הגדלת זכויות הבנייה

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

החוקי הבנייה בישראל הם מאוד נוקשים ומורכבים, כאשר אחד מחוקי הבסיס נוגע לאחוזי הבנייה בשטח. אחוזי הבנייה הם למעשה אחוז השטח המקסימלי שניתן לבנות על מגרש ספציפי. אחוזי הבנייה הם מרכיב קריטי בתכנון עיר והם ממלאים תפקיד משמעותי בפיתוח העירוני, לצד התוויית קווי מתווה לבעלי שטחים פרטיים. אחוזי הבנייה גם משחקים תפקיד מרכזי בהבטחת הפונקציונליות של העיר, והיכולת ליהנות מכל מה שהטבע מציע. החישוב של אחוזי בנייה הוא פשוט, שכן זהו היחס בין שטח הנכס לשטח הבנוי בנכס. בשורות הבאות עו"ד יוני לוי יסביר כיצד הדבר מתבצע.

 

מדוע אנשים רוצים להגדיל את זכויות הבנייה בנכס שלהם?

חשוב להבין כי המגבלה המקסימלית של אחוזי בנייה נקבעת על ידי תקנות הייעוד המקומיות. אחוזי הבנייה יכולים לנוע בין עשרות אחוזים מהמ"ר של השטח, לבין מאות אחוזים יותר מהשטח, אם בונים לגובה. מדובר בכלי חיוני לתכנון אזורים מכיוון שהוא עוזר לווסת את הצפיפות של העיר או היישוב. בנוסף, זה עוזר לשלוט בכמות הפיתוח על חלקת אדמה מסוימת ומבטיח שגודל הבניינים וגובהם עומדים ביחס לשטח שמסביב. בנוסף, זהו נדבך קריטי בכל הנוגע לבנייה בשטח פרטי, ובמיוחד עבור אנשים שרוצים להשיג היתר עבור הגדלת זכויות הבנייה שלהם.

 

מה ההשלכות של הגדלת זכויות הבניה בנכס?

הגדלת זכויות בנייה עבור בתים פרטיים מגיעה עם השלכות משמעותיות על בעלי בתים ועל השכנים שלהם. כאמור, אחוזי הבנייה למעשה קובעים את הכמות המקסימלית של שטח הרצפה שניתן לבנות על מגרש ספציפי, והגדלתו יכולה לספק לבעלי בתים יותר שטח מחיה ובנוסף, צפויה להעלות את ערך הנכס שלהם. עם זאת, במקביל לרצון להגדיל את השטח הבנוי ואת ערך הנכס, ישנם מקרים בהם יש צורך אמיתי של הגדלת זכויות בניה כמו במקרים של הוספת ממ"ד או של סגירת מרפסות.

 

איך משיגים אישורים להגדלה של זכויות הבנייה?

השאלה שהרבה אנשים שואלים לגבי הגדלת זכויות הבנייה היא איך עושים את זה. ובכן, הגלגלים הבירוקרטיים של מדינת ישראל עובדים גם פה, ועליכם לגשת לוועדת התכנון והבנייה המקומית ולבקש היתר בנייה. כשרוצים להגדיל את זכויות הבניה מעבר לאלו שנקבעו בתכניות, צריך להגיש לאישור בוועדה המחוזית או בוועדה המקומית תכנית בניין עיר שמתייחסת גם להגדלת זכויות הבנייה בשטח. ניתן להיעזר בעורך דין המתמחה בנדל"ן. אגב, אם מדובר בשטח שמיועד להשבחה, שווה לפנות לאנשי המקצוע וליזמים כדי שיבצעו את הבדיקות בעצמם. בכל אופן, הוועדות הללו עובדות לאט, וגם הוספה של ממ"ד, שהוא נדרש כיום בכל בנייה חדשה, יכולה לקחת שנים רבות.

 

מדוע כל כך קשה להשיג אישור להגדלה של זכויות הבנייה?

בהקשר להגדלת זכויות הבנייה בישראל, חשוב לדעת כי הן אינן רשומות בתור זכות מקרקעין, ובהתאם לכך גם לא מוצגות בנסח הטאבו של הקרקע. זכויות הבנייה מוגדרות כזכות תכנונית, ולכן, כדי לברר לגבי היתכנות הגדלה, יש לפנות למחלקת ההנדסה של הרשות המקומית. גם כאן, יש הרבה אנשים שיוצאים מאוכזבים ומתוסכלים מהתהליכים הארוכים, ולכן, יש לעבוד עם גורמי מקצוע איכותיים שיסייעו לכם לעבור את התהליך במהירות וביעילות.

 

מה ההשלכות הסביבתיות של הגדלת אחוזי בנייה בבית פרטי?

התחום של נדל"ן ומקרקעין בישראל הוא מאוד מורכב, ולכן, גם הגדלת אחוזי הבנייה זה לא משהו שבא בקלות. הרשויות המקומיות גם פועלות לאט וגם מאוד סקפטיות לגבי הגדלת שטח בנוי, כדי שזה לא יפלוש לשטח הציבורי, או יפגע במרקם הציבורי העדין. יש ערים בהן הבנייה היא מאוד נמוכה, והן לא רוצות לפתע בנייה שהיא גבוהה בצורה קיצונית. יש מושבים עם בתים צמודי קרקע, שלא רוצים לפתע השתלטות של בנייה על שטחים פתוחים, גם אם הם פרטיים. לכן, התהליך הוא לרוב מורכב וארוך.

 

הגדלת זכויות הבנייה – סיכום

כאשר רוצים לעבור תהליך של הגדלת זכויות הבנייה בבית פרטי יש לעבוד עם עורך דין מקרקעין איכותי ובעל שיעור קומה. משרד עו"ד יוני לוי מציע שירותים בעולמות של נדל"ן ומקרקעין ללקוחות רבים בארץ מזה תקופה ארוכה וישמח לעמוד גם לרשותכם בהקשר של בדיקת ההיתכנות להגדלת זכויות הבנייה בנכס שבבעלותכם. הצוות במשרדנו ישמח ללוות אתכם ולסייע לכם לאורך כל התהליך, החל משלב גיבוש התוכנית, דרך הגשת הבקשה והמסמכים הנלווים ועד לקבלת האישור הנכסף להגדלת זכויות הבניה שלכם.

לפרטים נוספים ותיאום פגישת ייעוץ – צרו קשר עם עורך דין יוני לוי בטלפון: 077-804-1632.

 

שאלות ותשובות:

אחוז הבנייה לנכס עבור בתים פרטיים קובע למעשה את כמות השטח הבנוי המקסימלי שניתן לבנות על מגרש ספציפי. זה נכון גם עבור בתים פרטיים וגם עבור מבנים תעשייתיים או תעסוקתיים.

הגדלת זכויות הבנייה בבתים פרטיים יכולה לקרות מכמה מסיבות. ראשית, אנשים רוצים לבנות ממ"ד או לסגור את המרפסת שלהם מכל מיני סיבות מובנות, או שהם רוצים להגדיל את השטח הבנוי כי המשפחה גדלה. מעל לכל, יותר שטח בנוי בנכס יגדיל את ערך הנכס.

הגדלת זכויות הבנייה בנכס פרטי יכולה להוביל לפיתוח יתר של שכונות, מה שעלול להשפיע לרעה על איכות החיים של התושבים ועלול להפחית את ערך הנכס שלהם. בנוסף, מדובר בתהליך שיכול להיות יקר ומתסכל.

יש ערך רב לעורך דין איכותי שיכול לסייע מאוד עם קבלת ההיתרים, עם הגשת המסמכים, ועם ליווי צמוד לאורך כל התהליך שיכול להיות מאוד מתסכל.

 

הגדלת זכויות הבנייה
הגדלת זכויות הבנייה

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader