עורך דין אזרחי במרכז

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

סביר להניח שכל אזרח ישראלי יזדקק בשלב מסוים בחייו לליווי משפטי של עורך דין אזרחי. אחרי הכול, המשפט האזרחי טומן בחובו תחומי משפט רבים ומגוונים, שלכולם נגיעה בחיינו האישיים. אז מהו עורך דין אזרחי? באילו תחומים הוא עוסק? כיצד בוחרים אחד כזה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

המשפט האזרחי

על מנת להבין מה תפקידו של עורך דין אזרחי יש להקדים קודם כל הסבר קצר על המשפט האזרחי. המשפט עצמו מחולק באופן כללי לשלושה תחומים עיקריים: המשפט הפלילי, המשפט האזרחי והמשפט הציבורי.

בעוד אחד הצדדים למשפט הפלילי ולמשפט הציבורי לעולם יהיה המדינה או אחד ממוסדותיה, המשפט האזרחי מתנהל בין שני צדדים פרטיים, גם אם לעיתים המדינה יכולה להיות צד להם בכובעה הפרטי.

ההבדל כמובן אינו רק הבדל פורמלי – מי הם הצדדים להליך, אלא מהותי. המשפט הפלילי עוסק בהענשה של אדם שעבר על חוקיה של החברה על ידי המדינה, ואילו המשפט האזרחי עוסק ביישוב סכסוכים בין צדדים פרטיים.

מדובר כמובן במטרות שונות לחלוטין, ומכאן גם נגזר השוני בין תחומי המשפט. ההבדלים הללו מתחילים כבר בסדרי הדין השונים, וממשיכים עד לרמת ההוכחה הנדרשת, תוצאות המשפט האפשריות ועוד.

 

תחומי העיסוק של עורך דין אזרחי

בסעיף הקודם עמדנו על ייחודיותו של המשפט האזרחי אל מול המשפט הפלילי והמשפט הציבורי, אך עדיין יש להבהיר מהם תחומי העיסוק של עורך דין אזרחי.

נעמוד להלן על כמה מן התחומים העיקריים הכלולים במשפט אזרחי:

 

תחום ראשון – מקרקעין ונדל"ן

התחום הראשון, ואחד המשמעותיים ביותר, בו מתעסק עורך דין אזרחי הוא דיני המקרקעין והנדל"ן. דינים אלו כוללים את כל ההסדרים הנחוצים לשם ביצוע עסקאות במקרקעין, הסדרת זכויות במקרקעין, עיצובם של הסדרי מקרקעין מיוחדים ועוד.

כך למשל עורך דין אזרחי המתמחה במקרקעין ובנדל"ן ילווה עסקאות קנייה ומכירה, ינהל פרויקטים של התחדשות עירונית, ינסח חוזי מקרקעין, ידאג להעברת בעלות בטאבו, ועוד.

 

תחום שני – לשון הרע והגנת הפרטיות

תחום משמעותי נוסף בו עוסק עורך דין אזרחי הוא דיני לשון הרע והגנת הפרטיות. לדינים הללו ישנו גם אפיק פלילי מסוים, אך גם הוא ייחודי בהשוואה להליכים פלילים אחרים, והשימוש בו פחות נפוץ.

דיני לשון הרע והגנת הפרטיות נועדו כדי לשמור ולהגן באמצעים משפטיים על שמו הטוב של האדם ועל פרטיותו. לעורך דין אזרחי המתמחה בדינים הללו תפקיד משמעותי במימוש ההגנה הזאת.

 

תחום שלישי – צוואות וירושות

תחום שלישי בו עוסק עורך דין אזרחי הוא דיני ירושה וצוואה. תפקידם העיקרי של תחומי המשפט הללו הוא להגשים את רצונו של המנוח על הצד הטוב ביותר, ובזאת לעורך הדין עשויה להיות השפעה מכרעת.

ליוויו של עורך דין אזרחי נדרש גם בעת עריכת צוואה, אך גם בעת חלוקת הירושה בפועל, בין אם ישנה צוואה תקפה של המנוח ובין אם אין כזאת. מעורבות של עורך דין אזרחי בהליך תביא לוודאות גדולה יותר ובהתאם לכך – למניעת סכסוכים בין קרובי המשפחה הנותרים.

 

תחום רביעי – ייפוי כוח מתמשך

תחום רביעי, ואולי פחות מוכר, בו עוסק עורך דין אזרחי הוא דיני ייפוי כוח מתמשך. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שעורך אדם, הממנה, על מנת לקבוע כיצד ייראו חייו בעת שהוא כבר לא יהיה בעל הכשרות המשפטית המתאימה לקבל את ההחלטות בעצמו.

במסגרת ייפוי הכוח יקבע הממנה מי יקבל את ההחלטות על חייו בשמו, באילו תחומים תהיה לו הסמכות לעשות כן, למי הוא יהיה חייב חובת דיווח ועוד.

חשוב לדעת כי לא כל עורך דין אזרחי מוסמך ללוות הליך של עריכת ייפוי כוח מתמשך, ויש לעבור הכשרה מיוחדת לצורך כך אצל האפוטרופוס הכללי של מדינת ישראל.

 

כיצד בוחרים עורך דין אזרחי?

לאחר שהבנו מעט יותר מהו המשפט האזרחי ובאילו תחומים הוא עוסק, ניתן לעבור לקריטריונים העיקריים שעלינו לקחת בחשבון בבואנו לבחור עורך דין אזרחי למטרה מסוימת:

 

קריטריון ראשון – תחום מומחיות

כפי שהראינו, על קצה המזלג, בסעיף הקודם, המשפט האזרחי בנוי מתחומים רבים ושונים. למעשה קשה מאוד, ואולי אפילו בלתי אפשרי, להיות מומחה לכל התחומים הכלולים במשפט האזרחי ברמה משביעת רצון.

מסיבה זו, כאשר בוחרים עורך דין אזרחי לטובת עניין מסוים יש לבדוק שאותו עורך דין אכן בקיא ומיומן בדינים הקשורים בו.

כך למשל בעבור ליווי של עסקת רכישת דירה יש לבחור בעורך דין בעל התמחות ספציפית במקרקעין, ולא בעורך דין בעל התמחות בדיני ירושה, על אף ששני התחומים שייכים למשפחת המשפט האזרחי.

 

קריטריון שני – יחסי אנוש

ברוב המקרים מערכת היחסים בין עורך הדין ללקוח היא מערכת יחסים מתמשכת, ולא רק זאת – מדובר במערכת יחסים שעשויה להיות לה השפעה על הצורה בה יתנהל ההליך השיפוטי.

מכיוון שכך, חשוב לבחור עורך דין בעל יחסי אנוש טובים, כזה שאתם סבורים שתוכלו להסתדר איתו. מאפיין זה עשוי בהחלט לחסוך לכם תסכולים רבים בהמשך הדרך.

 

קריטריון שלישי – עורך דין אזרחי במרכז

הקריטריון השלישי שיש לשקול, על אף שרבים אינם מודעים לכך, הוא קריטריון הקרבה הגיאוגרפית. לקרבה גיאוגרפית כזו ישנם מספר יתרונות משמעותיים ביחסים עם עורך דין אזרחי, נעמוד על כמה מהם:

 

יתרון ראשון – חיסכון בזמן נסיעה

היתרון הראשון קשור בכך שהליכים אזרחיים עשויים להימשך זמן רב, ולדרוש פגישות רבות בין עורך הדין ללקוח. שכירתו של עורך דין שמשרדו נמצא בקרבה למקום מגוריו או עבודתו של הלקוח תחסוך לשני הצדדים זמן וכסף יקרים שיבוזבזו על נסיעות.

 

יתרון שני – היכרות עם הסביבה הפיזית

יתרון נוסף קשור באופיו של המשפט האזרחי, שפעמים רבות תלוי דווקא במקום מסוים, כך למשל בדיני המקרקעין. במקרים כאלו נחוצה לעיתים היכרות של עורך הדין עם הסביבה, עם הנוהג בה ועם עסקאות דומות באזור.

 

יתרון שלישי – היכרות עם הסביבה השיפוטית

ההיכרות עם הסביבה חשובה לא רק בהקשר הפיזי, אלא גם בהקשר המשפטי. עורך דין המכיר לעומק את ערכאות השיפוט באזור בו מתנהל המשפט ייטיב לייצג מעורך דין שאינו רגיל בייצוג בערכאות הספציפיות הללו.

מסיבות אלו, ועוד אחרות שניתן למנות, ישנו יתרון עצום בשכירת שירותיו של עורך דין מקומי. על כן, אם אתם גרים באזור המרכז אנו ממליצים לבחור עורך דין הפועל דווקא באזור המרכז.

 

מחפשים עורך דין אזרחי במרכז? פנו לעו"ד יוני לוי.

עורך דין אזרחי במרכז
עורך דין אזרחי במרכז

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader