עורך דין לשון הרע ברחובות

כאשר אנו מדברים על תביעת לשון הרע לרוב האנשים ברור מי הם הצדדים לתביעה – התובע הוא הנפגע והנתבע הוא הפוגע, האדם שפרסם את הדברים. אך האמת כרגיל, היא קצת יותר מורכבת. אז את מי ניתן לתבוע בתביעת לשון הרע ובאילו תנאים? כיצד עורך דין לשון הרע ברחובות ובכלל קשור לכך? על כל זאת במאמר שלפניכם.

 

תביעת לשון הרע

לפני ההתעמקות בשאלת הנתבעים הפוטנציאליים בתביעת לשון הרע, הן אזרחית והן פלילית, יש להקדים הקדמה קצרה בדבר מהותה של תביעת לשון הרע.

תביעת לשון הרע מוגשת על ידי הנפגע כנגד הפוגע, האדם או הגוף שפרסם את הדברים, כאשר חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק איסור לשון הרע), מגדיר לשון הרע כדבר שעשוי לבזות, להשפיל או לפגוע במשלח ידו של אדם.

על מנת שהדבר ייחשב לפרסום צריכים דברי הלשון הרע להגיע לאוזניו של אדם אחד נוסף על הנפגע, ובמקרה של תביעת לשון הרע פלילית – לשני אנשים נוספים.

כאשר מדובר על תביעה פלילית ישנו גם צורך בכוונה, כלומר שפרסומם של הדברים נעשה בכוונה לפגוע בתובע.

 

את מי ניתן לתבוע?

כאמור לעיל, מעבר לפוגע עצמו, האדם שפרסם את הדברים, מעמיד חוק איסור לשון הרע אפשרויות נוספות בנוגע לזהותו של התובע. האפשרויות הללו חשובות מכיוון שהן מעניקות לנפגע "כיס עמוק" ממנו ניתן לדרוש פיצויים.

כאשר הפרסום נעשה על ידי אדם פרטי, שאין גוף כלכלי חזק העומד מאחוריו, יש חשש שמא הוא לא יוכל לעמוד בתשלומי פיצויים כבדים. לעומת זאת, כאשר אחד מהנתבעים הוא גוף כלכלי חזק החשש הזה פחות משמעותי, דבר שכשלעצמו עשוי להוביל את בית המשפט לפסוק פיצויים גבוהים יותר.

אם כן, נפרט להלן את האפשרויות השונות שמעמיד החוק בדבר זהותם של הנתבעים:

אפשרות ראשונה: המפרסם

האפשרות הראשונה היא הברורה מכולן, מי שפרסם את דברי הלשון הרע. ובכל זאת חשוב לדעת כי אין זה משנה האם מדובר באדם פרטי או שמא מדובר בתאגיד, כולם חבים באחריות הן פלילית והן נזיקית לגבי הפרסום.

 

אפשרות שנייה: אמצעי התקשורת

כאשר פרסומם של דברי הלשון הרע נעשה על גבי אמצעי תקשורת כזה או אחר יישא גם האחראי על אמצעי התקשורת באחריות אזרחית. עם זאת, לא ניתן לחייבו באחריות פלילית.

בנוסף על כך יישאו באחריות, הן אזרחית והן פלילית, עורך אמצעי התקשורת והאדם שהחליט בפועל על פרסומם של הדברים, כאשר כמובן לרוב יהיה מדובר בעורך עצמו.

האפשרות לצרף לתביעה את כלי התקשורת עצמו היא משמעותית, שכן כפי שהוסבר לעיל, מדובר לרוב בגוף כלכלי חזק בעל "כיס עמוק" משמעותי.

 

אפשרות שלישית: המדפיס והמפיץ

כאשר דבר הלשון הרע פורסם בדרך של דפוס ניתן לחייב באחריות, הן פלילית והן אזרחית, גם את המדפיס וגם את המפיץ או המוכר של הדפוס. יש לשים לב כי כלל זה אינו חל על הדפסת עיתונים, שעליהם חלה כבר האפשרות השנייה שהוזכרה לעיל.

עם זאת, חשוב לדעת כי לא ניתן לחייב את המדפיס או המפיץ באחריות אלא אם ידעו, או שהיו חייבים לדעת, שהפרסום מכיל דברי לשון הרע.

מדובר בעצם במעין מקבילה של הכלל השני שהוזכר, בדבר אחריותו של אמצעי התקשורת, רק הפעם כנגד דברי לשון הרע שמפורסמים בספרים או בחוברות.

גם פה כמובן המדפיס והמפיץ עשויים בהחלט להיות גוף כלכלי חזק, כמו למשל הוצאת ידיעות ספרים, ובצירופם לתביעה גדלים סיכוייו של התובע לקבלת סעד משמעותי.

 

תפקידו של עורך דין לשון הרע ברחובות ובכלל

במסגרתו של מאמר זה סיפקנו לכם הצצה קטנה לעוד אחד מהתפקידים הקטנים, אך החשובים, של עורך דין לשון הרע המלווה תביעת לשון הרע.

הבחירה בנתבעים הנכונים עשויה להיראות למי שלא מגיע מהתחום כקנטרנית וחסרת משמעות, אך למעשה יש בה את הפוטנציאל להכריע את הצלחת התביעה כולה.

על מנת לבצע בחירה נכונה בהקשר הזה, וכמובן גם בצמתי בחירה נוספים הקיימים בכל תביעת לשון הרע, יש צורך בבקיאות משמעותית בכל היבטיהם של דיני לשון הרע, על החוק והפסיקה הקשורים בהם.

בנוסף לכך ישנו צורך בניסיון משמעותי בניהולן של תביעות כאלו, שכן לעיתים יש פער מסוים בין מה שנלמד ומה שכתוב בספרים לצורה בה המציאות מתנהלת בפועל.

את כל אלו יכול להציע רק עורך דין מומחה לדיני לשון הרע, אז אל תתפתו לבחור אחרת או לנסות לנהל את התביעה בעצמכם, אתם עשויים לגלות שזהו החיסכון הלא נכון במקום הלא נכון.

מחפשים עורך דין לשון הרע ברחובות? פנו לעורך דין יוני לוי, עו"ד מומחה בדיני לשון הרע.

 

עורך דין לשון הרע ברחובות
עורך דין לשון הרע ברחובות

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader