צווי הריסה ואיך להימנע מהם

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

צווי הריסה הם מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטות רשויות מקומיות כלפי תושביהן. צו כזה ניתן במסגרת לוח זמנים צפוף ולאחר שהוא ניתן יש לפעול כנגדו במהירות על מנת למנוע את הוצאתו אל הפועל בזמן. צו הריסה מנהלי לרוב ניתן על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית במקרים של בנייה ללא היתר או בחריגה מההיתר שניתן. על צווי הריסה ואיך להימנע מהם במאמר שלפניכם.

 

פעולות שכיחות

כאשר מדובר על צווי הריסה ואיך להימנע מהם ישנם מספר דברים שחשוב להבין. חוק התכנון והבניה מטיל אחריות פלילית על ביצוע עבירות בנייה, כך שביצוע עבודות ללא היתר בנייה או בניגוד לתנאי ההיתר עשויות להיות עבירה פלילית ולהוביל מלבד להליך הפלילי גם להוצאת צו הריסה. פעולות שכיחות המהוות עבירות על חוק התכנון והבנייה ואשר חשופים להוצאת צו הריסה ניתן לציין, סגירת מרפסת, התקנת גג מעל חניה, סגירת חניה ובניית פרגולה.

 

אישור נדרש

על מנת להימנע מקבלת צו הריסה חשוב לקבל היתר כדין לכל שינוי פנימי או חיצוני בנכסי מקרקעין. אין לפצל דירה או להפוך שטח שיועד למחסן בהתאם לתוכנית הבנייה ללא הליך סדור כדין.​ גם התקנת ג'קוזי בשטחי הגג או הגינה והתקנת בריכה ללא אישור ממוסדות התכנון לביצוע העבודות הינה אסורה ומניעת הצו לאחר ביצוע העבודות אפשרי בהתאם לסוג והיקף השינויים.

 

היתר בניה בדיעבד

חריגת בניה יכולה במקרים רבים להתקיים ללא מפריע כל עוד לא דווח עליה לרשויות ואף אחד לא זיהה אותה ככזאת. ניתן להתייעץ עם עו"ד מקרקעין כיצד לקבל אישור פטור מהיתר בניה גם בדיעבד או לחילופין להיכנס לתהליך של הגשת בקשה להיתר בניה על העבודה שכבר בוצעה. הלכים אלו מורכבים במיוחד כאשר מדובר בחריגות בניה אשר כוללות פגיעה במרחב הציבורי.

 

הכשרה בדיעבד

בכל הנוגע לנושא של צווי הריסה ואיך להימנע מהם ישנם מצבים בהם ניתן להכשיר חריגות עבר, במיוחד כאשר מדובר בחריגות קלות. ניתן לבקש היתר בניה בדיעבד מהוועדה המקומית לתכנון ובניה ובסמכות הוועדה לתת היתר זמני של שנה לכל היותר או לחילופין לתת היתר ללא הגבלת זמן תחת התניה של ביצוע שינויים מוגדרים במבנה על מנת שההיתר ייכנס לתוקף.

בשיקוליה, לוקחת הוועדה בחשבון שורה של פרמטרים אך אחד החשובים בהם הוא אי הפרעה לשכנים. חריגת בניה שגם סובלת מתלונות מצד שכנים, קיימת סבירות נמוכה שתזכה להכשרה בדיעבד.

 

סיכום צווי הריסה ואיך להימנע מהם

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בנושא של צווי הריסה ואיך להימנע מהם בהרחבה. לעיתים ניתן להסדיר את העניין ברמה הרגולטורית עוד לפני שעוברים לזירה המשפטית. לשם כך יש לפנות לגורם מקצועי המתמחה בהוצאת היתרי בניה והכשרת היתרי בנייה בדיעבד כאשר הדבר אפשרי. במידה והדבר אינו אפשרי חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום כיצד להתמודד עם הדבר.

צווי הריסה ואיך להימנע מהם
צווי הריסה ואיך להימנע מהם

שאלות ותשובות:

חוק התכנון מחייב הוצאת היתר על מגוון רחב של עבודות בתוך הנכס ומחוצה לו לרבות בגינה, במחסן, בגג, במרתף וכדומה. כל פיצול של דירה והגדלת מספר יחידות הדיור מצריך הכנת תב"ע חדשה וכך גם  שינוי באופן השימוש במחסן ובחנייה  כל בנייה נוספת בניגוד להיתר והוספת שטח בנוי, לרבות סגירת מרפסת מחייב הגשת בקשה מתאימה.

בהתאם לחוק התכנון ישנן מספר עילות מצומצם שבגינן ניתן לבטל צו הריסה מנהלי. יש להוכיח בבקשת הביטול שהבנייה או השימוש נעשה בהתאם לדין.  לחילופין יש להוכיח כי בעת הוצאת הצו לא התקיימו הדרישות הנדרשות בהתאם לדין או שנפל פגם חמור בהוצאת הצו על ידי הרשות המקומית למשל, פעולה בחוסר סמכות או בניגוד עניינים.

ניתן לערער על צו הריסה לבית המשפט המוסמך לדון בנושא בהתאם לנותן הצו הספציפי. כאשר מדובר בבעל תפקיד הקשור לוועדה מקומית, יש לפנות לבית משפט לעניינים מקומיים. כאשר הצו ניתן על ידי בעל תפקיד ארצי או אזורי, את הערעור יש להגיש לבית משפט השלום שבתחום השיפוט שלו ניתן הצו.

חריגת בניה מותרת הינה חריגה אשר התקבל בעבורה היתר מיוחד. חשוב להבין  כי לא לכל חריגה יינתן תוקף בדיעבד ומתן התוקף תלוי בסוג החריגה ובנסיבותיה. חריגה מותרת עשויה להיות מוגבלת מראש אך ישנן חריגות שאינן מוגבלות במסגרת של פרק זמן מסוים. היתר חריגה חייב להיות חתום ומאושר על ידי  הוועדה המקומיות ולכלול תרשים של המגרש או את החלקה של הנכס.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader