת מצב משפטי מיוחד בו מוכר הדירה ממשיך להתגורר בדירה, למרות שהיא כבר תקופה ארוכה לא בבעלותו.

מצב משפטי מיוחד זה דורש הסדרה והסכמה על מגוון אחריויות שמתחלקות בין המתגורר לבין הבעלים של הדירה, כדי להבין בצורה מדויקת למי משתייך כל דבר, ובעיקר בכדי למנוע כאבי ראש מבעל הדירה החדש – שכל אחריות שלא תוגדר אחרת בחוזה תיפול עליו ישירות כבעל הנכס. חשוב מאוד גם להגדיר מראש את מנגנון התשלום על התקופה הזאת, שהיא בעצם תקופה בה המוכר מתגורר בשכירות אצל קונה הדירה.

 

מהן הסכנות ברכישת דירה עם פינוי ארוך?

ישנן מספר סכנות ברכישת דירה עם פינוי ארוך, שמסתכמות בעיקר בכך שההסדר הזה מאריך משמעותית את זמן הכניסה לדירה, ומייצר מערכת יחסים מיוחדת ומוזרה בין בעל הדירה החדש לבעל הדירה הישן, שהם באותה העת קונה ומוכר יחד עם משכיר ושוכר, יחד עם דברים נוספים שאינם ברורים.

סכנות נפוצות שיכולות להתממש בתקופה זו כוללות בתוכן מצבים של אי תשלום של המוכר על תקופת המגורים שלו בדירה לאחר העברת הבעלות, מצבים בהם המוכר הולך לעולמו לפני העברת הדירה, מצבים בהם יש פגמים משמעותיים או שטחיים לדירה בזמן התקופה שבה המוכר מתגורר בה ועוד. עורך דין רכישת דירה טוב יוכל לספר לכם על עוד סיכונים מניסיונו המקצועי.

 

כיצד ניתן לבטח את עצמי מהסכנות הללו?

אחת הדרכים הכי טובה להתגונן מהסכנות שהוצגו לעיל היא לסכם באופן מובהק וברור בחוזה כיצד מתמודדים עם כל אחת מהסיטואציות שעולות, תוך ניסיון ל"קלוע" לכמה שיותר סיטואציות שבהן יש הסכמה ברורה ומוסדרת משפטית כיצד לנהוג.

סעיפים אלו יכולים לכלול בתוכם:

1. קביעה מוגדרת לגבי אופן התשלום: להחליט מראש – כמה שווה תקופת המגורים של המשכיר לפי תנאי השוק כיום? האם סכום זה ישתנה אם יהיה שינוי משמעותי בשוק? האם מפחיתים את שכר הדירה מראש מסכום התשלום למוכר או שבהמשך בתשלומים חודשיים?

2. לקבוע מראש מי אחראי לנזקים שגרתיים ומי לנזקים גדולים: כדאי לעשות הסכם דומה להסכמי שכירות – כל נזק שהוא תוצר של בלאי סביר יתוקן על ידי בעל הדירה החדש, כל נזק שאינו תוצר של בלאי סביר ישולם על ידי המוכר.

3. פריסת התשלומים בצורה שמשקפת את הצרכים של כל צד.

 

לסיכום

רכישת דירה לפינוי ארוך יכולה להיות רכישה רגילה ככל קניית דירה אחרת, אם לוקחים את אמצעי הביטוח המתאימים ומכניסים אותם לחוזה. מומלץ מאוד לקחת רגע ולהתייעץ עם עורך דין מקרקעין מנוסה בתחום שיוכל לספר לכם על כל הסיכונים האפשריים.

רכישת דירה עם פינוי ארוך
רכישת דירה עם פינוי ארוך

שאלות ותשובות:

באופן עקרוני אין סיבה שלא לרכוש דירה רק בגלל שהמוכר מעוניין בפינוי ארוך ולא בפינוי קצר. קביעה זו מבוססת על ההנחה לפיה מוסיפים לחוזה את תניות הסיכון הנדרשות.

אל תקנו דירה בפינוי ארוך ללא הסכמה על שיטת התשלום עבור התקופה וללא הסכמה בנוגע לחלוקת האחריות על נזקים לדירה. היעדר הסעיפים הללו מעלה סיכון משמעותי לכך שלא תקבלו את הכספים שמגיעים לכם, ותמצאו את עצמכם תקועים.

 

כמו בכל חוזה לממכר דירה, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין בזמן ניסוח החוזה, וזאת בעיקר בשל הסכומים העצומים שחוזים אלו מסדירים, סכומים ששווה לקבל לגביהם תעודת ביטוח משפטית.

 

חוזי דירות, בניגוד לחוזים אחרים, הם חוזים שתקפים אך ורק אם הם נערכים בכתב. קביעה זו תקפה לכלל חלקי החוזה, ותקפה במיוחד לתוספות שקשה להוכיח בבית משפט שהייתה לגביהן הסכמה. 

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader