כונס נכסים – כל מה שחשוב לדעת

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אם גם אתם נתקלתם לאחרונה בביטוי כונס נכסים, או שראיתם לאחרונה בעיתון עמודים שלמים שמלאים במודעות המציעות נכסים שונים כמו כלי רכב ובתים למכירה מכונס נכסים, ואף פעם לא בדיוק הבנתם מהי המשמעות של הביטוי הזה, אז הגעתם למקום הנכון! הכנו כאן בדיוק בשבילכם מדריך מפורט וברור על כונס נכסים, במדריך הזה תמצאו את כל המידע ואת כל מה שחשוב שתכירו כאשר מדברים על כונס נכסים.

 

אז מה זה בכלל כונס נכסים?

כונס נכסים הוא עורך דין שממונה על ידי רשם הוצאה לפועל או על ידי בית משפט כדי לנהל נכסים של אדם אחר. כונס הנכסים ממונה רק במצבים מסוימים, מדובר בעיקר על מצבים שבהם אדם שקוע בחוב כספי גדול שהוא לא מסוגל להחזיר. כאשר יש לאותו אדם נכסים כמו כלי רכב או בתים, ויש חשש שהוא ינסה להעביר אותם לאדם אחר או להתחמק בצורה כלשהי מלמכור אותם ולשלם את החוב, ממנים עורך דין כונס נכסים.

כונס הנכסים הופך בעצם לאפוטרופוס של הנכס והתפקיד שלו הוא להפיק מהנכס הזה את המירב לטובת החזר החוב לנושים. על פי החוק מותר לכונס הנכסים לערוך כל פעולה שנראית לו בנכס על מנת להגדיל את שווי הנכס. במקביל, בעל הנכס המקורי חייב לעזור ולסייע לכונס הנכסים ולתת לו גישה לכל המידע והנתונים הרלוונטיים, וכמובן שאסור לבעל הנכס המקורי להפריע לכונס הנכסים בשום פנים ואופן.

המטרה הסופית של כונס הנכסים היא להחזיר כמה שאפשר מהחוב לנושים. כונס נכסים יכול להתמנות רק כאשר אין שאלות או ספקות בקשר לבעלות על הנכס, והוא שייך בבירור אך ורק לבעל החוב. עורך דין כונס נכסים יכול להתמנות לתפקיד גם כאשר חברה מסוימת לא מסוגלת להחזיר את החובות שלה ולהמשיך לתפקד כרגיל. לרוב, המודעות שאתם קוראים בעיתונים עוסקות בפירוקים של חברות.

איך מתבצע בפועל כינוס נכסים?

כינוס נכסים הוא תהליך שמורכב מ- 5 שלבים שחייבים להתקיים:

  1. בשלב הראשון כונס הנכסים מפרסם את הנכסים שהוא מעוניין למכור בעיתונות או ברשת האינטרנט. בהצעה צריכים להופיע פרטים על הנכס, הזמן האחרון שבו המעוניינים בנכס יכולים להגיש הצעות מחיר, והזמן שבו מציגים את הנכס לכל מי שהביע התעניינות ברכישת הנכס.
  2. בשלב השני מציגים את הנכס באופן מרוכז לכל מי שהתעניין ברכישת הנכס על מנת שהמתעניינים יוכלו לראות אותו בעיניים.
  3. בשלב השלישי כל המתעניינים ברכישת הנכס צריכים להגיש בקשת להתמודדות על הנכס במכרז. הבקשה כוללת טופס מסוים שאותו מקבלים מכונס הנכסים, ולרוב גם ערבות בנקאית, חוזה מכר, ולפעמים גם מצרפים הערכת מחיר חיצונית של הנכס שבוצעה על ידי שמאי מקצועי.
  4. בשלב הרביעי מתבצעת מעין מכירה פומבית על הנכס בין כל מי שהגיש בקשה למכרז.
  5. בשלב החמישי מאשרים את המכירה. כאן בעל הנכס המקורי יכול לשלם עבור הנכס סכום השווה בגובהו להצעה הגבוהה ביותר שהוצעה על הנכס, ולפדות את הנכס מכונס הנכסים. במקרה שבו בעל הנכס המקורי לא פדה את הנכס ראש הוצאה לפועל מאשר את העסקה, ומי שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר זוכה בנכס.

 

מהם היתרונות שברכישת נכס מכונס נכסים?

לרכישת נכס מכונס נכסים ישנם כמה יתרונות משמעותיים מאוד:

  1. רכישת נכס מכונס נכסים היא למעשה רכישת נכס שעוברת דרך ההוצאה לפועל או בית המשפט ומקבלת מהם אישור, כך שמי שרכש את הנכס יכול תמיד לפנות אליהם במקרה הצורך.
  2. ברכישת נכס מכונס נכסים הקונה יכול להיות בטוח שהנכס שהוא רכש נקי משעבודים, עיקולים וכו' והוא עובר לרשותו 'נקי'.
  3. לנכס שמוצע למכירה על ידי כונס נכסים כבר יש לרוב הערכת מחיר שבוצעה על ידי שמאי.
  4. נכס שנמכר על ידי כונס נכסים מפונה באופן מיידי לטובת הרוכש, כך שניתן להיכנס לנכס או להשתמש בו באופן מיידי לאחר הרכישה. גם במקרה שמדובר על דירה שבה גרים אנשים, מי שאחראי לטפל בתהליך הפינוי הוא כונס הנכסים.
  5. רכישת דירה מכונס נכסים יכולה להסתבך לעתים משלל סיבות, אך במקרה של עיכוב או שיבוש העסקה מסיבות שלא תלויות ברוכש או בכונס הנכסים, קל יחסית לבטל את העסקה ולקבל את התשלום בחזרה.

 

מהם החסרונות שברכישת נכס מכונס נכסים?

כמובן שלכל מטבע יש שני צדדים, ומלבד היתרונות הגדולים, יש גם חסרונות ברכישה של נכס מכונס נכסים. החסרונות הבולטים הם:

  1. אם החלטתם לרכוש נכס מכונס נכסים אתם מוגבלים להיצע הקיים בשוק, ולא יכולים לבחור את הנכס שאתם רוצים.
  2. הבעלים המקורי של הנכס יכול בשלב האחרון של תהליך המכירה לגייס סכום כסף ולפדות את הנכס מכונס הנכסים כפי שהסברנו.
  3. יש סיכוי בית המשפט או ראש הוצאה לפועל לא יאשרו את עסקת הרכישה. בנוסף, כמעט כל צעד בתהליך דורש את אישורו של ראש ההוצאה לפועל.
  4. הנכס נמכר במצבו הקיים, כאשר לא מוטלת על כונס הנכסים שום אחריות למצבו. כל האחריות על הנזקים או הבעיות שיש בנכס היא על הרוכש.
  5. מכיוון שמדובר על מכירה פומבית הרוכש יכול לאבד לעתים את שיקול הדעת, ולהציע מחיר גבוה בהרבה מהסכום הראשוני שאותו הוא התכוון להשקיע ברכישת הנכס.

 

לסיכום

רכישת דירה מכונס נכסים מגלמת בתוכה סיכונים וסיכויים, כמו כל עסקה אחרת. אנו ממליצים לכם בכל מקרה להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן ומקצועי העוסק בתחום זה. ליווי צמוד של איש מקצוע העוסק בתחום יהפוך את התהליך לקל, פשוט, ומהיר הרבה יותר עבורכם, ויחסוך לכם הרבה מאוד עיסוק בבירוקרטיה, זמן, וכאבי ראש.

עורך דין טוב ומנוסה יערוך עבורכם שלל בדיקות לפני הכניסה לתהליך הרכישה ויבדוק האם ישנם מכשולים שיכולים לצוץ תוך כדי התהליך. במקרים שבהם העסקה טובה ומשתלמת עורך דין מיומן יסייע לכם להגיע לתנאים הטובים ביותר מבחינתכם ולהבטיח את הזכויות שלכם.

התשובה היא כן. כאשר מגישים הצעה לרכישת נכס מכונס נכסים הכונס דורש צ'ק או ערבות בסך של בין 5 ל- 10 אחוזים מגובה הצעת המחיר שהגשתם. 

על פניו התשובה לשאלה הזו חיובית, מכיוון שלא מדובר על מכירה רגילה בה בעל הנכס מחכה לקבל את ההצעה הטובה ביותר ומוכן להתעכב. עם זאת, המציאות מוכיחה שלא תמיד המחירים זולים יותר מכיוון שישנה תחרות על הנכס שיכולה להעלות את מחירו.

כל אדם יכול להגיש הצעת מחיר ולרכוש נכסים מקונה נכסים, כמובן כל עוד הוא עומד בכל תנאי העסקה. עם זאת, מומלץ מאוד לא לגשת למכרז כזה בלי ניסיון או ידע בתחום, ובמקרה כזה כדאי להיעזר בעורך דין מקצועי.

 

כונס נכסים - כל מה שחשוב לדעת
כונס נכסים – כל מה שחשוב לדעת

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader