מהו נסח טאבו

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

טאבו היא השיטה בה מבוצע מרשם זכויות במקרקעין בישראל כיום. בנוגע לשאלה, מהו נסח טאבו התשובה לכך היא שמדובר בתמצית רישום המידע לגבי הזכויות במקרקעין. נסח טאבו מונפק כמסמך רשמי של מדינת ישראל וכל אדם רשאי להוציא את הנסח, ללא צורך בזיקה כל שהיא לנכס ובכפוף לתשלום האגרה כחוק. במאמר זה נסביר בהרחבה מהו נסח טאבו ומתי יש צורך להוציאו.

 

אופן הפקת המסמך

את נסח הטאבו ניתן להפיק בכל אחד מסניפי לשכת המקרקעין ללא קשר למיקום הנכס הספציפי. כיום ניתן להוציא נסח טאבו גם און-ליין באמצעות האינטרנט, תוך הזנת מספר הגוש, החלקה ותת החלקה ואין צורך בשירותי עורך דין מקרקעין לשם כך. כאשר מדובר בנכס הנמצא בהליכי רישום וטרם הסתיים הרישום, לא ניתן יהיה להוציא נסח באינטרנט ויש להפיקו ידנית.

 

שעבודים והערות אזהרה

אז לגבי השאלה מהו נסח טאבו בהרחבה. נסח הטאבו כולל מידע באשר לבעלים של הנכס ולשאלה אם קיים בו שעבוד עקב משכנתא או הערת אזהרה לגבי זכויות של אחרים בו. הערות אזהרה יכולות לנבוע מעסקת מכר לצדדים שלישיים, זכויות של צד ג’ בנכס, עיקולים, מינוי כונס נכסים , צווי בית משפט, צווי הריסה, הערות לפי חוק התכנון והבניה וכדומה.

 

הוצאת נסח טאבו

רבים השואלים מהו נסח טאבו שואלים בנוסף מתי הוא נדרש. העיון בנסח טאבו נדרש בנסיבות שונות לרוב סביב ביצוע עסקאות מקרקעין. בשלב המו"מ המקדמי לעסקה יש להוציא נסח טאבו ולוודא שאין מה שימנע השלמת עסקה בעתיד. לקראת מעמד החתימה על חוזה המכר יש צורך להפיק נסח טאבו ולוודא שלא חלו שינויים בזכויות של המוכר בו ולצרף נסח עדכני כנספח לחוזה.

 

לאורך עסקה המערבת משכנתא

נסח טאבו נדרש גם כאשר נוטלים משכנתה מהבנק. הבנק הממשכן דורש נסח טאבו עדכני בו נכללת  הערת אזהרה לטובת הבנק בשל ההתחייבות לרישום המשכנתא, טרם העברת כספי ההלוואה למוכר. גם לאורך העסקה, עורך דין מקרקעין נדרש להפיק נסח טאבו לפני ביצוע של  כל תשלום מסדרת התשלומים על חשבון התמורה ולוודא שלא חלו בו שינויים שיפגעו בעסקה.

גם לאחר ביטול משכנתה על נכס, יש לבדוק את נסח הטאבו על מנת לוודא שהיא אכן נמחקה בפועל. גם ללא כל עסקת מקרקעין, ניתן לבדוק את נסח הטאבו ולוודא שלא חלו שינויים במצב של הרישומים והזכויות. הדבר חשוב על מנת למנוע עסקאות שלא כדין ומכירת נכס במרמה.

 

סיכום מהו נוסח טאבו

לסיכום הנושא, במאמר זה ניסינו להשיב על השאלות, מהו נסח טאבו ומתי הוא נדרש. כפי שציינו, נסח טאבו מהווה מעין תעודת זהות של הנכס. באמצעותו ניתן לבדוק את שם הבעלים הרשום,  השטח הכולל בו, היתר השימוש בשטח ועוד. הרישום ב"טאבו" הוא אחד מהצעדים החשובים ביותר שיש לבצע בעת רכישה או מכירה של דירה.

שאלות ותשובות:

הערות אזהרה נחלקות לבין הערה לבנק והערה על צורך בהסכמת צד ג' לשם העברת זכויות. בנסח הטאבו ניתן למצוא גם הערת מעבר המספק זכות למעבר בשטחי המבנה או הדירה לדיירים הסמוכים או לציבור הרחב. ניתן למצוא גם הערה מגדירה שלפיה לא ניתן למכור את הנכס לתושב חוץ. 

הפקת נסח טאבו מקוון כאשר הדבר אפשרי עולה 15 ₪.  עלות הפקת נסח היסטורי באופן ידני עומדת על 74 ₪. מחיר הנפקת נסח מרוכז לכלל הדירות בבניין משותף עולה 131 ש"ח. אגרת רישום הערת אזהרה בטאבו עולה 125 ₪ ואגרת טאבו למחיקת הערת אזהרה עומדת על 74 ₪.

לאחר החתימה של הצדדים על הסכם רכישת דירה רשומה בטאבו, ניתן לבצע רישום של הערת האזהרה בתוך שני ימי עסקים מחתימת החוזה. אם המסמכים הוגשו באופן תקין, השלמת הרישום של הדירה בטאבו לאחר השלמת העסקה לוקח בדרך כלל יום או יומיים, תלוי בעומס בלשכת הרישום.

 

בדיקות נסח טאבו שמבצע עורך דין נועדו לבדוק את הבעלות על הנכס. רישום הטאבו מאפשר לקונה לוודא שהדירה המוצעת לו למכירה אכן רשומה במלואה על שמו של מי שמציג את עצמו בתור בעלי הנכס. באמצעות הנסח ניתן לוודא שפרטי הנכס מדויקים, כפי שהם מופיעים בחוזה בכל הנוגע לשטח הדירה הנמכרת, השטחים הצמודים לה באופן חוקי וכדומה.

 

מהו נסח טאבו
מהו נסח טאבו

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader