קניית דירה עם רטיבות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

הלכתם למתווך, הסתכלתם ובחנתם, הוצאתם משכנתא ועשיתם כמעט הכול כדי להגיע לרגע המרגש הזה – בעלות על דירה שהיא לגמרי שלכם. רגע זה יכול להיות רגע מאכזב מאוד עבור חלק מהקונים, שיכולים לגלות בהפתעה שהדירה שהם קנו על הנייר אינה מותאמת לדירה שהם קנו בשטח – בעיקר בפגמים וליקויים נסתרים. אחד מהליקויים הנפוצים הללו הוא רטיבות, בה יעסוק מאמר זה.

 

מהם המקרים הרלוונטיים למאמר זה?

ישנם מספר סוגים של מקרים בהם התרחשה קנייה של דירה עם רטיבות – מקרים שבהם הרטיבות הייתה ידועה למוכר אבל לא לקונים, מקרים בהם שני הצדדים לא ידעו כלל על הרטיבות ומקרים בהם שני הצדדים ידעו על הרטיבות מראש, אך החליטו להתקשר בחוזה למרות הבעיה בדירה (לרוב במחיר מותאם למחיר הדירה בפועל עם הליקוי).

מצבים אלו אינם דומים זה לזה מבחינה משפטית, כאשר ליווי של עורך דין קניית דירה במהלך תהליך הרכישה מבעוד מועד יכול לעזור בהבנת המצב המשפטי בטרם כניסה לחוזה מכירה.

מאמר זה יתמקד במקרים בהם לא הייתה ידיעה של הדיירים על הרטיבות – שהם מקרים בהם עולה שאלה לגבי רמת הידיעה של בעל הדירה והאפשרות לתבוע ממנו פיצויים בסכום עלות התיקונים / הפער בין שווי הדירה כפי ששולמה לבין ערכה בפועל.

 

האם ניתן להגיש תביעה לאחר קניית דירה עם רטיבות?

כפי שנכתב לעיל, ישנם שלושה מקרים של קניית דירה עם רטיבות. מאמר זה יתמקד בשני המקרים שבהם הקונה לא ידע על הרטיבות מבעוד מועד – שהם המקרים בהם ניתן להגיש תביעה. נדירים המקרים שבהם יש יסוד משפטי לתביעה על רטיבות כאשר הקונים ידעו על כך מראש, וזאת משום שמדובר בפגם שהיה מוסכם ומקובל על הצדדים בעת עריכת החוזה.

 

על פי אלו סעיפים ניתן לתבוע?

במקרה שבו בעל הדירה ידע על הרטיבות והקונים לא: מצב זה מעיר את אחד העקרונות הוותיקים והחזקים של חוק החוזים – עיקרון תום הלב, שקובע שכל חוזה צריך להיערך "בתום לב ובדרך מקובלת" – כאשר חובה זו כוללת בתוכה חובת גילוי מסוימת כלפי הצדדים, שצריכים להתנהל ביושר ובהוגנות מסוימים אחד כלפי השני בכדי לוודא שהחוזה אכן נערך ברצון חופשי ומודע.

במקרה שבו גם בעל הדירה לא ידע על הרטיבות: אם גם בעל הדירה לא ידע על הרטיבות מצבם המשפטים של התובעים פחות טוב אבל עדיין בעל תקווה – אפשר לתבוע את מוכר הדירה ולטעון שקניית הדירה הייתה מבוססת על טעות משותפת באשר לערך הדירה.

 

לסיכום

אם קניתן דירה חדשה ויש בה רטיבות – כדאי לברר את זכויותיכן המשפטיות.

קניית דירה עם רטיבות
קניית דירה עם רטיבות

שאלות ותשובות:

כפי שנכתב לעיל, אם ידעתם מראש על הרטיבות, קשה להאמין שתהיה לכם טענה משפטית. למרות זאת – אם ידעתם על רטיבות פחות חמורה מזו שהתגלתה בפועל – ישנה אפשרות לתביעה על ההפרש.

 

קניית דירה עם רטיבות יכולה להוות עילה לתביעה אם קיומה של הרטיבות פוגע ביסודות החוזה – לפיהן שהוא מבוצע מרצון חופשי תוך וודאות באשר לפרטי הממכר ותנאי המכר. 

אם נסיבות הקנייה שלכם מעלות חשש שכזה – ייתכן שכדאי להתייעץ עם עורך דין בכדי להבין את מצבכם המשפטי לעומק. פגישת ייעוץ שכזו מאוד משתלמת כלכלית בשל העובדה שמדובר במאות שקלים שיכולים לייצר לכם סכומים משמעותיים מאוד (הכוללים בתוכם החזרים על הוצאות משפט).

סכום הפיצוי בדיני החוזים תלוי פעמים רבות באופן ישיר לסכום הנזק שנגרם לצד לחוזה. משמעות קביעה זו במקרים של קניית דירה עם רטיבות היא שסכום הפיצוי קשור בעיקר לחומרת הרטיבות – כאשר הפיצוי יהיה בדרך כלל סכום הכסף שנדרש לתיקון הנזקים שנגרמו.

בכל אחד מהמצבים השונים שהוצגו יהיה מנגנון פיצוי אחר לקונים. אם בעל הדירה ידע על הרטיבות דבר זה יכול להוות עילה אפילו לביטול החוזה – והשבת המצב לקדמותו. אפשרות זו קיימת גם במצב של טעות משותפת, כאשר ברוב הפעמים נהוג "להחזיר את האדם למצב בו היה אלמלא הטעות / הטעיה – כאשר השבה זו יכולה להיות השבה בעין (החזרת המצב למצב הקודם), או השבה בכסף (מתן פיצוי כלכלי שיחזיר את הקונה למצב בו היה אם היה קונה דירה רגילה).

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader