עריכת הסכם מקרקעין – המדריך המלא

להשארת פרטים לשיחת ייעוץ:

תחום הנדל"ן נחשב לאחד התחומים החמים מבחינת השקעות. אך, גם מדובר בתחום סבוך מבחינה חוקית ומשפטית. ישנם מקרים לא מועטים בהם הסכמי נדל"ן ובפרט חוזי מקרקעין עשויים להיות לא הוגנים ואף לפגוע בצדדי ההסכם, בין אם בטעות ובין אם בזדון. לכן, חשוב מאוד לבצע את הליך עריכת הסכם המקרקעין בליווי מקצועי ועם הבנה של התחום.  לפניכם המדריך המלא בתחום עריכת הסכם מקרקעין נכון.

 

עריכת הסכם מקרקעין – כשהאינטרנט אינו מספיק

חשוב לזכור כי החוזה שתחתמו עליו הינו תעודת האחראיות שלכם בכל הנוגע לעסקה שאתם צפויים לבצע. בין אם אתם הרוכשים ובין אם אתם המוכרים של הנכס אתם עשויים להיות חשופים למקרים רבים של מרמה, גם אם מדובר בנזק של כמה אלפי שקלים בודדים בלבד.

רבים מאמינים כי הם כמו בתחומים רבים אחרים ישנם חוזים סטנדרטים שאין צורך לשנותם באופן משמעותי. אך, לא כך הדבר. חשוב מאוד לוודא כי הסכם המקרקעין כולל בתוכו הגנות על תשלומים שתעבירו או שאתם צפויים לקבל, כמו גם הגנות במקרה מחסור במידע או העברת מידע כוזב.

 

סוגי הסכמי המקרקעין הקיימים

את הסכמי המקרקעין ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים, כשבפועל מדובר על אותו הסכם והמשמעות הינה רק לאיזה צד בהסכם אתם שייכים. סוגים אלו הינם הסכמי רכישה והסכמי מכירה. אלמנט מבדיל נוסף הינו סוג הנכס המדובר, למשל ישנו הבדל בהסכמים במקרים בהם מדובר על דירה לעומת מקרים בהם מדובר בקרקע לבנייה.

 

הסכם רכישה

במקרה של הסכם רכישה ניתן לעורך הסכם מקרקעין לצורך רכישה מול קבלן, חברה גדולה או מול אדם פרטי. בכל אחד מהמקרים בדרך כלל הצד המוכר יבקש לרשום את החוזה ומהצד שלכם תהיה לכם אפשרות לבחון אותו, להוסיף או להוריד דברים בהתאם לצורך.

 

הסכם מכירה

בדרך כלל בעת עריכת הסכם מקרקעין מוכר הנכס יהיה זה שיעורך את ההסכם וישלח אותו לרוכש לצורך בחינה, התאמה ושינויים.

 

בחנו את הנכס

כשעורכים הסכם מקרקעין חשוב מאוד לשים לב לפרטי הנכס הרשומים בו. שינוי קטן בפרטי הנכס עשוי להוביל להליך בירוקרטי ארוך.  כמו כן, בשלב זה על רוכש הנכס לוודא כי אכן הנכס המדובר רשום על שם המוכר וכי אין אזהרות בטאבו על שם רוכשים אחרים. בחנו כי כל הנתונים של הנכס נכונים, כתובת, חלקה, תת חלקה, גודל, כמות חדרים ועוד.

 

שימו לב לתשלומים

האלמנט השני שחשוב מאוד לשני הצדדים לבחון בשלב עריכת הסכם הנדל"ן הינו מערך התשלומים. חשוב לוודא מה קורה אם הרוכש אינו מעביר את התשלומים כנדרש ומנגד חשוב לוודא כי ישנו סעיף המגן על הרוכש במקרה של העברת התשלום אך אי העברת הנכס. הדוגמה הטובה ביותר לכך הינה הדרישה לקיומו של בנק מלווה במקרים של רכישת נדל"ן מקבלן.

 

אף פעם אל תחתמו בלחץ

חשוב מאוד לקבל העתק של החוזה לידכם לצורך עיון ממושך ובחינה של כל סעיפי החוזה וזאת בטרם החתימה. מוכרים רבים בוחרים להלחיץ את הרוכשים בזדון או בשל לחץ אישי שלהם. הדבר עשוי לעיתים להוביל לחתימה על סעיפים שיריעו איתכם. השקיעו בחוזה את הזמן המגיע לו. הדבר נכון גם למנסחי ההסכם. קחו את הזמן לנסח את ההסכם, לבחון את ההסכם שנוסח על ידי עו"ד, להבין לעומק את הסעיפים השונים ולהיות בטוחים שכיסיתים הכל.

 

אל תחסכו על בעל מקצוע

ההמלצה החשובה ביותר במדריך המלא לעריכת הסכם מקרקעין, אל תעשו זאת לבד. דיני חוזים ודיני מקרקעין הינם תחום רחב, סבוך ומשפטי מאוד. תנו לעו"ד המתמחה בתחום לערוך את ההסכם, כך שתקבלו הסכם הוגן ומקצועי וגם תחסכו לכם הרבה זמן.

עריכת הסכם מקרקעין - המדריך המלא
עריכת הסכם מקרקעין – המדריך המלא

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

משרדנו בתקשורת

עו"ד יוני לוי
עו"ד יוני לוי

עורך דין מקרקעין, המלווה פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל כבר מעל 10 שנים. אני חי, נושם ואוהב את עולם הנדל"ן ושמח להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלי ללקוחותיי. אני מאמין שלכל אחד מגיע עתיד כלכלי טוב ויציב, ואני כאן ללוות אתכם בפשטות, בתהליכים מורכבים בעולם הנדל"ן.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 60 ביקורות
×
js_loader