עורך דין הגנת הפרטיות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

עורך דין הגנת הפרטיות מתעסק בפרטיות שלנו, אחד הדברים הכי חשובים לנו כבני אדם. היכולת לבחור את מי לשתף, מתי, כמה ואיך בחיינו הפרטיים, היא קריטית לתחושת הביטחון שלנו ולהגדרתנו כבני אדם חופשיים.  המשפט הישראלי מכיר בזה ולכן הוא נותן לנו אפשרות להיאבק בפגיעה בפרטיות שלנו בדרכים שונות, אחת מהן היא חוק הגנת הפרטיות.

 

התנאים להגשת תביעת הגנת פרטיות

תביעות הגנת פרטיות דומות בדברים רבים לתביעת לשון הרע. למעשה, פעמים רבות הן יהיו כרוכות אחת בשנייה. אך למרות הדמיון, תנאי הגשת תביעה להגנת הפרטיות קצת שונים משל תביעת לשון הרע. 

 

מבחן ראשון: האם הייתה פגיעה בפרטיות?

בניגוד לתביעת לשון הרע בתביעת הגנת הפרטיות ברוב המקרים אין צורך בפרסום. כל הפוגע בפרטיותו של אדם ללא הסכמה עלול למצוא את עצמו מועמד לדין פלילי או אזרחי.

 

מבחן שני: האם מדובר בפגיעה שאינה מותרת?

כל הנאמר בסעיף הקודם נכון בהנחה שלא מדובר באחת הפגיעות המותרות שמפורטות בס' 13 לחוק לשון הרע בהן: פרסום בישיבת ממשלה, פרסום של מבקר המדינה, פרסום על ידי שופט וכו'.

 

מהי פגיעה בפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מונה 11 פעולות שונות שנחשבות לפגיעה בפרטיות, לדוגמה: בילוש או התחקות אחרי אדם העלולים להטרידו, האזנה האסורה על פי חוק, צילום אדם כשהוא ברשות היחיד, פרסום תצלומו של אדם כשהוא לא ברשות היחיד ברבים, בנסיבות בהן הוא עלול להשפילו או לבזותו ועוד.

מדובר ברשימה סגורה, כלומר התנהגות שאינה כלולה באחד המקרים המפורטים בחוק לא תחשב לפגיעה בפרטיות.

פגיעה בפרטיות – האפשרויות המשפטיות

בדומה לתביעת לשון הרע גם כאן ניתן לבחור בשני מסלולים שונים. הראשון הוא מסלול של הגשת קובלנה פלילית, והשני הוא מסלול של הגשת תביעה אזרחית. חשוב לציין ששני המסלולים אינם סותרים זה את זה וניתן לקיימם במקביל, אך יהיה ניתן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק רק באחד מהם.

 

המסלול הפלילי

פגיעה בפרטיות היא אחת מהעבירות הפליליות הבודדות שניתן להגיש בדרך של קובלנה. כלומר, האדם הנפגע הוא שמחליט בעצמו האם להעמיד לדין את הפוגע והוא התובע במשפט. זאת בניגוד להליך פלילי רגיל בו זהו תפקידה של המדינה באמצעות הפרקליטות.

עונשה של עבירה זאת יכול להגיע עד חמש שנות מאסר, ובית המשפט רשאי גם לפסוק פיצויים עד סכום של 50,000 ש"ח, או 100,000 ש"ח, אם מוכח במהלך המשפט שהפגיעה בפרטיות נעשתה בכוונה לפגוע.

הקושי המשמעותי שמלווה למשפט פלילי הוא נטל ההוכחה. בדומה לכל עבירה פלילית, התובע יצטרך להוכיח את אשמתו של הנאשם מעל לכל ספק סביר, דבר שהוא לא פשוט בנסיבות מסוימות.

 

המסלול האזרחי

גם בתוך המסלול האזרחי יש בחירה בין מסלול הכולל הוכחת נזק ובין מסלול ללא הוכחת נזק. במסלול ללא הוכחת נזק תקרת הפיצוי תהיה זהה לזו של ההליך הפלילי.

במסלול הכולל הוכחת נזק הפיצוי יכול להגיע לסכומים גבוהים בהרבה. למרות שיש בו תקרת פיצוי, המסלול שכולל פיצויים ללא הוכחת נזק יכול להיות טוב יותר במקרים רבים, למשל במקרים בהם קשה מאוד להוכיח את הנזק שנגרם, או במקרים בהם כלל לא ברור אם אכן יש נזק.

נטל התביעה במשפט אזרחי על עוולת פגיעה בפרטיות הוא, בדומה לכל משפט אזרחי, ברמה של מאזן הסתברויות. כלומר, התובע יצטרך לשכנע את בית המשפט שהראיות נוטות לטובת עמדתו, אפילו במעט.

 

החשיבות בליווי עורך דין בתביעת הגנת הפרטיות

אין ספק שפגיעה בפרטיות היא אחת הפגיעות החמורות באדם. כמו כן, אין ספק שלאדם שנפגעה פרטיותו מגיע פיצוי על כך. אין ספק גם שמבחינה חברתית היינו רוצים שהפוגע ייענש, בין בדרך של תשלום לנפגע ובין בדרך של מאסר. עם זאת, פעולה ללא מחשבה וללא שיקול ודעת עלולה לגרום להחמצה של שתי המטרות הללו.

הגשת תביעת הגנת פרטיות היא דבר מורכב, יש בה מסלולים מגוונים ובחירות שצריכות להיעשות מתוך ידע, שיקול דעת וניסיון. אם אתם באמת רוצים לקבל את המגיע לכם אל תנסו לעשות זאת לבד. פנו לעורך דין בעל ניסיון ומומחיות בתחום שילווה אתכם כבר מהשלב הראשוני ביותר שהוא ההחלטה אם להגיש תביעה או קובלנה, החלטה שבמקרה הזה יכולה לחרוץ את גורל התיק שלכם.

 

לייעוץ בנושא תביעות הגנת הפרטיות ובנושאים נוספים פנו לעורך דין יוני לוי.

 

עורך דין הגנת הפרטיות
עורך דין הגנת הפרטיות

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader