מינוי מנהל עזבון – מדריך

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

לא אחת אנו נשאלים על מינוי מנהל עיזבון – מדריך זה נועד להסביר את המקרים והסיטואציות בהן נדרש מנהל עיזבון בפועל. כאשר אדם מותיר אחריו נכסים מועטים או חלוקה שווה בין יורשים, בלי סיבוכים או מורכבות, לא יידרש מנהל עיזבון כלל. הבעיה מתחילה כאשר ישנם סכסוכים ואי הסכמות בין יורשים, מורכבות הנובעת מחלוקת הנכסים עצמם, צורך בשמירה על ערכם והשבחתם ועוד, אז יידרש מינוי מנהל עיזבון.

 

זהותו של מנהל העיזבון

האופציה הטובה ביותר היא כאשר הנפטר מותיר בצוואתו את שם מנהל העיזבון, אשר בדרך כלל יהיה עורך דין לענייני עיזבון. אולם למעשה, מינוי מנהל עיזבון צריך לסייע לכל אותם יורשים אשר נותרו ללא מישהו שמכיר או מתמחה בצוואה הספציפית. בכל מקרה נדרש תוקף חוקי למינוי מנהל עיזבון, מכיוון שאין הרשאה לכל אדם לעסוק בכך. כאשר אין הסכמה בין היורשים, הם יידרשו להגיש בקשה לבית המשפט למינוי מנהל עיזבון.

בדרך כלל בקשה זו, אשר צריכה לכלול מסמכים רבים, כוללת גם את שם מנהל העיזבון המבוקש. בית המשפט לא חייב להסכים לשם זה, בעיקר אם מדובר על אדם שמקורב לאחד מהיורשים או נראה בעל עניין. במקרה זה הוא ימנה עו"ד לדיני עזבון, הנראה אובייקטיבי ושאינו קשור לאיש מהצדדים. במקרה ולא הסכימו הצדדים על מנהל עיזבון אחד, עליהם להגיש את הבקשה לבית הדין לענייני משפחה.

מינויו של מנהל עיזבון

מנהל עיזבון, שבדרך כלל הוא עו"ד לענייני עיזבון, מתמנה לעבודתו על ידי הרשם לענייני ירושה בבית המשפט או בבית הדין הרבני, בהתבסס על חוק הירושה. על מנהל העיזבון מוטלות חובות רבות כמו בירור החובות הקיימים וסילוקם באופן ההוגן ביותר, ניהול נכסי העזבון לרבות נדל"ן ונכסים מושקעים אחרים. בסופו של דבר על מנהל העיזבון לדאוג לרווחתם של היורשים, וכן הנושים, כך שכל אחד יקבל את המגיע לו.

 

לסיכום

הנושא של מינוי מנהל עזבון, טומן בחובו עוד מרכיבים רבים, אשר הינם פעמים רבות קשים להבנה ופרשנות. עורך דין לענייני עזבון ינסה להסביר את הדברים ולפשט אותם עד כמה שניתן.

 

שאלות ותשובות נפוצות על מינוי מנהל עזבון

להלן שאלות ותשובות נפוצות על מינוי מנהל עזבון, שכדאי להכירן:

מינוי מנהל עיזבון נדרש כאשר אין הסכמה בין היורשים, כאשר היורשים החוקיים הינם קטינים, כאשר ישנה מורכבות של נכסי העיזבון או חלוקה מורכבת, כאשר ישנה אי כשירות משפטית של מי מהיורשים אשר אינו יכול לעמוד על האינטרסים שלו עצמו, או כאשר ישנה מטרה ציבורית כלשהי.

לא נדרש מינוי מנהל עיזבון מדריך כדי להכריע בסוגיה של מי יכול להגיש בקשה למינוי. סוגיה זו היא הקלה והפתירה ביותר. כל מי שהוא בעל עניין יכול לבקש את הסכמת בית המשפט לשם זה או אחר. כאשר אין הסכמה תוגש הבקשה לבית הדין לענייני משפחה.

כמנהל עיזבון יכול להתמנות כל מי שרשום בצוואה, או שם המוסכם על כל היורשים. בדרך כלל, מנהל העיזבון, יהיה עו"ד לדיני עזבון, מומחה בתחום זה. מכיוון שפעמים רבות, נושאי העיזבון מורכבים, עורך הדין יידרש לעוד אנשי מקצוע אשר יוכלו לייעץ, ולהסביר לו על התחומים השונים. 

הבקשה, שמוגשת על טופס בקשה פורמלי, צריכה לכלול את פרטי הנפטר, פרטי היורשים ופרטי מנהל העיזבון הצפוי. את הבקשה ממלא עורך דין לענייני עיזבון מכיוון שהיא מסמך משפטי, שצריך לעמוד בסטנדרטים מסוימים. כמו כן, יידרשו הסכמות כלל היורשים למנהל הנבחר, ואת הסכמתו לתפקיד.

 

מינוי מנהל עזבון - מדריך
מינוי מנהל עזבון – מדריך

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader