ביטול ייפוי כוח מתמשך

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

לאחרונה, במסגרת תיקון לחוק הכשרות והאפוטרופסות (להלן: החוק), הכניס המחוקק כלי רב עוצמה לרשותו של אדם הרוצה לקבוע כיצד ייראו חייו, בזמן שבו הוא כבר לא יהיה מסוגל לנהל אותם בכוחות עצמו.

כדי להבטיח שכלי זה באמת יממש את רצונו של האדם, הכניס המחוקק גם מנגנון לביטולו. מנגנון זה, עבור ביטול ייפוי כוח מתמשך, הוא עיקרו של המאמר שלפניכם. 

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי, המאפשר לאדם כשיר משפטית לקבוע מי יהיה רשאי לקבל החלטות בשמו בזמן שהוא כבר לא יהיה כשיר משפטית, ולא יוכל לעשות זאת בעצמו. בעצם מדובר במעין מינוי אפוטרופוס, רק שבייפוי כוח מתמשך הממנה, ומי שקובע את אופן האפוטרופוסיות ואת היקפה הוא האדם עצמו, ולא בית המשפט. ייפוי כוח מתמשך יכול לכלול נושאים אישיים, רפואיים וכלכליים, והכול לפי החלטת הממנה.

 

ביטול ייפוי כוח מתמשך, איך עושים זאת?

ככלל, ייפוי כוח מתמשך תקף כל עוד הוא לא בוטל או פקע. הביטול או הפקיעה יכולים שיהיו על ידי הממנה, ויכולים שיהיו על ידי בית המשפט.

ביטול ייפוי כוח מתמשך
ביטול ייפוי כוח מתמשך

ביטול לפני כניסה לתוקף

לפני כניסתו של ייפוי הכוח לתוקף הממנה יכול לבטל את ייפוי הכוח, בכל עת שיחפוץ בכך. כל זאת בתנאי שזכות הביטול שלו לא הוגבלה בייפוי הכוח עצמו. במקרה בו הממנה בוחר לבטל את ייפוי הכוח עליו להודיע למיופה הכוח ולאפוטרופוס הכללי באמצעות טופס הודעה על ביטול.

ביטול לאחר כניסה לתוקף

לאחר כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח הממנה בדרך כלל חסר מסוגלות לבצע פעולות משפטיות בעצמו, ולכן הוא לא יוכל לבטל אותו. במקרה כזה ביטול ייפוי הכוח יכול להיעשות רק בידי בית משפט, שיעשה זאת אם ישתכנע שמיופה הכוח לא מפעיל את סמכויותיו כראוי.

 

מי יכול לבטל ייפוי כוח מתמשך?

כפי שהסברנו בסעיף הקודם – "איך מבטלים ייפוי כוח מתמשך?", הכוח לבטל ייפוי כוח מתמשך לפני כניסתו לתוקף נמצאת בידי הממנה, ואילו לאחר כניסתו לתוקף הכוח נמצא בידי בית המשפט.

חשוב להוסיף בעניין זה שאמנם הכוח לביטול ייפוי כוח תקף נמצא אך ורק בידי בית המשפט, אך בידי בעלי עניין אחרים הכוח להביא את הנושא בפני בית המשפט.

אם קרוביו של הממנה, שהם פעמים רבות "מיודעים" בייפוי הכוח ותפקידם לפקח על מיופה הכוח, חושבים שמיופה הכוח לא ממלא את תפקידו כראוי, בכוחם לפנות לבית המשפט ולנסות להוכיח את טענתם. אם יצליחו בכך הם יביאו לביטולו של ייפוי הכוח.

 

פקיעת תוקפו של ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך יכול לאבד מתוקפו בשתי דרכים: ביטול או פקיעה.
פקיעה של ייפוי כוח מתמשך יכולה שתקרה במספר דרכים:

דרך ראשונה: על ידי הממנה

הממנה יכול לקבוע מראש על גבי ייפוי הכוח המתמשך, תנאי או תאריך לפקיעתו. במקרה כזה יוכל הממנה לשלוט בסיומו של הסכם זה גם לאחר כניסתו לתוקף, בזמן שהוא כבר לא כשיר מבחינה משפטית.

דרך שנייה: על ידי מיופה הכוח

מיופה הכוח יכול לגרום לפקיעתו של ייפוי כוח מתמשך במספר דרכים. הראשונה בהן היא הודעה שהוא לא מעוניין לשמש כמיופה כוח. אם הודעה זאת ניתנת לפני הכניסה לתוקף היא צריכה להינתן לממנה, ואם הודעה זאת ניתנת לאחר הכניסה לתוקף היא צריכה להינתן לקרוביו של הממנה.

דרך נוספת להביא לפקיעתו של ייפוי הכוח על ידי מיופה הכוח היא על ידי פטירתו של מיופה הכוח או במקרה שמצבו מונע ממנו לשמש בתפקיד זה, למשל במקרה בו מונה לו אפוטרופוס או שנכנס לתוקף ייפוי כוח מתמשך בו הוא הממנה.

כדי למנוע פקיעתו של ייפוי כוח מתמשך באחת מן הנסיבות האלו, כדאי למנות יותר ממיופה כוח אחד או למנות מיופה כוח חליפי. במקרה כזה, גם אם מיופה הכוח לא יוכל או לא ירצה להמשיך בתפקידו ייפוי הכוח לא יפקע.

דרך שלישית: על ידי החוק

החוק גם הוא קובע נסיבות שבהן ייפוי הכוח המתמשך יאבד מתוקפו ויפקע. בין הנסיבות הללו ניתן למצוא: מקרה בו מיופה הכוח נבחר בשל היותו בעל מקצוע ורישיונו לעסוק במקצוע נשלל, או מקרה בו מיופה הכוח הוא בן/בת זוגו של הממנה והקשר הזוגי ביניהם פקע.

גם פה, כדי למנוע את פקיעתו של ייפוי הכוח באחת מן הנסיבות הללו כדאי למנות מראש מספר מיופי כוח או מיופה כוח חליפי. רוצים לדעת עוד? פנו לעורך דין יוני לוי, עורך דין מומחה לעניין ייפוי כוח מתמשך.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader