התקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, כרוכה באילוצים משפטיים מסוימים, שעליהם יש לתת את הדעת מראש. בשורות הבאות   , מהן השלכות פסק הדין התקדימי שניתן על ידי המפקחת לרישום המקרקעין בנושא זה, וכיצד יש להתקין עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבית משותף, כדי שיעמדו בהגדרת החוק ל"שימוש סביר" בשטחים המשותפים במבנה.

 

האם דרוש אישור מכלל הדיירים בבניין להתקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף?

עד לאחרונה, התקנת עמדת טעינה בבית משותף הייתה כרוכה בקבלת הסכמתם של יתר הדיירים, גם במקרה שהחניה שבה הותקנה העמדה, הייתה רשומה כחניה פרטית של הדייר המתקין. עם זאת, ב-2022, קבעה אושרת ארפי-מוראי – המפקחת על המקרקעין בתל אביב, פסק דין תקדימי, לפיו דייר רשאי להתקין עמדת טעינה בבית משותף, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים, בתנאי שההתקנה תתבצע על פי הכללים הבאים:

  1. ההתקנה תתבצע על ידי חשמלאי מוסמך.
  2. ההתקנה לא תפגע בחזות הבניין.
  3. ההתקנה לא תפגע בשימוש של הדיירים האחרים ברכוש המשותף.

בשורות הבאות נסקור את הפסיקה התקדימית הנ"ל ההרחבה.

עמדת טעינה לרכב בבית

פסיקה תקדימית: התקנת עמדת טעינה לכלי רכב חשמלי בבית משותף אינה טעונת הסכמה מכלל הדיירים

לאחרונה, אושרת ארפי-מוראי – המפקחת על רישום מקרקעין בתל אביב, דחתה תביעה שהוגשה בידי דיירים בבית משותף כנגד שכניהם, אשר התקינו עמדה לטעינת רכב חשמלי בבית משותף. בפסק הדין, קבעה המפקחת כי התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי במקרה הנדון, הייתה בגדר שימוש סביר ברכוש המשותף, וככזו – אינה מחייבת את הסכמתם של כל הדיירים.

 

תמצית פסק הדין

בפסק הדין, דחתה המפקחת על המקרקעין בתל אביב את התביעה שהגישו הדיירים, וקבעה כי עמדת הטעינה שהותקנה היא בגדר שימוש סביר ברכוש המשותף. המפקחת ציינה כי התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים היא צורך הולך וגובר, וכי היא מותרת ללא צורך בקבלת הסכמה מכל דיירי הבניין, אך מותנית בעמידה בתנאים מסוימים. התנאים הללו נועדו להבטיח את תקינות ההתקנה, לרבות בהיבטי בטיחות, וכן להבטיח שימוש הוגן ברכוש המשותף.

 

המשמעות של פסק הדין

פסק הדין הנ"ל צפוי להוביל לשינוי משמעותי ביותר בתחום ההתקנה של עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבניינים משותפים. פסק דין זה צפוי להקל על דיירים רבים בביצוע התקנה של עמדת טעינה לרכבם החשמלי, בכך שהוא מייתר את האילוץ של השגת הסכמה מכל הדיירים בבית המשותף.

בהתאם לאמור לעיל, פסיקה תקדימית זו, צפויה להוביל לעלייה במספר עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בבניינים משותפים בארץ. מדובר בבשורה חיובית במהותה, שכן התקנת עמדות טעינה כאלו חיונית לצמצום השימוש ברכבים הפועלים על דלק בנזין ומעבר לישראל ירוקה יותר.

 

מתי בכל זאת דרושה הסכמה מכלל הדיירים להתקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף?

על פי חוק המקרקעין, התשכ"ט 1969, הרכוש המשותף בבניין, הוא למעשה כל חלק מחלקי הבית המשותף, חוץ מן החלקים הרשומים כדירות בבעלות פרטית. לפיכך, אם החניה של הדייר רשומה על שמו בטאבו, היא נחשבת לרכוש פרטי שלו, והוא רשאי להתקין בה עמדת טעינה ללא צורך באישור מיתר דיירי המבנה.

לעומת זאת, במקרה שהחניה אינה רשומה על שמו של בעל דירה מסוימת, היא נחשבת לרכוש משותף, והוא רשאי להתקין בה עמדת טעינה רק לאחר קבלת הסכמתם של יתר הדיירים.

 

השלכות פסק הדין התקדימי שניתן על ידי המפקחת על רישום המקרקעין בנושא זה

פסק הדין של המפקחת על המקרקעין מהווה בשורה חשובה לבעלי רכבים חשמליים המתגוררים בבתים משותפים. פסק הדין מקל על התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים, ומעודד את השימוש ברכבים חשמליים.

יחד עם זאת, יש לציין כי פסק הדין אינו משנה את החוק, ולכן דייר המעוניין להתקין עמדת טעינה בבית משותף, עליו לקבל את אישורם של יתר הדיירים, אם החניה אינה רשומה על שמו.

אישה מטעינה רכב בבית משותף

לסיכום: התקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף אינה טעונת אישור מכל הדיירים אך כפופה למגבלות ותנאים מסוימים

במאמר זה נוכחנו לדעת כי גם כיום, התקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף היא נושא מורכב ושנוי במחלוקת, הכרוך בעמידה במגבלות ותנאים מסוימים. בתוך כך, דייר המעוניין להתקין עמדת טעינה עבור הרכב החשמלי שבבעלותו, בשטחו של בית משותף, חשוב שיכיר את החוק והפסיקה בנושא, ויקפיד לפעול בהתאם להם כדי להימנע ממחלוקות עם שכניו ועם ועד הבניין.

לאור זאת, אם אתם מתכננים להתקין עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין מקרקעין מנוסה. עורך דין נדלן טוב, יוכל לסייע לכם להבין את הזכויות והחובות שלכם בנושא, ולעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם.

עורך דין יוני לוי – עורך דין נדלן מסחרי ופרטי, הוא עורך דין מקרקעין מוביל, בעל ניסיון רב בתחום התקנת עמדות טעינה של רכבים חשמליים בבתים משותפים. משרד עו"ד יוני לוי יוכל לסייע לכם לקבל את הייעוץ והייצוג המשפטיים הטובים ביותר בנושא זה ולעזור לכם להתמודד עם כל מחלוקת המתעוררת בהקשרו מול יתר הדיירים בבניין.

לפרטים נוספים על התקנת עמדת טעינה של רכב חשמלי בבית משותף בהתאם לחוק והתמודדות עם סכסוכי דיירים בנושא זה בצורה נכונה, אנא צרו קשר עם עו"ד יוני לוי בטלפון 077-804-1632 או באמצעות אתר האינטרנט.

שאלות ותשובות:

לא, התקנת עמדת טעינה כאמור, אינה כפופה לקבלת הסכמה מכל הדיירים במבנה, בהתאם לפסק דין תקדימי של המפקחת על רישום מקרקעין בתל אביב. פסק הדין קבע כי התקנת עמדת טעינה היא בגדר שימוש סביר ברכוש המשותף, כל עוד היא אינה גורמת להפרעה משמעותית לשימוש ברכוש המשותף או לפגיעה בבטיחותו וחזותו.

התקנת עמדת טעינה כזו בבניין משותף, מותנית בעמידה בתנאים מסוימים, שנועדו להבטיח את תקינות ההתקנה, כולל בהיבטי בטיחות, וכן להבטיח שיעשה שימוש הוגן וסביר ברכוש המשותף. 

כן, הדיירים בבניין משותף יכולים להתנגד להתקנת עמדת לטעינת רכב חשמלי, אם ההתקנה אינה עומדת בתנאים האמורים לעיל. לדוגמה, אם ההתקנה תפגע באופן משמעותי ברכוש המשותף, או אם היא לא תאפשר שימוש הוגן ברכוש המשותף על ידי כל הדיירים, ביכולתם להתנגד לה.

פסק הדין של המפקחת על רישום מקרקעין בתל אביב, מהווה בשורה טובה לדיירים רבים בישראל, אשר מעוניינים להתקין עמדות טעינה לרכביהם החשמליים בבניינים משותפים. פסק הדין קובע כי התקנת עמדות טעינה המתבצעת במתכונת של שימוש סביר ברכוש המשותף, איננה טעונת הסכממ מכל הדיירים. כפועל יוצא – פסק הדין צפוי להוביל לעלייה במספר עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בישראל.

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader