עורך דין כונס נכסים

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

הרבה מאוד פעמים אנו שומעים או קוראים בעיתון על הצעות לרכישה של נכסים שונים, החל מדירות וכלה ברכבים, מכונס נכסים. אנו שומעים את צמד המילים כונס נכסים בחדשות, בהכרעות משפטיות ובפסקי דין. למרות שמדובר על ביטוי נפוץ יחסית שאנו שומעים בתדירות גבוהה, לא תמיד ברור לנו בדיוק מהי המשמעות של צמד המילים הזה ומה בדיוק כונס נכסים עושה.

אם לא ברור לכם לחלוטין מהו כונס נכסים, או שהציעו לכם עסקה מסוימת שכולל רכישת דירה או רכב מכונס נכסים, המאמר הזה מיועד בדיוק בשבילכם. הכנו כאן עבורכם מדריך מפורט וברור הכולל הסבר מלא על כונס הנכסים, על הסמכות החוקית שלו, על התפקידים שלו, מי ממנה את כונס הנכסים, מתי הוא מסיים את תפקידו, וכל שאר הפרטים שאתם צריכים לדעת.

 

מה זה כונס נכסים?

כונס נכסים הוא למעשה עורך דין, שממונה על ידי בית המשפט או על ידי ההוצאה לפועל על מנת לשלוט בנכס של אדם אחר. כמובן שכונס נכסים לא ממונה סתם כך, אלא אך ורק במצבים מסוימים שהוגדרו מראש על פי חוק.

מטרתו של כונס הנכסים היא למכור את הנכס עבור הבעלים המקוריים שלו, וכך להכניס כסף שיוכל לסייע בפריעת החובות של בעל הנכס המקורי. כונס נכסים יכול לקבל את האחריות על הנכס אך ורק אם הוא בבעלותו המלאה של בעל החוב, וכאשר אין שום סכסוך או ספק הקשורים לבעלות על הנכס. כונס נכסים אחראי אך ורק על נכס אחד של בעל החוב.

 

מתי ממנים כונס נכסים?

ישנם כמה מצבים שבהם בית המשפט או ההוצאה לפועל יכולים למנות כונס נכסים לנכסיו של אדם מסוים או של חברה כלשהי. באופן כללי מדובר על מצבים בהם לבעל החוב יש נכסים ברשותו כמו דירות, כלי רכב ועוד, אך רשם ההוצאה לפועל מאמין מסיבותיו שלו שיש צורך שגורם חיצוני ינהל את הנכס. מי שממנה את כונס הנכסים הוא רשם ההוצאה לפועל. בין המצבים השונים ניתן לציין:

  1. פשיטת רגל – כאשר יש לאדם חובות כבדים שהוא לא מצליח לפרוע אותם הוא יכול להתחיל הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון. לאחר שהאדם מגיש את בקשתו לבית המשפט, בית המשפט ממנה עורך דין כונס הנכסים שיבדוק את מצבו הכלכלי של בעל החוב ויתחיל לפעול למען צמצום ופריעת החובות.
  2. איחוד תיקי הוצאה לפועל – כאשר יש בעל חוב עם כמה תיקי חוב להוצאה לפועל, הוא יכול לפנות בבקשה לאחד את כלל התיקים לתיק אחד. איחוד התיקים מסייע לבעל החוב מכיוון שהוא מאפשר לו לפרוע את כלל החובות שלו במסגרת אחת ובהליך אחד. כאשר יש צורך בכך, חלק מתהליך איחוד התיקים כולל גם מינוי של עורך דין כונס נכסים שיפעל לפריעת החובות.
  3. פירוק חברה – במצב שבו חברה מגיעה למצב שהיא מפסיקה להתקיים ושאין לה עוד יכולת לפרוע את החובות שלה, היא יכולה להגיש בקשת פירוק חברה לבית המשפט. גם בעלי החוב של החברה יכולים לבקש מבית המשפט לפרק את החברה במצב שבו היא לא מצליחה לפרוע את החובות שלה ולתפקד באופן שגרתי. כאשר ישנה החלטה לפרק את החברה בית המשפט ממנה עורך דין כונס נכסים שמייצג את החברה מול בעלי החוב השונים.
מתי ממנים כונס נכסים
מתי ממנים כונס נכסים

מהו התפקיד של כונס נכסים?

לאחר שהוא מקבל את המינוי מבית המשפט או מההוצאה לפועל, כונס הנכסים צריך לבחון היטב את הזכויות על הנכס הרלוונטי של האדם או החברה שאת נכסיהם הוא כונס. לאחר ריכוז כל המידע והנתונים, כונס הנכסים מתחיל לבצע פעולות שונות בשמו של הבעלים המקורי כדי לפרוע את החובות ככל שאפשר. על פי החוק, לכונס הנכסים יש אפשרות לבצע כל פעולה נצרכת בנכס כולל מכירה וניהול.

לבעלים המקורי של הנכס אסור בשום פנים ואופן להפריע לכונס הנכסים למלא את תפקידו, ומוטלת עליו חובה חוקית להעביר לכונס הנכסים את כל המסמכים והמידע שרלוונטיים לעבודתו של כונס הנכסים. בנוסף, אם כונס הנכסים דורש מבעל הנכס לבצע פעולות מסוימות כדי לקדם ולזרז את תהליך ההוצאה לפועל, בעל הנכס חייב להישמע לדרישות של כונס הנכסים ואסור לו להפריע לכונס הנכסים.

חשוב לזכור שכונס הנכסים צריך לנהל את הנכס בצורה הטובה ביותר, כך שניתן יהיה להפיק ממנו את המירב, ולפרוע כמה שיותר מן החובות של בעל הנכס. עם זאת, כונס הנכסים ממונה מטעם המדינה ולא מטעם הנושים, והוא מחויב אך ורק להחלטות ולדרישות של הרשויות הרלוונטיות.

איך מתבצע תהליך כינוס הנכסים?

תהליך של כינוס נכסים מורכב מ- 5 שלבים:

  1. השלב הראשון הוא פרסום הנכסים הרלוונטיים העומדים למכירה באמצעים שונים (עיתונות או רשת האינטרנט). ההצעה צריכה לכלול פרטים שונים, כמו: זמן אחרון להגשת הצעת מחיר על הנכס, זמני הצגת הנכס ועוד.
  2. השלב השני הוא הצגה מרוכזת של הנכס לכל מי שהביע התעניינות ברכישת הנכס.
  3. השלב השלישי הוא הגשת ההצעות להתמודדות במכרז על הנכס. כדי להגיש הצעה להתמודדות במכרז צריך לקבל את הטופס הרלוונטי מכונס הנכסים לפני התאריך שבו נסגרת קבלת ההצעות. ברוב הפעמים לצד ההצעות מצורפים גם ערבות בנקאית, הערכת מחיר של שמאי וחוזה מכר.
  4. השלב הרביעי הוא התמחרות, למעשה מדובר על מכירה פומבית שבה משתתפים כל מגישי ההצעות.
  5. השלב החמישי הוא אישור המכירה. בשלב הזה בעל הנכס מקבל את האפשרות לרכוש אותו עבור מחיר השווה לסכום הגבוה ביותר שהוצע על הנכס עד כה. אם בעל הנכס המקורי לא רוכש את הנכס, ראש ההוצאה לפועל צריך לאשר את העסקה לבעל ההצעה הגבוהה ביותר שזוכה בנכס.
איך מתבצע תהליך כינוס הנכסים
איך מתבצע תהליך כינוס הנכסים

מתי כונס נכסים מסיים את עבודתו?

כונס נכסים מסיים את עבודתו באחד מן המצבים הבאים:

  1. כאשר כונס הנכסים מתפטר. התפטרות של כונס נכסים חייבת לקבל אישור מרשם הוצאה לפועל.
  2. כאשר כונס הנכסים מפוטר מסיבות שונות. החלטה על פיטוריו של כונס נכסים מתקבלת על ידי רשם ההוצאה לפועל.
  3. כאשר רשם ההוצאה לפועל הגיע להחלטה שעבודתו של כונס הנכסים אינה נחותה עוד.

עורך דין כונס נכסים

עולם כינוס הנכסים הוא עולם רחב מאוד. אם אתם זקוקים לשירותיו של כונס נכסים על מנת לקבל בחזרה את הכסף שלכם מבעל החוב, אנו ממליצים לכם בחום לא להתפשר, ולהיעזר בשירותיו של עורך דין העוסק בהוצאה לפועל ובכינוס נכסים ובעל ניסיון בתחום. לא פעם מדובר על תהליכים סבוכים ומורכבים שכוללים בירוקרטיה רבה והתמודדות מול שלל גופים ממשלתיים.

כפי שהבנתם מהמאמר, ניהול של הליך הוצאה לפועל דורש ידע וניסיון רבים, כזה שרק לעורכי דין מיומנים שעוסקים בתחום יש. לא כדאי לנסות לקצר תהליכים או להתמודד מול האתגר הזה בכוחות עצמכם. עדיף לשלם עוד כמה שקלים לאיש מקצוע מנוסה ומיומן ולהפוך את התהליך למהיר יותר וקל יותר מבחינתכם, ולחסוך הרבה מאוד זמן, מאמץ, וכאב ראש.

על פי החוק כונס נכסים יכול לתפוס כל אחד מנכסיו של בעל החוב כדי לנסות לפרוע כמה שיותר מן החובות שלו. עם זאת, ישנם כמה סוגי נכסים שהוגדר בחוק שאותם אי אפשר לכנוס ולקחת לבעל החוב. נסכים אלו כוללים תשמישי קדושה, כלים המשמשים למחייה יום יומית, ואף כספי פנסיה.

על פי החוק כינוס נכסים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך של חדלות פירעון, ולכן ברגע שהוכרזה חדלות פירעון אי אפשר לבטל את כינוס הנכסים. עם זאת, אם בעל החוב טוען שאין לכנוס נכס מסוים הוא יכול לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה מתאימה.

כל אדם יכול לרכוש נכס כלשהו מכונס הנכסים. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר על תהליך רכישה ארוך כפי שהוסבר במאמר, ולא על עסקה מיידית שניתן לסגור תוך זמן קצר, כך שאם אתם מחפשים לסגור עסקה במהירות קניית נכס מכונס נכסים פחות תתאים לכם.

למעשה מדובר על רכישת הנכס הבטוחה ביותר, מכיוון שכונס נכסים הוא עורך דין המתמצא היטב בכל החוקים הרלוונטיים ומהווה נציג של בית המשפט. רוכש הנכס נהנה מהגנה על פי חוק והוא מקבל אותו ללא חובות או שעבוד.

 

עורך דין כונס נכסים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader