ייפוי כח נוטריוני – המשמעות

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

אחד המושגים היותר מוכרים אבל פחות מובנים בעולם המשפט בישראל, נוגע דווקא לנושא ייפויי הכוח למיניהם שניתנים לעורך דין או לנוטריון. בשורות להלן נעסוק בנושא ייפוי כח נוטריוני – המשמעות שלו בעסקת מקרקעין ומתי כדאי לעשות בו שימוש. מה זה ייפוי כוח נוטריוני? מתי נדרש ייפוי כוח כזה? על מה חשוב לשים לב כשמעניקים לאדם אחר ייפוי כוח לפעול בשמכם? אילו סוגים של ייפוי כוח קיימים? כל התשובות מופיעות במאמר שלפניכם.

 

מהו בעצם נוטריון ומה משמעות המושג?

על פי ההגדרה, נוטריון הוא עורך דין שהוסמך על ידי משרד המשפטים לאמת, לערוך או לאשר מסמכים משפטיים. לכאורה, הסמכות לבצע פעולות כאלה נתונה בידי עורך דין באופן כללי. למעשה, מי שאושר להיות נוטריון, רמת האישור שלו היא גבוהה יותר. חתימה של נוטריון על מסמך עשויה לאשר בעיני בית המשפט את זהותו של החותם עליו. נקודת המוצא היא מידת האמון המוחלטת שבית המשפט מעניק לחתימה ואישור של נוטריון. לפיכך, ייפוי כוח נוטריוני בעסקאות מקרקעין מעניק לאוחז בו סמכויות דומות או זהות לאלה של בעלי הנכס או מי שמעוניינים לרכוש אותו, כאילו היה הוא החותם עצמו.

 

מהו ייפוי כוח נוטריוני?

בהמשך לאמור לעיל, ייפוי כוח מקרקעין נוטריוני הוא ייפוי כוח אשר נחתם על ידי נוטריון, ונמסר למאן שהוא על מנת שיוכל לבצע עסקת מקרקעין בשמו של אדם אחר. במקרים רבים, מיופה הכוח הוא עו"ד לענייני מקרקעין אשר מוסמך על ידי אחד הצדדים לעסקה – בין אם מדובר ברוכש ובין אם במוכר, לבצע עסקת מקרקעין. לא אחת קורה ששני הצדדים החותמים על העסקה הם למעשה מיופי כוח. גם במקרה הזה, העסקה היא כשרה לחלוטין ותצא אל הפועל בדיוק כאלו החותמים על העסקה היו הצדדים עצמם. זאת, בתנאי שייפוי הכוח אכן מכיל את ההתניות הדרושות ואת ההסמכה הדרושה לביצוע עסקת המקרקעין.

 

למה חשוב לשים לב כשמעניקים ייפוי כוח לאדם אחר?

הענקת ייפוי כוח היא למעשה הסימן הברור ביותר לאמון שרוחש מי שהעניק את ייפוי הכוח למיופה הכוח. עם זאת, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

  • הגבלות: אם מדובר בעסקה חד פעמית, חשוב לשים לב שייפוי הכוח יהיה מוגבל לעסקה הספציפית ולתקופת זמן מוגדרת מראש. זאת במטרה למנוע אפשרות לטעות שעלולה להתרחש בעתיד.
  • העברת ייפוי כוח לאדם אחר: חשוב לשים לב שמיופה הכוח לא יוכל מצידו להעניק ייפוי כוח לאדם נוסף, אלא אם כן היתה כוונה כזאת מלכתחילה. לדוגמא – עורך דין מקרקעין אשר הוכר כמיופה כוח, לא יוכל להעביר את הסמכויות שניתנו לו לעורך דין אחר, אלא אם כן האפשרות הזאת צוינה במפורש.

 

אילו סוגים של ייפוי כוח נוטריוני קיימים?

כאמור, עו"ד מקרקעין אשר פועל בשם אדם אחר, פועל מתוקף ייפוי כוח נוטריוני הניתן לו. עם זאת, לא כל ייפויי הכוח הנוטריוניים דומים. להלן סוגים של ייפוי כוח נוטריוני:

  1. ייפוי כוח לצורך עסקת נדל"ן ספציפית: ייפוי הכוח הזה מוגדר אך ורק לצורך עסקת נדל"ן ולאחריה הוא מאבד את התוקף שלו.
  2. ייפוי כוח מוגבל בזמן: מדובר בייפוי כוח לבצע מגוון פעולות, אבל רק בתקופת זמן מוגדרת מראש.
  3. ייפוי כוח מתמשך: ייפוי כוח נוטריוני מהסוג הזה ייכנס לתוקף אם וכאשר מי שהעניק אותו מאבד את היכולת לפעול באופן עצמאי. כך למשל אדם שמצבו המנטלי מידרדר בעקבות מחלת אלצהיימר, יכול להעניק לעורך דין מטעמו ייפוי כוח מתמשך, שיאפשר לו לטפל בענייניו הפיננסיים והאחרים גם אחרי שהוא עצמו יהפוך לבלתי כשיר למעשה.

 

לסיכום

אם אתם מעניקים לעורך דין ייפוי כח נוטריוני – המשמעות היא שהוא יכול לבצע עבורכם פעולות בהתאם למצוין בייפוי הכוח, בהקשר לעסקת המקרקעין שלכם. מעוניינים לבחור עו"ד מקרקעין שיסייע לכם בהשלמת עסקת מקרקעין בבטחה ובהצלחה? צרו קשר כעת עם משרד עו"ד יוני לוי ועשו צעד חשוב בדרך לסגירה מוצלחת של העסקה.

 

שאלות ותשובות:

ייפוי כוח נוטריוני הוא ייפוי כוח שנותן אדם אחד לאדם אחר לפעול יחד איתו, בשמו או במקומו, ולבצע פעולות בעלות אופי משפטי. עם הפעולות הללו ניתן למנות חתימה על חוזים או הסכמים, פעולות כספיות וכל פעולה שבהעדר ייפוי כוח, אך ורק מי שהעניק את ייפוי הכוח היה רשאי לבצע.

בראש ובראשונה, הנוטריון מזהה את כל הצדדים השותפים הליך הענקת ייפוי הכוח. הוא מזהה הן את מי שמעניקים את ייפוי הכוח והן את אלה המקבלים אותו. בשלב הבא, הנוטריון מברר בצורה מדויקת הן את מטרת ייפוי הכוח והן את המגבלות שיחולו עליו, אם יחולו. בשלב השלישי מנסח הנוטריון את ייפוי הכוח. בהמשך הוא מחתים את כל הצדדים, ומאותו הרגע ייפוי הכוח תקף.

התשובה שלילית. מיופה הכוח הוא אך ורק שליח, ולא יותר. ייפוי הכוח יכול אמנם מסמיך אותו לפעול בעסק או בשם העסק, אבל לא הופך את מיופה הכוח לבעל העסק, או מעניק לו יסוד לטענת בעלות בעסק.

ייפוי כוח נוטריוני מתמשך הוא ייפוי כוח שנחתם בפני נוטריון, כאשר החותם בגיר וכשיר לחתום עליו. ייפוי הכוח נכנס לתוקף באשר מי שחתום עליו איבד את הכשירות והיכולות שלו לנהל את ענייניו, ובכלל זה ענייני כספים, ואז המוטב, מי שלו ניתן ייפוי הכוח, יוכל לפעול בהתאם לסמכות שייפוי הכוח מעניק לו.

 

ייפוי כח נוטריוני - המשמעות
ייפוי כח נוטריוני – המשמעות

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader