פנקס המקרקעין – למי הוא רלוונטי

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

פנקס המקרקעין מכיל את כלל הרישומים המתייחסים למקרקעין בישראל. כשמבררים בנושא פנקס המקרקעין – למי הוא רלוונטי ומתי, התשובה הינה שהפנקס רלוונטי לבעלים של נכס מקרקעין ולמי שמעוניין לרכוש נכס. מהו בדיוק פנקס מקרקעין ומי מנהל אותו? אילו פעולות מאשר מי שמנהל את הפנקס? אילו סוגים של פנקסים מכיל פנקס המקרקעין? מי אחראי לרישום בפנקס המקרקעין? כל התשובות בשורות הבאות.

 

מה זה פנקס המקרקעין ומה כלול בו?

פנקס המקרקעין הוא למעשה מרשם המקרקעין במדינת ישראל. פנקס המקרקעים כולל את המרכיבים כדלקמן:

  • פנקס השטרות: בפנקס הזה רשומות קרקעות שבהן טרם נערך או טרם הסתיים הליך של הסדר זכויות הקניין. עם הסדרת הזכויות מתבטל רישום הקרקע בפנקס זה. הרישום בפנקס השטרות מתבצע על פי חוק הסדר זכויות במקרקעין. נכון להיום, רק אחוז קטן מאד מכלל המקרקעין בישראל עדיין רשום בפנקס זה.
  • פנקס הזכויות: בפנקס זה רשומות קרקעות שעברו הלכה למעשה את ההליך של הסדרת זכויות הקניין. ההסדרים כאמור כוללים מדידה ומיפוי של המקרקעין. בנוסף, לפני הרישום בפנקס הזכויות, מתבצע הליך רשמי ופומבי של בירור תביעות לזכויות במקרקעין שאמורים לעבור להיות רשומים בפנקס זה. משהושלם הרישום לא ניתן עוד להגיש תביעות והרישום הופך לחלוט. במועד כתיבת שורות אלה, מעל 95% מהקרקעות בישראל רשומות בפנקס הזכויות כאמור.
  • פנקס הבתים המשותפים: בפנקס זה רשומים כל הבתים המשותפים, אשר לגביהם ניתן צו בית משותף. זאת, אחרי ששורטט תשריט הבית המשותף, על כל חלקיו ומרכיביו. אחד המאפיינים של בתים משותפים הוא קיומם של סכסוכים בין שכנים ובין בעלי נכסים. סכסוכים מהסוג האמור עשויים להיפתר אך ורק על ידי המפקחים על רישום מקרקעין. למפקחים כאלה, חשוב לציין, יש מעמד וסמכויות דומים לאלה של שופטים.

לעורך דין לסכסוכי שכנים לחצו לכאן >>>

 

פנקס המקרקעין – מי מנהל אותו?

פנקסי המקרקעין מנוהלים על ידי הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין במשרד המשפטים. הרשות הזאת מרכזת את כלל הפעולות בתחום. מצד אחד, הרשות מגינה על האינטרסים של כלל בעלי הנכסים בישראל. מצד שני, היא אמונה גם על הכנת האינטרסים של המדינה. חשוב לדעת שכל עסקת מקרקעין במדינת ישראל נרשמת בפנקס המקרקעין. לפיכך, בירור בפנקס המקרקעין משקף נאמנה את מצב הרישום נכון למועד הספציפי הנדרש.

 

אילו פעולות עשוי לאשר מי שממונה על פנקס המקרקעין?

למעשה, הממונה על פנקס המקרקעין מאשר את הסדרת הרישום בכלל הנכסים. ככל שהרישום מוסדר, המקרקעין עוברים מפנקס אחד למשנהו בצורה מסודרת. נכס שלגביו לא הוסגר הרישום יירשם בפנקס השטרות. ככל שהרישום יוסדר, יעבור הרישום של הנכס לפנקס הזכויות. ככל שייבנו על המקרקעין בתים משותפים, הם יעברו להיות רשומים בפנקס בתים משותפים, אחרי שכלל הנושאים הקשורים בהעברה הוסדרו עד תום. לרוק, העברה מפנקס אחד למשנהו הוא אינטרס של בעלי המקרקעין. לפיכך הם עשויים להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין מקרקעין לביצוע ההעברה בצורה מהירה וחלקה.

במדינת ישראל מוסדר הרישום של הרוב המכריע של נכסי המקרקעין. גם מעט הנכסים שעדיין לא מוסדרים, נמצאים בהליכים לקראת הסדרה שתאפשר להסיר את הרישום שלהם מפנקס השטרות.

הסרה של המקרקעין הללו מפנקס השטרות תפשט את כלל הפעולות בנכסים הללו ותנגיש אותם לקהלים חדשים שיוכלו להתמודד על הרכישה שלהם. במצב כפי שהוא הים, נכסים הרשומים בפנקס השטרות, גם אם ניתן לבצע בהם פעולות, מכביד על האפשרות לפעול בהם, לבנות עליהם ולהעביר אותם.

 

לסיכום

כשבודקים את סוגיית פנקס המקרקעין – למי הוא רלוונטי מתברר שהוא רלוונטי הן עבור רוכשים פוטנציאליים של נכס נדל"ני מצד אחד והן עבור בעלי הנכס מאידך, כהוכחה לזכויות שלהם. השלמת הסדר זכויות במקרקעין לא יכולה להיות מושלמת בלי בדיקה של פנקס המקרקעין ובלי הכוונה ומעורבות של עו"ד לענייני מקרקעין, שיבדוק את הרישום. כמו כן, עורך הדין ידאג לבדיקת עיקולים ובעיות קיימות בנכס. רוצים לדעת עוד? מעוניינים בשירותיו הטובים של עו"ד לענייני מקרקעין? אתם בהחלט נמצאים במקום הנכון. צרו קשר כעת ואנו נחזור אליכם במהרה

פנקס המקרקעין - למי הוא רלוונטי
פנקס המקרקעין – למי הוא רלוונטי

 

שאלות ותשובות:

מרשם המקרקעין (המכונה גם פנקס המקרקעין) בישראל, הינו תיעוד של כלל נכסי המקרקעין מצד אחד, ושל כלל בעלי הזכויות במקרקעין כאמור מצד שני. מרשם המקרקעין הוא הרישום הקובע בכל מחלוקת על בעלות בנכס נדל"ן. רק רישום במרשם המקרקעין מאפר הוספת בעלים. מנגד, אך ורק גריעת שמו של אדם ממרשם המקרקעין גורעת אותו מרשימת בעלי הנכס.

פנקס המקרקעין הוא מסמך המכיל את המידע המפורט ביותר על בעלי מקרקעין במדינת ישראל. הפנקס גם מכיל את פרטי הזכויות של כל אחד מבעלי המקרקעין בחלקת המקרקעין – כולה או חלקה. לפיכך, לפני שמוציאים לפועל הלכה למעשה עסקת מקרקעין, יש לבדוק את פנקס המקרקעין ואת הרישומים בו. 

הסדר זכויות במקרקעין הוא למעשה כלל הפעולות הנדרשות להסדרת הזכויות והבעלות של מאן דהו בחלקת מקרקעין. פקודת הסדר זכויות במקרקעין 1969 מפרטת את כלל הפעולות הנחוצות והדרישות האחרות הנדרשות לצורך ההסדרה. צו הסדר זכויות כולל את כלל התשלומים והאגרות הנדרשים בעת רישום זכויות בחלקת קרקע ונכס נדל"ן. 

בישראל, שני גופים אחראים על רישום מקרקעין. הראשון הוא הטאבו, שכולל את רישומי הזכויות של קצת פחות מעשרה אחוזים מהנדל"ן והקרקעות. השני הוא רשות מקרקעי ישראל, בה רשומים קצת יותר מ-90% מכסי הנדל"ן. כשנכס רשום בטאבו, הוא נמצא במלואו ברשות הבעלים הרשומים.

 

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader