מהו כינוס נכסים

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

כל אחד מאיתנו שמע לפחות כמה פעמים בחיים את המושגים: כונס נכסים, כינוס נכסים או משהו דומה. הרבה פעמים אנו גם רואים בעיתון של שבת מודעות המכריזות על מכירה של נכסים מכונס נכסים או על הזמנה לבוא ולראות רכבים מכונס נכסים. אם גם לכם לא ברור בדיוק מהו כינוס נכסים, המאמר הזה מיועד ממש בשבילכם. הכנו כאן עבורכם מדריך מפורט וברור שיסביר לכם בצורה הטובה ביותר מהו כינוס נכסים.

 

מהו כינוס נכסים

כינוס נכסים הוא בעצם תהליך משפטי שבו תופסים את השליטה בנכס, כדי שיהיה אפשר למכור אותו. לרוב התהליך נפתח כאשר יש אדם שחייב כסף רב ולא מסוגל לפרוע את החוב שלו.

במצבים מסוימים ועל פי החלטת בית משפט, בעל החוב רשאי בתיווך של עורך דין כונס נכסים למכור נכסים של בעל החוב (כמו דירה או רכב) שיכול להיות אדם פרטי, חברה, או קבוצה של כמה אנשים, על מנת לממש את ערכו הכלכלי של הנכס וכך לפרוע חלק מהחוב או את כל החוב. לרוב כינוס הנכסים מתבצע על נכסים ששועבדו לטובת החוב. על פי החוק, מי שיכול למנות עורך דין לכונס נכסים במדינת ישראל הוא רשם הוצאה לפועל את בית המשפט.

 

באיזה מצב ממנים כונס נכסים?

כונס נכסים יכול להתמנות במצבים שונים. ככלל, אלו מצבים שבהם בעל החוב לא מסוגל להחזיר את החוב לנושים, אך הוא מחזיק בנכסים שונים שאם יממשו את הערך שלהם בשוק ניתן יהיה לפרוע את החוב או לפחות את חלקו.

בנוסף, בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל צריך להגיע להחלטה שמי שצריך לנהל את הנכסים הללו יהיה גורם חיצוני ולא בעל הנכסים. מצבים כאלה יכולים להיות איחוד של כמה תיקים בהוצאה לפועל לתיק אחד או כאשר אדם או חברה מכריזים על עצמו כפושטי רגל.

הסוגים השונים של כינוס נכסים

במדינת ישראל ישנם 3 סוגים עיקרים של כינוס נכסים:

  1. כינוס נכסים בסדר דין אזרחי – מדובר על מינוי של עורך דין כונס נכסים כדי לוודא שבעל החוב יוכל לשלם את החוב לנושה, על פי פסיקת בית המשפט והכרעת הדין. תפקידו של כונס הנכסים הוא 'לשמור' על הנכס הרלוונטי כדי שבעל החוב לא ינסה להבריח אותו או להתחמק מתשלום בצורה כזו או אחרת.
  2. כינוס נכסים בהוצאה לפועל ובבית משפט – מדובר על מינוי של עורך דין כונס נכסים כדי לממש את ביצוע פסק הדין שגזר בית המשפט. במצב כזה כונס הנכסים מקבל אחריות על הנכס הרלוונטי ומנהל אותו. כונס הנכסים צריך להפיק את התועלת הגדולה ביותר מן הנכס על מנת לפרוע חלק גדול ככל שניתן מן החוב. על פי חוק, בעל הנכס המקורי חייב לסייע לכונס הנכסים בכל מה שצריך, למלא את ההוראות שלו, ולהעמיד לרשותו את כל המידע והנתונים הרלוונטיים. אסור לבעל הנכס המקורי להפריע לכונס הנכסים בעבודתו. כונס נכסים לא ממונה בכל תהליך של הוצאה לפועל, אך הוא מתמנה בהרבה מאוד מצבים כמו: עיקול, וטיפול במימוש של משכון קבוע (כמו משכנתא).
  3. כינוס נכסים בדיני חברות – זהו תהליך כינוס הנכסים המוכר ביותר לקהל הרחב. כדי שייפתח כינוס נכסים מסוג זה יש צורך בשעבוד צף מכוח אגרת חוב. שעבוד צף הוא שעבוד שקיים על נכסים לא מוגדרים של חברה בע"מ. סוג זה של כינוס נכסים לא יכול להתקיים אצל אדם פרטי מכיוון שאדם פרטי לא יכול לייצר שעבוד צף.

 

מה עושה כונס נכסים?

אחרי קבלת המינוי מבית המשפט או מההוצאה לפועל כונס הנכסים צריך לאסוף את כל המידע על הנכס. המידע כולל את הזכויות החוקיות על הנכס ונתונים טכניים כמו פרטי הנכס, הערכות מחיר וכו'.

כונס הנכסים רשאי על פי חוק לבצע כל  פעולה בנכס, והוא צריך לעשות כמיטב יכולתו כך שניתן יהיה להפיק את המירב מהנכס ולפרוע את החלק הגדול ביותר שאפשר מהחוב של בעל הנכס. עם זאת, חשוב לזכור שמי שממנה את כונס הנכסים הם לא הנושים אלא המדינה, ולכן כונס הנכסים מחויב לדרישות ולהחלטות בית המשפט והוצאה לפועל ולא לשום גוף או אדם אחר.

 

איך מתבצע בפועל כינוס נכסים?

כינוס נכסים הוא תהליך ארוך שמחולק ל- 5 שלבים.

  1. פרסום של הנכסים העומדים למכירה בשלל אמצעים (אינטרנט/ עיתונים). ההצעה צריכה לכלול את תיאור ופרטי הנכס, לצד המועד האחרון להגשת הצעות על הנכס והמועד בו הנכס מוצג.
  2. הצגת הנכס לכל המעוניינים.
  3. הגשת הצעות להתמודדות על רכישת הנכס. הגשת הצעה על הנכס דורשת מילוי של טופס רלוונטי אותו מפיק כונס הנכסים לפני המועד האחרון שנקבע. לרוב מצרפים להצעה גם ערבות בנקאית, חוזה מכר, והערכת מחיר של שמאי.
  4. התמחרות, זוהי בעצם מכירה פומבית שבה מגישי ההצעות מציעים מחירים על הנכס על פי הערכתם.
  5. אישור המכירה. בשלב זה ניתנת לבעל הנכס המקורי הזדמנות אחרונה לפדות אותו תמורת מחיר השווה למחיר הגבוה ביותר שהוצע על ידי המתעניינים. במידה ובעל הנכס המקורי לא פדה אותו העסקה צריכה לקבל אישור מראש הוצאה לפועל, ומי שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר זוכה בנכס.

 

לסיכום

כינוס נכסים הוא תהליך שבו מממונה עורך דין כונס נכסים כדי לממש נכסים שונים (רכב, מכונית ועוד) של אדם שנמצא בחוב ולא מסוגל לפרוע אותו. תפקידו של כונס הנכסים הוא להפוך את הנכסים לכסף על מנת לפרוע את החוב של בעל הנכס, או לפחות חלק גדול ככל שניתן ממנו. כונס הנכסים למעשה מנהל את הנכס בפועל.

כל אחד או אחת יכולים לרכוש נכס שהוצע למכירה על ידי כונס נכסים. מה שחשוב לזכור הוא שתהליך הרכישה הוא תהליך מורכב שיכול לארוך זמן מסוים, ולא עסקה שאפשר לסגור במקום. לכן רכישה כזו מתאימה למי שיש לו זמן ולא למי שרוצה לקנות 'כאן ועכשיו'.

ניתן למצוא פרסומים על נכסים שמוצעים למכירה על ידי כונס נכסים במודעות המופיעות בכל העיתונים. בנוסף, ישנם אתרי אינטרנט שבהם מרוכזים כל הפרטים והנכסים שמוצעים למכירה על ידי כונס נכסים. ניתן למצוא גם דפי פייסבוק המרכזים מידע על נכסים למכירה מכונס נכסים.

לכאורה מדובר על דירה זולה יותר מכיוון שכונס הנכסים צריך למכור אותה ברגע שהוא מקבל הצעה סבירה על מנת לפרוע את החוב כמה שיותר מהר. עם זאת, מכיוון שמדובר על מעין מכירה פומבית, ובתקופה בה כל המידע נגיש בלחיצת כפתור, המחיר יכול להיות דווקא גבוה יותר.

החיסרון העיקרי ברכישת דירה מכונס נכסים הוא שלכונס הנכסים אין שום אחריות על מצב הדירה. כונס נכסים פטור על פי חוק מגילוי נאות, ולכן רוכש הדירה נמצא בנחיתות.

 

מהו כינוס נכסים
מהו כינוס נכסים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader