מכתב התראה על אי תשלום

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

מכתב התראה על אי תשלום עשוי להיות דבר מאיים לחלק מהאנשים, אך יש פעמים שהוא מהווה מצב של "אין ברירה" מצד בית העסק או בעל מקצוע שחייבים לו. לא פעם מגיעים אל עורכי הדין המתמחים בגבייה דרך מכתבי התראה לקוחות שונים שכבר ניסו את כל שיטות הגבייה ועדיין לא הצליחו לגרום לצד השני לפעול כמצופה. מתי צריך לשלוח התראה ותוך כמה זמן נממש אותה?

 

מכתב לקידום נושא החוב

התראה ללקוחות שאינם משלמים, נקיטה אפשרית בהליכים משפטיים, הודעה על חוב כספי, הפרת חוזה, אי תשלום חוב, התראה לפני תביעה לפינוי מושכר או לבעל דירה ועוד. כל אלו ועוד רבים אחרים הם חלק ממכתבי ההתראה על אי תשלום שאין מנוס משליחתם לגורם שאיננו משתף פעולה כראוי עם מאמצי הגבייה.

לצערנו, או דווקא לשמחתנו, פעמים רבות מכתב התראה מעורך דין הוא זה ש"מזיז עניינים". מכתב זה גורם להפעלת לחץ ומאלץ את הצד שמקבל התראה לפעול בהקדם, או שהוא מביא לפיצוץ מוחלט בין הצדדים כך שהצד השני נאלץ לשכור עורך דין מטעמו. באפשרות ג', הנמען ינסה לחתור לפשרה עם המוען ומתוך כוונה לסיים עם הנושא ולבלום התנהלות מאיימת כלפיו מהצד השני.

 

מכתב התראה על אי תשלום כמוצא אחרון

ברגע שנשלח מכתב התראה טרם נקיטה בהליכים, ניתן לראות בכך כמוצא אחרון מצידו של השולח, לאחר שניסה להידבר, לבקש ולדרוש אך מאמציו ללא הועיל. מנגד, יש מקבלי מכתבים שיחששו כעת ויפעלו במהירות להסדיר את הקיים, אם כי יש מקרים שבהם שליחת מכתב ההתראה רק מוסיפה לכעס של הנמען וגורמת לו להתעלם בהפגנתיות.

לכן מי שיוציא מכתב התראה שקוף, אמין ואמיתי שאין בו שמץ של איום או הצהרה דרמטית, צפוי לקבל שיתוף פעולה טוב יותר לפחות בחלק מהמקרים.

מתי מומלץ לשגר את מכתב ההתראה?

את מכתב ההתראה רצוי לנסח ולהעביר לגורם ההתקשרות כמוצא אחרון, כאשר כל האפשרויות האחרות לפתרון כבר מוצו. מלבד הניסיון לגשר על הבעיה מול הגורם הסרבן, הימנעות משליחת המכתב חוסכת עלויות כספיות מיותרות וזמן יקר, מסיימת התכתבות בין שני צדדים שנותר ביניהם "טעם מר" ומאפשרת להם להמשיך הלאה ללא מלחמות מיותרות.

ישנם מקרים בהם קיימת מחלוקת לגבי גובה הסכום – למשל כאשר בעל נכס תובע את השוכר על חודשי שכירות שלא שולמו, אלא שהשוכר מצידו טוען שלאור ליקויים חמורים בדירה שבעליה סירבו לתקן, הוא נאלץ לטפל בהם מכיסו ולכן הדבר בא על חשבון תשלום השכירות באותו החודש.

במקרים אחרים ייתכן שלמקבל החוב יהיו השגות לגבי איכות או טיב המוצר שרכש ולכן הוא יסרב לשלם. בשני המקרים, נכון לשגר מכתב התראה שיוכל לתמוך עתידית בהתערבות משפטית מצד עורכי דין המתמחים בדיני חוזים ובפרט במכתבי התראה על אי תשלום.

כמובן שלמכתבי ההתראה יש גם אספקט פסיכולוגי מסוים: "תם שלב השיחות והמו"מ וכעת נעבור לשיח אינטנסיבי יותר". זהו שלב שמהווה עצירה של הספיגה מצידו של בית העסק, הספק או בעל המקצוע שסיפק את שירותיו ורצון מצידו להרתעה משמעותית יותר, שבסיומה צעדים משמעותיים וחמורים הכוללים הליכים משפטיים.

 

חשיבות ניסוח המכתב ודרישותיו

כאשר המכתב עצמו כתוב בצורה טובה ומושכלת, פעמים רבות הוא ישקף ניסיון אותנטי לפתרון הסכסוך וניסיון להגיע להסכמה לעניין תשלום החוב מבלי להשתמש בפועל בשירותים משפטיים הכוללים ניהול תביעה וייצוג שעלותם למשגר המכתב תהיה משמעותית.

את מכתב ההתראה רצוי לשלוח בכפוף להתייעצות וקבלת שירות מעורך דין מתאים. יש לפנות לעורך הדין ברגע שבו מבינים כי כלו המאמצים לפתור את בעיית הגבייה בדרכים עצמאיות וכעת משלא נותרה ברירה, יש להעניק לעורך הדין את המושכות כדי לטפל בנושא. עורך הדין יצטרך לנסח את המכתב באופן מקצועי, על מנת להביא לתוצאות הרצויות ולא לגרוע מהן בסופו של דבר.

לכן עורך הדין שאליו פונים אמור להיות גורם בקיא ומיומן, איש תכליתי ומקצועי שיודע כיצד לתרגם את האינטרסים של הלקוח לכדי תוצאות יעילות מבחינתו. עורך הדין אמור לפעול בצורה אסטרטגית כדי למנוע מצב של נזקים (סיטואציות שיגרמו לנמען לסרב לשלם בכל תוקף, כאמור) ובמידת הצורך לפעול משפטית לגביית החוב ולייצג בערכאות שונות כמו בית המשפט והוצאה לפועל.

 

כיצד לפעול בקבלת מכתב התראה על אי תשלום?

עד כה עסקנו בסוגיית שליחת מכתבי ההתראה, מטרתם, מועדי השליחה והפרטים שיש להביא בחשבון. כעת נעסוק בצד השני, שבו אדם מקבל מכתב התראה בגין אי תשלום וכעת אמור להתגונן או להביא את טענותיו מול הצד השני על מנת לפתור את הסוגיה.

הדבר הראשוני והחשוב ביותר לביצוע, הוא השמירה, התיעוד ו/או הקלטת כל פנייה לגבייה שנעשתה כלפיכם באותו הנושא. יש לתעד שמות נציגים, תאריכי שיחות ומידע שהתקבל בכל שיחה על מנת להציגם בפני גורם משפטי בעת הצורך.

 

קבלת ייעוץ משפטי כחייבים

אם נטען לגביכם על חוב או צורך בהסדרת תשלום שאתם חולקים עליו או על מהותו, חשוב לפנות גם כן לעורך דין. הסיבה לכך היא משום שכל התייחסות וכל תגובה שתחליטו עליה, עשויה לשמש לטובתכם או לרעתכם במסגרת מאמצי הגבייה של הצד השני.

אנו יודעים להעיד על מקרים שבהם חייבים זכו מבחינה משפטית (כלומר ששופט פסק שאין להם חובות ושאינם חייבים בדבר), אבל חשוב לזכור שמקרים אלו מחויבים תמיד בהוכחות פיזיות וממשיות, כמו למשל טענות סותרות להצדקת החוב מצד הגובים, או טענה להעדר קבלתו של מכתב ההתראה ו/או מכתבי חיוב קודמים כך שלא ניתן היה לדעת על החוב והיקפו בפועל.

 

בדיקות לביצוע מול מכתב התראה על אי התשלום

אם קיבלתם מכתב התראה על אי תשלום, עליכם לברר תחילה האם מדובר בגורם עסקי ובחוב שמוכרים לכם. אם אכן קיימת או הייתה קיימת התקשרות כלשהי ביניכם לצד הדורש בכספים, תוכלו לספק את התייחסותכם לנושא בהתאם להנחיות ודרישות המכתב (למשל פנייה טלפונית למשרד בעל החוב).

ישנם מכתבי התראה שלא מפרטים את חישוב גובה הסכום ולכן עליכם לבדוק ממה מורכב בדיוק הסכום וכיצד חושב. אם כאמור ידוע לכם מהו אותו חוב, מומלץ לפנות לעורך הדין ששיגר את המכתב ולנסות ליצור הסדר חוב או פשרה כלשהי בנושא.

אם מדובר בחוב שלא מוכר לכם, בסכום שלא מקובל או סוכם מצדכם וכן בטענות חסרות רלוונטיות (למשל, ביצעתם תשלום במועד אך המשכתם לקבל חיובים בנושא וכעת גם מכתב התראה) יש לדרוש אסמכתא, אישור כתוב או תיעוד שמהם ניתן ללמוד על אופי החוב והיקפו, על סוג ההתקשרות שבוצעה עמכם ולקבל את דרכי עריכת חישוב התשלום וניירת שמעידה על ההתחייבות שלכם לשלם.

את הפנייה רצוי תמיד לבצע בדואר רשום, או במייל לכל הפחות. כך תהיה בידרכם ראיה לכך שלא התעלמתם מהחוב כלפיכם ופניתם לקבלת מסמכים שמצדיקים את גובה החוב האמור ואת החובה שלכם לשלם אותו.

כאשר תקבלו אליכם את הניירת, יש לבדוק האם היא מסבירה את דרישת החוב כלפיכם ומשקפת את התחייבותכם לשלם. כמו כן, יש לבדוק האם סכום החוב חושב כראוי ומביע מספרים מדויקים.

 

לסיכום:

שליחת מכתב התראה על אי תשלום היא סוגיה בלתי נעימה לשני הצדדים, אך פעמים רבות היא הופכת בלית ברירה לפעולה הכרחית. מומלץ לשני הצדדים לקבל ייעוץ משפטי וייצוג במידת הצורך, שכן הדבר עשוי להועיל למיצוי האינטרסים האישיים ולהביא לפשרות שיפתרו בסופו של דבר את הנושא.

מכתב התראה על אי תשלום
מכתב התראה על אי תשלום

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader